Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Welke olie voor Nikasil


Niels_1977

Aanbevolen berichten

Toch eens navragen, wie weet wat voor olie je gebruikt voor een cilinder met nikasil wand, altijd volledig synthetisch?

Of maakt dit weinig uit?

Ik heb namelijk een px200 blok met oude Polini 207 cilinder (alu/nikasil), en die rookt als een ketter. 
En dacht, wellicht komt dit doordat ik normale olie gebruik voor de mengsmering.

Link naar reactie

Dit topic wil ik wel volgen... pas een 200 carter met olielekkage hersteld wegens enorm veel rook. Deze lijkt nu in orde, maar rookt nog vooral tijden rallenti draaien... er wordt een synthetische olie gebruikt voor de mengsmering welke "smokeless" zou zijn... of het lek is nog steeds niet volledig dicht. image.png.9b110e472d6931b8a4d40df8f05773d6.png

Link naar reactie
2 hours ago, propliner said:

misschien toch nog ergens een olielek door slechte oliekeerring? boiteolie die mee verbrand wordt??

de oliekeerring verdenk ik niet... deze heb ik vervangen en dat ziet er goed uit. Carterhelften sloten wellicht niet meer zo goed aan, wegens lassen... heb daar extra pakking aangebracht. Olieniveau moeten we nu gaan opvolgen. Dat nakijken van de olie zou ik in @Niels_1977 zijn geval ook beginnen te doen, hier kan ik me natuurlij kniet uitspreken...

 

Link naar reactie
17 minutes ago, Andy72 said:

de oliekeerring verdenk ik niet... deze heb ik vervangen en dat ziet er goed uit. Carterhelften sloten wellicht niet meer zo goed aan, wegens lassen... heb daar extra pakking aangebracht. Olieniveau moeten we nu gaan opvolgen. Dat nakijken van de olie zou ik in @Niels_1977 zijn geval ook beginnen te doen, hier kan ik me natuurlij kniet uitspreken...

 

Goede kans dat er meer mis is met mijn blok, maar andere olie proberen is het eerste wat ik ga testen.

Hoofdverdachten zijn oude type oliekeerringen (blauwe corteco) in combi met 95, slechte/beschadigde inlet, versleten zuigerringen.

Maar ik begin met de olie, omdat dit het simpelst te testen is, voor de rest moet het blok eronderuit en herbouwd worden.

 

Link naar reactie

Het blok waar ik het over heb, heeft een nieuwe cilinder en zuigerringen, je noemt ook een beschadigde inlet. Aangezien er vooral tijdens het starten toch wat back spit te zien is, vermoed ik wel dat de inlet iets te veel beschadigd is. Hoe kan dit rook veroorzaken?? Ik was ook meer richting de olie aan het denken, omdat de bougie het ook al eens begeven heeft. Ik wil daar nu een kouder type in zetten. Ik heb eens gelezen dat de "racing" olie meer warmte nodig heeft om tot een goede verbranding te komen.

 

Link naar reactie
1 hour ago, Andy72 said:

Het blok waar ik het over heb, heeft een nieuwe cilinder en zuigerringen, je noemt ook een beschadigde inlet. Aangezien er vooral tijdens het starten toch wat back spit te zien is, vermoed ik wel dat de inlet iets te veel beschadigd is. Hoe kan dit rook veroorzaken?? Ik was ook meer richting de olie aan het denken, omdat de bougie het ook al eens begeven heeft. Ik wil daar nu een kouder type in zetten. Ik heb eens gelezen dat de "racing" olie meer warmte nodig heeft om tot een goede verbranding te komen.

 

Had het over mijn eigen blok 😁 Maar kapotte inlet komt vaker voor!

Wat ik heb gelezen past de full synthetic olie zich aan de temperatuur vd motor aan, wat voor schonere verbranding zorgt.

Kapotte inlet betekend verkeerd lucht/benzine mengsel, en dus slechte verbranding: meer olie in de uitlaat: rook.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
14 minutes ago, Niels_1977 said:

Had het over mijn eigen blok 😁 Maar kapotte inlet komt vaker voor!

Wat ik heb gelezen past de full synthetic olie zich aan de temperatuur vd motor aan, wat voor schonere verbranding zorgt.

Kapotte inlet betekend verkeerd lucht/benzine mengsel, en dus slechte verbranding: meer olie in de uitlaat: rook.

plausibel, ik ben niet helemaal mee dat de inlet het mengsel gaat veranderen... misschien wel wanneer het een auto-menger betreft, als ge in de tank mengt denk ik dat je na de carburator enkel de luchthoeveelheid kan beïnvloeden. In ieder geval interressant topic...

Link naar reactie

Ik heb op mijn lambretta een casa lambretta 185 nikasil kit steken en gebruik al jaren vol synthetische olie (gebruik dat trouwens voor al mijn scooters) van castrol of huismerk van SIP. De Lambretta smoort bij mij iets meer dan de vespa's, maar dat is dan eerder omdat ik daar 3% olie meng ipv 2%. Mijn T5 heeft ook een nikasil cilinder en die smoort toch niet meer dan mijn andere vespa's met stalen cilinders. Voor de rest nog nooit echt problemen gehad met die vol synthetische olie. Als de scooter echt belachelijk veel "doempt" dan zou ik toch ook eerder denken dat er iets mis is met de bourages dan met de olie of een vuile/aangeslagen piston of gewoon de aard van't beestje 😉

Trouwens, alleen degene die achter u bolt heeft daar echt last van of de fietsers die je voorbij steekt... 🤣

aangepast door EriX
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...