Jump to content
Vespaforum.be

Vespa PX125E technische vraag


Tomasso

Recommended Posts

Vorig jaar kocht ik een vijfdehands PX125E van 1986 voor 400€ die +/-10 jaar had stilgestaan.  Vespa is een autolube met elektronische ontsteking en rijdt zeer goed.  Echter ik vermoed dat niet alles origineel meer is: chassisnummer VNX2Txxxx, motornummer VNL3M xxxx (zou een PX125X van 1978 ? autolube ?).  Kan iemand mij wegwijs maken in chassis/motor/codes/ed... ? 

Alvast bedankt,

Tom

 

Carburator.jpg

Chassisnummer.jpg

AUTOLUBE.jpg

Swingarm nummer.jpg

Link to comment

Is een PX Arcobaleno, dus normaal dat hier een mengsmering opzit.

Mengsmering was reeds verkrijgbaar op de Rally 200, dus ook op de 1ste generatie Px'en eind jaren zeventig. 

https://www.scooterhelp.com/serial/serial.numbers.html

  • Like 1
Link to comment

Dank voor je antwoord jeansprint.  Dus een PX 125X motor is op de elektronische ontsteking (is aanwezig) en licht andere tandwielen na identiek aan een PX 125E.  Heb ik nu een kat in een zak door die andere motor of is dat normale mogelijke gang van zaken ?  Of maakt het de Vespa juist waardelozer ?

Link to comment

Voor 400 euro... ik denk dat je een heeeeeel erg goede aankoop hebt gedaan. En zeker als de scooter gewoon goed rijdt. Denk dat er weinig meer geheel origineel zijn, lekker rijden en genieten van je goede aankoop. 

Voor info over framenummers kijk je hier: https://vespaoldtimerregister.nl/VOR-framenummertabel/VOR-framenummers.html

En voor motornummers: https://www.scooterhelp.com/serial/ves.motor.serial.numbers.html

Zo vind je exact wat je nu hebt... samenbouwsel of niet... lekker belangrijk... 

Nu zie ik wel waar dat hele kleine tonnetje aan de gaskabel voor dient... en waarom mijn kabels steeds net een paar cm te kort zijn ;) Ik heb gewoon een tonnetje aan dat ijzertje zitten... maar ach... werkt ook. 

  • Like 1
Link to comment
18 minuten geleden, Tomasso zei:

Dank voor je antwoord jeansprint.  Dus een PX 125X motor is op de elektronische ontsteking (is aanwezig) en licht andere tandwielen na identiek aan een PX 125E.  Heb ik nu een kat in een zak door die andere motor of is dat normale mogelijke gang van zaken ?  Of maakt het de Vespa juist waardelozer ?

De vis-platiné stator van een P125X is gewoon plug & play te wisselen met een Ducati ontstekingsplaat met behoud van het vliegwiel. Past dan gewoon plug en play in een later Lusso frame en kabelboom.   

Als die kat in uwe zak begint te krabben, kom ik met plezier wisselen met mijn spaarvarken hoor. €400 is een koopje.

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...