Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie Vespa Bacchetta 1950


miracle

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik ben bezig aan een restauratie van mijn Vespa bacchetta V14T. Nu ik de motor heb gereviseerd en terug heb gemonteerd wilde ik mijn achterwiel monteren maar deze komt net tegen de bout van de veerpoot waardoor deze schuurt. Geen idee wat ik verkeerd doe... 

ik heb het probleem even laten rusten en wou de motor eens doen draaien maar ik krijg hem niet weg. 
Ik zag wel dat ik de ontstekingsplaat waar de spoelen opzitten kan verdraaien. Moet deze in een bepaalde positie staan?

Iemand enig idee?

 

Link naar reactie

Open eens een nieuwe topic en stel,daar uw vraag eens gaat veel meer opleveren , plaats daar ook eens foto's bij zo op uw uitleg voortgaan kan het slepen vele mogelijkheden hebben ,

en ontsteking moet zeker op een bepaalde positie staan 18 ° BTDC 

grtz sidvespa 

edit:

aangepast door Administrator
topic opgesplitst
Link naar reactie

Hallo,

ik ben bezig aan een restauratie van mijn Vespa bacchetta V14T. Nu ik de motor heb gereviseerd en terug heb gemonteerd wilde ik mijn achterwiel monteren maar deze komt net tegen de bout van de veerpoot waardoor deze schuurt. Geen idee wat ik verkeerd doe... 

ik heb het probleem even laten rusten en wou de motor eens doen draaien maar ik krijg hem niet weg. 
Ik zag wel dat ik de ontstekingsplaat waar de spoelen opzitten kan verdraaien. Moet deze in een bepaalde positie staan?

Iemand enig idee?

414D88D5-D409-47E6-96AA-8E7B5CF86710.jpeg

512E6EFA-C50D-4266-91CE-FE2E50DF59DB.jpeg

aangepast door miracle
Link naar reactie
On 3/7/2021 at 9:31 AM, miracle said:

Hallo,

ik ben bezig aan een restauratie van mijn Vespa bacchetta V14T. Nu ik de motor heb gereviseerd en terug heb gemonteerd wilde ik mijn achterwiel monteren maar deze komt net tegen de bout van de veerpoot waardoor deze schuurt. Geen idee wat ik verkeerd doe... 

ik heb het probleem even laten rusten en wou de motor eens doen draaien maar ik krijg hem niet weg. 
Ik zag wel dat ik de ontstekingsplaat waar de spoelen opzitten kan verdraaien. Moet deze in een bepaalde positie staan?

Iemand enig idee?

 

verkoop hem aan mij 😉

 

nee nee idd wat foto's erbij kan wonderen doen. Ik heb enige jaren geleden een bacchetta gerestoreerd en gereviseerd misschien weet ik wel raad.

  • Like 1
Link naar reactie

No offense, maar jouw vraag omtrent de positie van de ontsteking getuigt niet echt van heel veel 2Takt-ervaring. (Nogmaals: no offence maar) niet meteen het beste vertrektpunt om je aan een revisieavontuur van zulke oudje te wagen. Voor je't week klop/draai/moteer/... je de boel kapot. Misschien (no offence, no offence, no offence) toch es hulp van een meer ervaren sleutelaar overwegen?

Dat gezegd zijnde:
- Wat bedoel je met "de bout van de veerpoot"? De bout waarmee de demper of de veer op de achterophangingsbeugel zit? Maak es een fotootje mét band erop.
- Nog los van de positie van de stator, zou'k deze op z'n minst voorzien van nieuwe bedrading, condensor en contactpuntjes. In deze staan zou 't me verwonderen mocht die nog vonken.

Link naar reactie

Ik heb de bacchetta deels uit elkaar gekocht, wa niet compleet, stond al jaren stil en draaide natuurlijk niet.

-het probleem met het schuurend achterwiel is blijkbaar een afstandsring die ik ontbreek en er niet tussen zat van in het begin. De ring zou achter mijn remtrommel en tussen de oliekeerring en lager moeten zitten... met deze te bestellen en te plaatsen zou dit normaal moeten opgelost zijn.

De ontsteking heeft nieuwe contactpunten, bedrading en condensator gekregen. (De foto is van er voor).

zoals je kan zien zijn er geen merktekens te zien. Ik de ontsteking reeds in verschillende vermoedde posities gezet maar helaas krijg ik hem niet aan de praat. Spijtig genoeg had ik geen voorbeeld van hoe het was want deze was gedemonteerd. 

@Frederik

als het toch zo simpel is zonder merktekens en voorbeeld hoe het was. Zeg me dan hoe deze moet staan.

 

 

 

aangepast door miracle
Link naar reactie

Inderdaad , de ontstekingsplaat kan een beetje gedraaid worden dit om uw bang ( ontsteking op het juiste moment te krijgen ) dit mag niet te vroeg of te laat zijn omdat dit nefaste gevolgen kan hebben , met bvb vastloper enz tot gevolg 

bij uw Vespa is dit 18° Before Dead Top Center of BDTC 

bekijk anders deze eens is wel van een elektronische ontsteking maar principe is hetzelfde ,  overweeg anders eens om een elektronische ontsteking in uw V14 te steken voor mijn V32 was dit een van de betere investeringen die ik deed 

Grtz sidvespa

Link naar reactie

Sorry, ik wil niet moeilijk doen maar diene in dat filmpje is nen dikke prutser met al zijn streepjes, krasjes en plakband, zijn carter is precies een streepjescode, hoe ingewikkeld kan je het maken. 

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar reactie

Beste investering in jaren: Buzzwangle
Gaat ook met een vliegwieltrekker en een magnetische Wish/Alibaba digitale waterpas. 

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...