Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Met een glimlach geschreven


René

Aanbevolen berichten

Op mijn antwoord aan de ‘ouder van het kind’ had ik hier geen instemmend geknor verwacht, maar wat ik van sommige forumleden las ging mijn nek weeral schever staan.

Als ik ze mag geloven moeten wij we terug naar het vierkantig wiel.

Laat mij duidelijk zijn. Een blinkende oude Vespa is bewonderenswaardig en geeft voldoening om op een mooie zonnige dag er mee over de baan te brommen.

Met weinig sleutels en een kleine technische vaardigheid kun je onderhoud of kleine herstellingen zelf uitvoeren.

Hier hebben we zowat de voordelen gehad.

Mijn hobby is al 50 jaar mechaniek, vooral gemotoriseerde tweewielers. Ik heb er al een massa gehad en nog met veel meer gereden.

Wat stel ik vast? Dat deze machientjes niet mooier maar van jaar tot jaar verbeteren.

Op de terugreis van de Caraïben deed ik de Azoren aan. Op Faial huurde ik samen met mijn bemanning, drie ervaren motorrijders, een nieuwe scooter met 50 cc cilinderinhoud.

Niet begrenst. Het was ons materiaal niet, dus…….. trekt maar aan zijn oor!

Hiermee vlogen wij de hoge Caldeira aan 50 per uur naar boven en aan 80 tot 100 weer naar beneden. Zelfs plat loopt zo’n machientje 70 per uur.

Onverantwoord roekeloos? Nieuwe scooters zitten goed, remmen goed, trekken goed op en leggen zich goed in de bochten, bagage ruimte in overvloed.Je voelt meteen dat je op een moderne en veilige tweewieler zit.

Met een oude Vespa was zeker iemand van ons verongelukt!

En de kwaliteit? Als de berijder zijn machien goed onderhoudt mag over tien jaar elke mecanicien de helft van zijn werkmateriaal laten vergulden, voor het verversen van de olie (synthetische!), het vervangen van een uitlaat of band heeft hij niet veel sleutels nodig.

Als de heren een poging deden om mij van mening te veranderen moet ik zeggen ‘sorry jongens niet gelukt’ jullie preekten voor de verkeerde parochie

Ik blijf erbij dat een goede raad aan een huisvader is “Koop drie jaar voor uw dochter er mee mag rijden geen oude Vespa. Maar probeer haar te overtuigen dat ze op haar verjaardag met de gespaarde centen naar een winkel stapt om voor dagelijks, in weer en wind, naar school te rijden een nieuwe 50cc Vespa koopt”

In het verkeer is het veiligste materiaal een noodzaak

Hopelijk wordt dit antwoord niet(door een of andere oorzaak) verwijderd

Aldus sprak 'den ouwen'

Doeiiiiiiii

Link naar reactie

Rene,

je hebt gelijk maar...

Met die logica is haar eerste scooter een spiksplinternieuwe LX van 3000 euro en haar eerste auto één van 15000 euro met 100 airbags, esp, abs, etc. Liefst een dikke HUMMER want die zijn het veiligst.

Zoals vaak is dit een financiele questie.

Een PK50 heb je al tegen 1000 euro, een nieuwe heb je snel 3 maal dat bedrag nodig.

Met goede remmen en een 'defensieve' rijstijl kom je al een hele eind.

Hoeveel km zal ze na 3 jaar gereden hebben? 10.000 km?

Is ook één van de redenen waarom niet iedereen hier met nieuwe pX rijd. Centen.

Keuze snel gemaakt denk ik.

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Beste rené,

ik kan zeer wonderwel begrip opbrengen voor uw uitstekend onderbouwde betoog.

Helaas dien ik hier een repliek te geven die al meermaals is aangehaald.

Het is inderdaad zo dat het leven sinds de perestroika er niet goedkoper op geworden is.

Voor jonge mensen, een bevolkingsgroep waar het ministerie mij ook bij rekent, komen de rekeningen kort op elkaar en zijn ze op vlak van hoogte niet te onderschatten.

Als men naast een vespa opteert voor een auto, en eventueel ook nog de partner een tweewielig gemotoriseerd voertuig aanschaft, komen aankoopkosten en verzekeringen samengeteld op een redelijk hoog bedrag uit.

