Jump to content
Vespaforum.be

Zuiger raakt de cilinderkop.


Recommended Posts

De titel kan volgens mij niet duidelijker. Ik ben een pk50 aan het reviseren.  Ik wilde eens wat anders proberen dus ben voor een RMS cilinder gegaan.

Inderdaad een goedkoop cilindertje en misschien niet de beste optie. Cilinder geïnstalleerd en tot mijn verbazing raakt de zuiger de kop van de cilinder. 2 aluminium pakkingen en het probleem is verholpen.

Is dit dan de juiste oplossing of moet ik gaan voor een koppakking? Iemand suggesties om dit te verhelpen?

Ik heb nog een andere cilinderkop liggen 70cc daar lijkt het probleem niet mee te zijn. Maar ja kan je zomaar een cilinderkop wisselen? 

 

image.jpg

700AB318-12E7-49DB-A3B3-A969EC636A10.jpeg

Link to comment
Posted (edited)
59 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Zeker dat je geen lange slag krukas voor >125cc gestoken hebt? 

Nee originele terug gezet. Het gaat om 2 mm ofzo. Hij kan de slag afmaken maar je hoort de tik. 1 extra aluminium pakking en andere 70cc kop geen last meer van.

 

Hiervoor geen last van gehad. Kan ik die andere kop gebruiken?

 

andere cilinder was de zuigerveer gesprongen.

Edited by Giel91
Link to comment
2 uur geleden, Giel91 zei:

Kan je dit nader uitleggen? Heb ik niet gedaan.

Google weet een hoop. Mij is duidelijk wat de squish is. Ik zal deze waarde gaan meten. Enig idee wat de waarde moet zijn ? 

Link to comment
18 uur geleden, Giel91 zei:

Google weet een hoop. Mij is duidelijk wat de squish is. Ik zal deze waarde gaan meten. Enig idee wat de waarde moet zijn ? 

1.5mm is een mooi streefdoel

Link to comment
8 uur geleden, Speedracer zei:

Alles tussen 1.2 en 1.5 is goed.

image.jpeg.2293dd39507c5e64225637eb0138be51.jpeg

 

De grijze rand op de zuiger is het deel wat als eerste de kop raakt. Met een tinnen draad op 4 plekken dan word hij bij de peil en rechts (op 3 uur) geplet.  Totaal niet evenredig. Is dat normaal of moet ik mij zorgen maken.

Link to comment

Dat ziet eruit als een 50cc cilinderkop op een 70cc cilinder?

De verbrandingskamer in de cilinderkop is niet symmetrisch omdat de bougie niet centraal in de cilinderkop zit dus 't kan wel dat de piston niet rondom tegen de kop zit.

De diameter van de verbrandingskamer in de cilinderkop moet steeds enkle mm groter zijn dan de boring van de cilinder.

Link to comment
1 uur terug, Speedracer zei:

Dat ziet eruit als een 50cc cilinderkop op een 70cc cilinder?

De verbrandingskamer in de cilinderkop is niet symmetrisch omdat de bougie niet centraal in de cilinderkop zit dus 't kan wel dat de piston niet rondom tegen de kop zit.

De diameter van de verbrandingskamer in de cilinderkop moet steeds enkle mm groter zijn dan de boring van de cilinder.

Maar dat is gek. Dan is vanuit de fabriek de verkeerde cilinderkop in de doos gestopt dat lijkt mij heel vreemd. 
 

ik denk dat ik de cilinderkop die ik nog had liggen ga gebruiken. Deze kwam van een 70cc cilinder af maar hoort niet er niet origineel bij.

Link to comment

47mm piston = 75cc.

RMS cilinder kitjes van €50 zijn m.i. a big no no. Take your loss en steek ineens een kwaliteitscilinder. Mits wat creatief googlen vind je bv. de Polini 75cc voor +/- €110~130 in Italiaanse webstores. 

Link to comment
7 hours ago, Dimitripx125 said:

als ik op de doos lees ; dan zie ik APE 50 en niet PK 50

misschien zit daar wel verschil in en is het gewoon een verkeerde cilinder voor een krukas met een andere slag?

Denk dat het deze is:

https://www.ebay.fr/itm/Cylindre-Groupe-Thermique-75cc-D-47-RMS-100080281-Piaggio-Vespa-Special-50-90-/193692944665

 

Daar staat ook:

GROUPE THERMIQUE MODIFIÉ POUR VESPA - APE

Ik denk dat ze misschien bedoelen OOK voor APE?

 

 

 

APPLICATIONS POSSIBLES:
PIAGGIO VINTAGE VESPA 50 
PIAGGIO VINTAGE VESPA 50 SPÉCIAL 50
PIAGGIO VINTAGE VESPA 50 SPÉCIAL ELESTART
PIAGGIO VINTAGE VESPA 90
PIAGGIO VINTAGE VESPA 90 RACER
PIAGGIO VINTAGE VESPA ET3 125
PIAGGIO VINTAGE VESPA 50 L 
PIAGGIO VINTAGE VESPA 50 N 
PIAGGIO VINTAGE VESPA PK 50 SS ELESTART
PIAGGIO VINTAGE VESPA PK 50
PIAGGIO VINTAGE VESPA PK 50 S
PIAGGIO VINTAGE VESPA PK 50 SS 50
PIAGGIO VINTAGE VESPA PRIMAVERA 125
PIAGGIO VINTAGE VESPA 50 R
PIAGGIO VINTAGE VESPA 50 S
PIAGGIO VINTAGE VESPA SPRINTER 50
PIAGGIO VINTAGE VESPA SS 90
PIAGGIO VINTAGE VESPA SS 50
 
 
 
 
 
Link to comment

Ape 50 heeft praktisch een smallframeblok met een extra versnellingsbak ipv remankerplaat. Enige motorische verschil is de verhouding van de versnellingsbak.

Link to comment
Op 21/4/2021 om 20:23, Frederik9111 zei:

47mm piston = 75cc.

RMS cilinder kitjes van €50 zijn m.i. a big no no. Take your loss en steek ineens een kwaliteitscilinder. Mits wat creatief googlen vind je bv. de Polini 75cc voor +/- €110~130 in Italiaanse webstores. 

Ja je hebt gelijk! Maar goed dit is niet mijn vespa. Deze heeft niet veel te besteden vandaar de keuze. Ja 75cc excuus voor de typfout 

Op 22/4/2021 om 02:21, Dimitripx125 zei:

als ik op de doos lees ; dan zie ik APE 50 en niet PK 50

misschien zit daar wel verschil in en is het gewoon een verkeerde cilinder voor een krukas met een andere slag?

Ja klopt. Maar deze moet echt op een pk 50 passen. 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...