Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Barn find in own barn


Vesla Bas

Aanbevolen berichten

Goedendag, 

Mijn naam is Bas, ik ben 43 en ik woon in Amsterdam. Met het opruimen van de garage van mijn ouders is vorig jaar mijn vergeten sweet sixteen terug gevonden. Een pk 50 XL die ik met veel bravoure aan de kant zette toen ik op 19 jarige leeftijd een autootje kocht. Hij stond goed verstopt en is netjes geconserveerd gebleven. Behalve het motorblokje en de versnellingsbak. Hij gaf vroeger al kuren en dat deed hij nu weer. Ik had vroeger al de ballen verstand van motortechniek en ben gezegend met het geduld van een stuiterbal. Omdat ik geen echte schuur heb in Amsterdam en oude bromfietsen de stad niet in mogen, heb ik daarom een rigoureuze beslissing genomen om toch te genieten van mijn oude scootertje en daarom de pk50xl omgebouwd tot electrisch. Misschien dat ik hiermee alle startcredits op dit forum verspeel, die gok neem ik graag. Ik heb me gemeld bij Vespa Smeets in (ik dacht) Maastricht en de deal rond gemaakt. Zij hebben hem op kenteken geplaatst, want dat was hij nog niet en omgebouwd. Na twee maanden kreeg ik hem keurig thuis in Amsterdam bezorgd. 

Vorig jaar zomer heb ik fantastisch gereden met het nieuwe electrische wespje en heel veel positieve reacties gekregen van voorbijgangers, agenten toeristen en dames natuurlijk... De aantrekkingskracht van een Vespa! Ik was het bijna vergeten. 

Any way, door corona en alle drukte in het gezin heeft het scootertje de hele winter stil gestaan ook wat nat geworden. Hij rijd nog als een (electrisch) treintje, maar hij ziet er niet meer uit door alle roest plekjes. Het was te verwachten. Daarom ben ik sinds een week bezig om hem netjes uit elkaar te schroeven zodat ik hem straks kan ontroesten en kan (laten) lakken/spuiten. Ik ben er nog niet uit,hoe ik het ga doen. Ik loop wel eens tegen dingetjes aan die me doen twijfelen of ik het goed doe. Maar gelukkig is er YouTube en dit forum. Ik lees veel interessante dingen en handige tips. Als dit forum er 26 jaar geleden ook was had ik misschien meer motorkennis kunnen opbouwen en was ik minder rigoureus geweest in het amputeren van mijn oude Vespatje. Nee ik heb er geen spijt van, het is echt heel fijn rijden en ik gebruik hem alleen de recreatief dus die 35 km actieradius is prima. 

Ik hoop dat je tot helemaal hier hebt gelezen en dat ik ondanks mijn afwijkende Vespa, en dat ik een Ollander ben jullie af en toe mag bestoken met vraagjes over zaken die ik in het forum niet zo 1,2,3 kan terug vinden. 

  • Like 3
  • Triest 1
Link naar reactie

Hij ligt grotendeels uit elkaar, ik kan straks van het motortje een paar foto's schieten. De accu is verwijderbaar. Een unit met de grootte van 4 pakken melk. Ik neem hem mee naar binnen en sluit hem aan op het lichtnet. De lader heeft een koelertje, dus helemaal stil is het niet. Je schuift de accu onder de buddyseat. Waar normaal de tank en het reparatie setje zat is een ruimte gecreëerd waar de accu netjes ligt. 

16168251049561777036882855373538.jpg

  • Like 2
Link naar reactie

Ik had beloofd nog wat foto's te sturen van de techniek van mijn elektrisch gemotoriseerde PK50XL. Zo ziet hij er netjes rechtopstaand uit. Je ziet er niet zo veel aan, behalve dat het handvat van de versnelling altijd een beetje los hangt en waar eerst een motor hing is nu een leegte, er is ook geen reservewiel meer omdat die niet meer past op het achterwiel. En geen kickstarter aan de andere zijde. 

Als de boel op z'n kop ligt, zoals nu ik er mee bezig ben dan zie je het motortje. Een geïntegreerd electromotortje in het achterwiel op een nieuwe achterbrug met twee schokbrekers op een frame bevestigd. 

Mijn plan is alle elektra af te plakken, dan de hele binnenzijde van de motorruimte goed te ontroesten en ontvetten met St Marc, een pannenspons en een paar goede borstels. Daarna opsturen, ontvetten en dan de hele binnenruimte met Hammermite mat zwart spuiten. Daarna hetzelfde met de onderplaat (onderzijde treeplank bedoel ik daarmee) ook met Hammermite. 