Daarom is het een 'goedkopere'oplossing om aan een mens zijn passie te voldoen, en wanneer men daarnaast volledig smaaksgewijs ook nog eens meer aangetrokken is tot de wat oudere modellen is de keuze snel gemaakt.

Ik neem gerust aan dat door uw ervaring de keuze anders beïnvloedt is, en meer gericht op veiligheid en comfort.

let wel dat jonge gasten vaak nog kiezen onder invloed van de passie en vuur van verliefdheid, zodat hun keuze volledig anders geïnspireerd is.

Daarmee verwijt ik u geen gebrek aan passie. Enkel stel ik dat door uw zeer uitgebreide levenservaring uw passie anders bïnvloed is.

zeer hoogachtend verblijf ik heden,

sluze

Link naar reactie

mannekes,

ik heb bvenstaande replies met gemengde gevoelens gelezen en toch zou ik graag ook mijn commentaar uitbrengen.

@DESIGNO: Inderdaad kost een pk50 of zelfs een vespa 50 (special) in aankoop slechts 1/3 van wat een nieuwe LX of iets vergelijkbaars kost. Je mag echter niet vergeten dat deze pk of special minstens 20 jaar oud is, en hetgeen je nu koopt vanuit Italie reeds een leven daar geleden heeft. Met de nadruk op "geleden".

Om zoiets deftig en veilig op de weg te krijgen zijn al onmiddellijk enige kosten nodig, vervangen van kabels, buitenkabels, carbu proper maken,... Dit is allemaal in het beste geval dat de motor nog in redelijke staat is, andeers krijg je ook nog, koppeling, cilinder, krukas,ontsteking,... vervangen. Kortom als je een scooter van 20 jaar oud in orde wil zetten zodat je er veilig en zonder zorgen mee op de baan kan, zonder je af te vragen of je wel thuis zal geraken, dan komt bij die 1000 euro aankoop nog wel een en ander bij. Je zal nu onmiddellijk denken, dat je dat toch allemaal zelf kan, maar niet iedereen heeft hiervoor evenveel tijd, zin en talent.

Aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat, vooral jongeren, ook hip en trendy willen zijn en imago is zeer belangrijk voor schoolgaande jeugd, waarschijnlijk daarom zal de keuze van dochter- of zoonlief daarom op de oude vespa vallen omdat dit zoveel cooler ed is.

Als je de vergelijking maakt in prijs kan je voor het bedrag van 3000 euro dat je zou uitgeven aan een nieuw model ook al iets restaureren wat dan ook betrouwbaar is.

een moeilijk dilemma dus, wat de juiste keuze is, laat ik aan de vader of moeder die het moet bekostigen zelf over

Link naar reactie

Beste rene

Je me al goeie raad gegeven op dit forum maar dit is onzin!

Je vergelijk oud met nieuw en dat kan niet ! met niks ! geen vespa , geen auto , geen meubelen ... Ik zal een klein voorbeeld geven:

Je loopt op straat en er staat een jong fris ding op je af en zegt he rene zin om iets te gaan drinken ... Daarop antwoord jij neeje ga daar maar met die jonge kerel!

Zij vindt dat jij ook charmes heeft en dat is zo !( denk ik ;) )

Rare vergelijking maar denk maar eens na ... Nieuw en uit is iets totaal anders !

Px en pk serie staat daar midden in ... een superbrommerke ( motoke) dus

Dus laat ieder zijn keuze nieuw of oud

Groeten Dries aldus "den jongen"

Link naar reactie

Ten eerste is het wel 2500€ voor de 50cc ...ok dan nog helm etc, maar dat moet je ook nog bijtellen op die 1000€ vd pk50 .

Uiteindelijk ben ik het er wel mee eens dat de nieuwere versies op zich veiliger zijn en ook meer comfort bieden . Als beginnende scooterrijdster zal ze het zeker apprecieren hoor ..het geeft direct een beter gevoel .

Tevens is onderhoud bij een nieuwe de eerste jaren sowieso veel goedkoper en rijd je dus ook met een geruster gevoel rond.

En wat maakt het uit , het is en blijft een vespa heh ..ik vind dat ze nog steeds hun 'vespa-charmes' hebben ook al is het allemaal veel nieuwer ..het blijven prachtige beestjes.

Tja het is maar hoe je het beziet .

Mvg

Link naar reactie

Vespisten puur sang en voor de anderen bij wie ik in het onderste schof zit

Door de tirannie van de democratie kunnen we over verschil in mening bezig blijven.

