Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Uitlaat lek na val


Jaycee

Aanbevolen berichten

Dag iedereen, 

Ik ben sinds enkele weken de trotse eigenaar van een gts 125 (carb). 

Ik ben geen newbie wat vespa's betreft, enkele jaren geleden had ik nog een lml star 125 handgeschakeld, maar ik had deze verkocht, waar ik daarna veel spijt van had. 

Echter bij mijn eerste rit liep het al serieus mis. Had hem een onderhoud gegeven, en een 30 tal km mee gereden. (wat rijdt zon gts zalig trouwens). 

Op 50 mtr van mij thuis ben ik ten val gekomen door een wagen die mij aangetikt had met zijn spiegel. Enkele steentjes onder mijn voorwiel later lag ik dus bewusteloos met een 140kg wegende gts op mij. Kameraad heeft mij gevonden en gered 😁

Sleutelbeen breuk als gevolg en een gehavende gts.. 😡. Maar goed, da komt wel in orde. Echter zat ik meer in met de gts dan met mezelf. 

Hij was alle koelvloeistof kwijt doordat het dopje mankeerde van het reservoir. 

Niet bij de pakken blijven en direct de dag erna ondanks de pijn, de gts gedemonteerd. Geschuurd, geplamuurd en grondverf gezet. 

Nu is hij van vandaag terug van de spuiter, en heb testrit gedaan. Ik merk op dat hij veel lawaai maakt. Rijden op zich doet hij wel goed, enkel vanuit stilstand optrekken denk ik dat hij daarvoor net iets vlotter deed. De uitlaat bevestiging blaast door. Heb de uitlaat gedemonteerd en opnieuw gemonteerd maar blijft zelfde. Verliest waar de koppeling zit, dus niet aan de cilinder. Kun je hiervan iets apart krijgen, of heb ik een volledig uitlaat aan mijn been...? (had al nieuw hitteschild besteld 😔

Zie ook enkele foto's van toen ik hem kocht, tijdens de werkzaamheden, en zoals hij er nu reeds terug bij staat. Er ligt wel nog wat stof op de lak, maar wil hem morgen eerst buiten zetten in de zon, zodat de lak nog beter kan uitharden door uv licht... 😉 

IMG-20210330-WA0004.jpeg

IMG_20210331_161317.jpg

IMG-20210404-WA0003.jpeg

IMG-20210404-WA0007.jpeg

IMG_20210414_200653.jpg

IMG_20210414_200647.jpg

IMG_20210414_200643.jpg

IMG_20210414_200636.jpg

IMG-20210330-WA0011.jpg

aangepast door Jaycee
Link naar reactie

Goed te lezen dat de lichamelijke schade beperkt is gebleven, dat soort spiegel tikjes kunnen heel anders aflopen.

Over je uitlaat, heb je de uitlaatpakking gecontroleerd, deze zijn gevoelig en breken soms met een lek tot gevolg.

 

  • Like 1
Link naar reactie
8 uur geleden, Pilaf zei:

Goed te lezen dat de lichamelijke schade beperkt is gebleven, dat soort spiegel tikjes kunnen heel anders aflopen.

Over je uitlaat, heb je de uitlaatpakking gecontroleerd, deze zijn gevoelig en breken soms met een lek tot gevolg.

 

Is dit deze in het verbindingsstuk of an de cilinder die je bedoeld? 

Link naar reactie

De pakkingbus (nummer 2) waar Andy het over heeft zit bij de GTS125cc carb tussen de de demper en de bocht, controleer die inderdaad ook even.

AC15F516-6100-4099-8D00-26D216364CF6.thumb.jpeg.752d92bfecf3518ad63a326df892a71e.jpeg

Als ik jouw verhaal lees zit het lek meer naar de aansluiting met de cilinder.
Er zit een koperen ring tussen de uitlaat en de cilinder (nummer 3).

833E7119-124E-43D0-A7D1-0B3CBABBE41A.thumb.jpeg.48f63bf7156a126d18a4aac681ac26a0.jpeg

De LX e.a. carb modellen met een ring lekken daar wel eens als de uitlaat is verwijderd of als de originele uitlaat is vervangen voor een repro.

Je kan de uitlaat verwijderen en kijken of deze ring aanwezig is of is beschadigd. Zit de ring goed dan de uitlaat eerst op de cilinder monteren en op moment zetten zodat deze goed recht zit en goed luchtdicht aansluit op de cilinder. Kijk daarna of de bevestigingsbouten van de uitlaat recht voor het carter zitten en zet deze dan vast. Is dat niet het geval dan is de uitlaat verbogen. Zet je deze alsnog vast dan krijg je rare spanningen in je pijp, pas daar dus op en los dat probleem eerst op voordat je verder gaat met vastzetten.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Bedankt voor jullie antwoord,

 

Heb het gisteren inderdaad gecontroleerd, en hij blaast effectief door aan de dichting in de bocht,

daar voel je het duidelijk. Heb dit ineens besteld bij VespaLife.

 

Bedankt voor de hulp alvast, vandaag nog beetje sleutelwerk om de rechtse trim te vervangen (van beenschild)

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...