Pas daarna het in het zicht vallende framewerk behandelen en die wel in een mooie lak zetten. Maar de niet zichtbare dus echt een goede Hammermite behandeling geven omdat dat van zichzelf een heel goede roestwerende werking heeft. 

 

 

Screenshot_20210326-225828.thumb.png.64e975f858b4d4c0402a68e580be3c44.png

vespa 3.jpg

vespa 2.jpg

vespa 1.jpg

vespa 4.jpg

  • Like 2
Link naar reactie

Hoi Bas,

 

Wat een leuk project! Heb je het elektrificeren zelf gedaan of is dat ook gedaan door Smeets?

Wat voor een motor is er gebruikt en wat is de maximale snelheid?

Ik zou trouwens het deel waar je dempers aan de bovenzijde vast zitten eens heel goed bekijken. Dit is best wel een gevoelig punt bij vespa's en ziet er nu niet echt heel knap meer uit.

 

Groetjes,Thijs.

Link naar reactie

Smeets heeft het electificeren gedaan. Ik had destijds echt geen tijd om te sleutelen. Hij rijdt 45 km/h en kan dat 1 uur volhouden op een volle accu. Ik zal het type en vermogen eens opzoeken. 

Die beugel zit goed stevig vast,maar ik begrijp wat je bedoelt. Er zit veel roest en bijna geen lak momenteel. De constructie kan snel veel zwakker worden als ik niet ingrijp. Daarom wordt alles nu ontroest en in de hammermite gezet. 

 

Link naar reactie

Ik zou ook hier even ingrijpen... Lijkt me sterk dat dit zo hoort. 

 

image.png.7451eae3a7318465edc31b71578a96a8.png

 

Als het echt kaal staal wordt... ik ben afgelopen week hiermee aan de gang geweest voor wat kleine onderdeeltjes als eerste basislaag (daarna nog primer en lak) maar erg tevreden over dit spul. https://www.nonpaints.com/nl/finixa-etch-primer-spuitbus-400ml

Misschien dat je het onderstuur kunt vervangen door een exemplaar van een automatica. Daarbij is alles 1 geheel. 

 

Link naar reactie

Ja die 'knip' die zit er ws. om die achter ophanging te bevestigen, had ik zelf niet zo voor gekozen. Kan eens kijken of het anders kan. 

Wat betreft roestwering heb ik dit forum gelezen https://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm   Ze hebben daar heel veel middelen naast elkaar gezet en 10 jaar  getest. Owatrol, Brunox, Lijnolie, teer, Action spul, etc.  En Hammermite komt er by far het beste uit. 

Goeie tip over het stuur, ik zelf was al aan het zoeken hoe ik dat vast moest krijgen. 

Link naar reactie

Consumentenproducten welke bij de dhz zaak te halen zijn... en het is echt appels met peren vergelijken. De een is een roestomvormer, (fertan) waarna nog gelakt moet worden. Als iets in de lijnolie of owatrol staat kan er niet eens meer over gelakt worden. Wat ze van de action tonen is niet de staalverf die ik gebruik. 

Lekker dik de boel inkwasten als het schoon en droog is... Met een kwastje kom je in hoekjes en kieren die je met een dhz-zaak-bus niet raakt.

nyzKV29.jpg

 

8711113866002_101.thumb.jpg.505fb8e4a54722edbc53a3cdcd144341.jpg

Die etch primer die ik benoemde is voor echt blank glad staal (ik spuit het over rvs en chroom) 

 

aangepast door pdvd
Link naar reactie

Ik denk niet dat ik tot blank metaal door ga. Heb ik simpelweg niet de spullen en het geduld voor. Ik doe het sleutelen er een beetje bij. Heb nu de meeste roest weg geschuurd en de lak dof gemaakt. Morgen een ontvetter er door en dan eens kijken hoe het het zich laat bewerken. Denk dat ik met een klein stuk begin. Even nakwasten kan ook al veel schelen denk ik. 

Bedankt voor de tips!

Link naar reactie

Iets wat je niet ziet hoeft ook net echt netjes te zijn... origineel zat er maar een pislaagje lak op... tsja wil je dat bij een 40 jaar oude scoot origineel laten... met alle gevolgen vandien... ik pak het liever lekker dik in. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...