miracle 0 Posted March 7 Share Posted March 7 Hallo, ik ben bezig aan een restauratie van mijn Vespa bacchetta V14T. Nu ik de motor heb gereviseerd en terug heb gemonteerd wilde ik mijn achterwiel monteren maar deze komt net tegen de bout van de veerpoot waardoor deze schuurt. Geen idee wat ik verkeerd doe... ik heb het probleem even laten rusten en wou de motor eens doen draaien maar ik krijg hem niet weg. Ik zag wel dat ik de ontstekingsplaat waar de spoelen opzitten kan verdraaien. Moet deze in een bepaalde positie staan? Iemand enig idee? Quote Link to post
sidvespa 233 Posted March 7 Share Posted March 7 (edited) Open eens een nieuwe topic en stel,daar uw vraag eens gaat veel meer opleveren , plaats daar ook eens foto's bij zo op uw uitleg voortgaan kan het slepen vele mogelijkheden hebben , en ontsteking moet zeker op een bepaalde positie staan 18 ° BTDC grtz sidvespa edit: Edited March 7 by Administrator topic opgesplitst Quote Link to post
miracle 0 Posted March 8 Author Share Posted March 8 (edited) Hallo, ik ben bezig aan een restauratie van mijn Vespa bacchetta V14T. Nu ik de motor heb gereviseerd en terug heb gemonteerd wilde ik mijn achterwiel monteren maar deze komt net tegen de bout van de veerpoot waardoor deze schuurt. Geen idee wat ik verkeerd doe... ik heb het probleem even laten rusten en wou de motor eens doen draaien maar ik krijg hem niet weg. Ik zag wel dat ik de ontstekingsplaat waar de spoelen opzitten kan verdraaien. Moet deze in een bepaalde positie staan? Iemand enig idee? Edited March 8 by miracle Quote Link to post
miracle 0 Posted March 8 Author Share Posted March 8 Bedankt voor de info. ik zie niet echt een merkteken op de ontsteking. Waarvan ik kan uitgaan... bedoeld u dan de ontsteking naar links of rechts verdraaien? Quote Link to post
BjornDJ 112 Posted March 8 Share Posted March 8 On 3/7/2021 at 9:31 AM, miracle said: Hallo, ik ben bezig aan een restauratie van mijn Vespa bacchetta V14T. Nu ik de motor heb gereviseerd en terug heb gemonteerd wilde ik mijn achterwiel monteren maar deze komt net tegen de bout van de veerpoot waardoor deze schuurt. Geen idee wat ik verkeerd doe... ik heb het probleem even laten rusten en wou de motor eens doen draaien maar ik krijg hem niet weg. Ik zag wel dat ik de ontstekingsplaat waar de spoelen opzitten kan verdraaien. Moet deze in een bepaalde positie staan? Iemand enig idee? verkoop hem aan mij 😉 nee nee idd wat foto's erbij kan wonderen doen. Ik heb enige jaren geleden een bacchetta gerestoreerd en gereviseerd misschien weet ik wel raad. 1 Quote Link to post
sidvespa 233 Posted March 8 Share Posted March 8 Mmm , ik ga eerlijk zeggen dat ik momenteel niet veel wijzer ben geworden wat je vraag is ook al staan er foto's bij grtz sidvespa Quote Link to post
Frederik9111 1,327 Posted March 8 Share Posted March 8 No offense, maar jouw vraag omtrent de positie van de ontsteking getuigt niet echt van heel veel 2Takt-ervaring. (Nogmaals: no offence maar) niet meteen het beste vertrektpunt om je aan een revisieavontuur van zulke oudje te wagen. Voor je't week klop/draai/moteer/... je de boel kapot. Misschien (no offence, no offence, no offence) toch es hulp van een meer ervaren sleutelaar overwegen? Dat gezegd zijnde: - Wat bedoel je met "de bout van de veerpoot"? De bout waarmee de demper of de veer op de achterophangingsbeugel zit? Maak es een fotootje mét band erop. - Nog los van de positie van de stator, zou'k deze op z'n minst voorzien van nieuwe bedrading, condensor en contactpuntjes. In deze staan zou 't me verwonderen mocht die nog vonken. Quote Link to post
