Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Pinasco 177 magny cours op PX150


josse

Aanbevolen berichten

vraag om advies 

bezig met revisie van PX150 blok die super fijn reed met oude Pinasco 177 (ijzer), 20:20 carbu, geen aanpassingen carter. Piston en krukas zijn 'op' en volledige revisie dringt zich op.

Plan is : deftige 57mm krukas, 24:24 carbu , Pinasco 177 magny cours.

- overdreven ? want moet gewoon een deftige tourer blijven en vooral betrouwbaar
- kostprijs is minder een issue
- of toch maar blijven bij de basic (alu) versie 177
- standaard-koppeling zal niet volstaan, veronderstel ik ? Enkel sterkere veren en 3 platen of cosa2 ?
- overwogen voor 60mm, maar dan heb ik mogelijk grotere primair nodig ?

Rijdt er iemand met gelijkaardige setup ? 

Link naar reactie
7 hours ago, sidvespa said:

Josse , kijk ook eens op het GSF daar kan je volledige set-ups bekijken 

mocht je niet vinden waar stuur ik ja de link wel door 

 

grtz sidvespa 

heb jij ergens een link naar de setups met die cylinder ?

 

Link naar reactie

Prijs/kwaliteit en plug&play zeker interessante cilinder, hoor.

Heb er verschillende gebouwd met de versie met de centrale bougie, 24/24 carb, vervroegde krukas, BGM BigBox Touring, 1.6kg vliegwiel, 22/67-vertanding en een verstevigde koppeling.  :)  

De 190cc variant voor 60mm slag is nog een stuk sportiever. Plug&play met 23/67 nog vlot het voorwiel van de grond in 1ste en 2de als je alles open gooit.

 

aangepast door Frederik9111
  • Like 2
Link naar reactie

Mmm link brengt u naar de hoofdpagina , links bovenaan zie je auswhalen , daar op klikken , dan naar 177cc gaan klikken en de wereld gaat open wat set-ups betreft voor de PX 177 zijn het er maar 556 verschillende , ze staan daar dan gesorteerd op merk van cilinder 

 

grtz sidvespa

ps   Good luck  😇

Link naar reactie
On 3/28/2021 at 10:44 PM, Frederik9111 said:

Prijs/kwaliteit en plug&play zeker interessante cilinder, hoor.

Heb er verschillende gebouwd met de versie met de centrale bougie, 24/24 carb, vervroegde krukas, BGM BigBox Touring, 1.6kg vliegwiel, 22/67-vertanding en een verstevigde koppeling.  :)  

De 190cc variant voor 60mm slag is nog een stuk sportiever. Plug&play met 23/67 nog vlot het voorwiel van de grond in 1ste en 2de als je alles open gooit.

 

Dat is dus een beetje wat me tegen houdt, want moet een betrouwbare tourer worden.... geen race-machine. Dus vliegwiel al zeker niet, 22/67 zit er reeds in. En de stap naar 60mm is geen grote investering, maar dan gaat die echt teveel vermogen geven voor de rest van setup : bv zit nog klassieke koppeling in, standaard 3 platen. Altijd prima gewerkt met de oude 177. Zouden enkel versterkte veren volstaan of beter ineens de investering doen naar Cosa2 ? En indien nieuwe koppeling, de 22T behouden, of valt daar ook nog iets te verbeteren....

Echt een lastige, want telkens als je iets upgrade, moet je rest ook weer upgraden.... het is een motor voor vriend, en ik wil een betrouwbare setup. Oorspronkelijk gingen we enkel de koppelingsplaten vervangen, maar dan bleek de keerring stuk en benzine bij olie, dus blok open. Vervolgens merk ik dat pistingringen vast zitten en cylinder en krukas aan vervanging toe zijn... en dan ben je vertrokken he.

Link naar reactie

Op zich volstaat de cilinder en de carbu. Krukas, uitlaat, lichter vliegwiel, variabele ontsteking,... maken het telkens nog een stukje leuker. Zolang je de porten niet begint te Dremelen valt het vliegmachiengehalte wel mee hoor. 22/67 is mijn inziens een prima verhouding bij deze plug&play-setup. Geen extreme topsnelheden, maar i.v.m. met een  standaard-setup heel wat koppel ter beschikking. Kan vlot mee met 200's.

De 190-versie is zelfs met 23/67 nog vrij bitsig en is wellicht niet wat je zoekt dan (met 25/63 en kortere 4de gaat het ook).

Ik ga er even van uit dat er nu een pré-1995 6-veers-koppeling in zit? Een Cosa2-versnelling is niet meteen "sterker" (extra plaat, maar véél slappere veertjes), wél comfortabeler voor de pols. Een standaard 6-veers koppeling met versterkte veren en BGM Super Strong circlip gaat prima. Dit Pinasco upgrade setje heb ik ook al een paar keer gebruikt. Mocht de koppeling op termijn toch te zwaar (aan de pols) blijken, kan je die later altijd inwisselen voor een Cosa2-type. 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Op 28/3/2021 om 22:44, Frederik9111 zei:

Heb er verschillende gebouwd met de versie met de centrale bougie, 24/24 carb, vervroegde krukas, BGM BigBox Touring, 1.6kg vliegwiel, 22/67-vertanding en een verstevigde koppeling.  :)  

@ Frederik9111: op hoeveel graden zet je in dit geval de ontsteking? 

grts, J

Link naar reactie

Uit het hoofd staat in de installatie instructies in de doos dat de "ontsteking op de IT-positie mag blijven staan". 18° dus.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...