sidvespa 233 Posted March 9 Share Posted March 9 @miracle , je vraag om hulp blijft mij bezig houden , kan je iets duidelijker zijn met extra foto's eventueel wat pijlen of aanduidingen daarop , Grtz sidvespa Quote Link to post
miracle 0 Posted March 9 Author Share Posted March 9 (edited) Ik heb de bacchetta deels uit elkaar gekocht, wa niet compleet, stond al jaren stil en draaide natuurlijk niet. -het probleem met het schuurend achterwiel is blijkbaar een afstandsring die ik ontbreek en er niet tussen zat van in het begin. De ring zou achter mijn remtrommel en tussen de oliekeerring en lager moeten zitten... met deze te bestellen en te plaatsen zou dit normaal moeten opgelost zijn. De ontsteking heeft nieuwe contactpunten, bedrading en condensator gekregen. (De foto is van er voor). zoals je kan zien zijn er geen merktekens te zien. Ik de ontsteking reeds in verschillende vermoedde posities gezet maar helaas krijg ik hem niet aan de praat. Spijtig genoeg had ik geen voorbeeld van hoe het was want deze was gedemonteerd. @Frederik als het toch zo simpel is zonder merktekens en voorbeeld hoe het was. Zeg me dan hoe deze moet staan. Edited March 9 by miracle Quote Link to post
miracle 0 Posted March 9 Author Share Posted March 9 Ik kijk morgen om foto’s te plaatsten. nier altijd alles loopt van een leien dakje maar het komt wel allemaal goed. Quote Link to post
sidvespa 233 Posted March 10 Share Posted March 10 Inderdaad , de ontstekingsplaat kan een beetje gedraaid worden dit om uw bang ( ontsteking op het juiste moment te krijgen ) dit mag niet te vroeg of te laat zijn omdat dit nefaste gevolgen kan hebben , met bvb vastloper enz tot gevolg bij uw Vespa is dit 18° Before Dead Top Center of BDTC bekijk anders deze eens is wel van een elektronische ontsteking maar principe is hetzelfde , overweeg anders eens om een elektronische ontsteking in uw V14 te steken voor mijn V32 was dit een van de betere investeringen die ik deed Grtz sidvespa Quote Link to post
miracle 0 Posted March 11 Author Share Posted March 11 Bedankt voor de info. ik verneem net van een Vespa restaurateur dat dit 28 graden moet zijn voor mijn model... Het is niet makkelijk als iedereen iets anders zegt. ik probeer het en zie wel Quote Link to post
sidvespa 233 Posted March 11 Share Posted March 11 Sorry voor de verkeerde info , maar ik hoop dat je an de hand van het filmpje al het principe van de timing van de ontsteking snapt grtz sidvespa Quote Link to post
Wilby 324 Posted March 11 Share Posted March 11 Sorry, ik wil niet moeilijk doen maar diene in dat filmpje is nen dikke prutser met al zijn streepjes, krasjes en plakband, zijn carter is precies een streepjescode, hoe ingewikkeld kan je het maken. 1 1 Quote Link to post
sidvespa 233 Posted March 11 Share Posted March 11 Was de eerste die ik tegen kwam ,ik dacht dat dit het filmpje was dat ik gebruikt had en heb het niet helemaal bekeken hier is het filmpje dat ik gebruikt heb grtz sidvespa 1 Quote Link to post
Frederik9111 1,327 Posted March 11 Share Posted March 11 Beste investering in jaren: Buzzwangle! Gaat ook met een vliegwieltrekker en een magnetische Wish/Alibaba digitale waterpas. 2 Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.