Veel Vespisten kunnen hun oud scheurijzer, met haar eenvoudige mechaniek niet zonder nostalgie en passie bekijken. De kostprijs, snelheid, duurzaamheid en veiligheid wordt voor hen een bijzaak

De vliegtuigen die in de helft van vorige eeuw vlogen, staan nu in het luchtvaartmuseum. De fietsen in het fietsenmuseum en de boten in het scheepvaartmuseum.

Laat me even duidelijk zijn: het verwarmt ook mijn hart in een grote groep in een walm van blauwe rook door de polders te rijden. Ge ziet de tinteling in de ogen van de ouderen die hier of daar een model herkennen waarmee ze zelf reden. Ook zie ik juffrouwtjes met een zakdoek voor hun neusje en kinderen met de vingers in de oren

Voor de kijklustigen puft het Vespamuseum voorbij.

Mechaniek is bij veel jongens een hobby, voor hen is een oude Vespa als vervoermiddel een prima oplossing.

Maar aan een meisje waarvan ge afkomst, sociale en financiële achtergrond niet kent, kunt ge toch geen veteraan als scooter voorstellen. Ge loopt het risico na een jaar haar sjakos op je kop te krijgen en van haar pa een schop onder uw viool.

Proberen jullie mij werkelijk wijs te maken dat het beste materiaal in een museum staat en rommel op de straten rondrijdt.

Ik zie dat de techniek ter land ter zee en in de lucht de laatste vijftig jaar enorm verbeterde, iedereen mag proberen mij te overtuigen dat ik verkeerd zie. Maar heb respect voor mijn mening. Kom ook niet af dat ik een oude zeveraar ben, dat weet ik al

Maar als een knuppelrijp poppetje iets vraagt zal ons antwoord wel hetzelfde zijn

Dag jongens. Nog een dagje, morgen is het weer zaterdag

René

Toch vlug nog even

Als het over centen gaat denk ik dat een oude Vespa voor een meisje, zonder technische handigheid, in aanschaf en onderhoud, na 3 jaar meer zal kosten dan een tweedehands ET2 of ET4.

Link naar reactie

Mijn eerste gemotoriseerde tweewieler was een Camino'ke (I know I know...) die al ouder was dan ikzelf. Ik heb daar zo goed als geen kosten aan gehad en 3 jaar mee rondgekoerst. Of dat veilig was laat ik in het midden.

Mama en papa vonden dat zoonlief alles zelf moest betalen als hij persé met een brommertje wilde rijden. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb nooit begrepen hoe al die jong egasten én een scooter én hun gsm én hun mp3 speler kunnen betalen. In mijn tijd had ik geen geld over. Wilde ik een brommer: zelf betalen, wilde ik een stereo: zelf betalen. Wilde ik eens met een paar maten een weekje op reis: zelf betalen.

Ofwel werken die mannen tegenwoordig allemaal.

Link naar reactie

@Hayes: buiten mijn vespa (die heb ik gekregen), moet ik ook alles zelf betalen. En ik heb een jaar lang gewerkt als afwasser, elke zondag, verdiende niet veel, maar toch.. nu zijn we verhuisd, en ik heb geen werk meer (kzal wellis zoeke, hier is toch genoeg horeca) en nu heb ik het echt keimoeilijk om alles te betalen!!!

@rené: ergens heb je echt gelijk man, een vriend van mij heeft een kymco (ongelooflijk goede brommer, vergelijkbaar met een rijdende boot) en daar heb ik ooit eens op gereden en ik voelde mij eerlijk gezegd echt veiliger dan op mijn Vespa'tje.

Maar ik persoonlijk zou het niet over men hart krijgen om een lelijke brommer te kopen, als ik weet dat ik er elke dag mee moet rijden!

Ik vind dat je als ouder ook plezier moet gunnen aan je kind!

Link naar reactie

Hi gasten

Toen mijn oudste zoon mij vertelde dat hij een NSU wilde kopen voor 6.000 Bef heb ik dat geld voor hem gelegd. Ik vertelde er wel bij dat hij dat geld mocht hebben als hij de brommer niet kocht. Hij begreep het en stak het geld in zijn portefeuille.

René

Link naar reactie

Rene, het doet mij plezier ook jouw mening te lezen.

waarschijnlijk een heel goed onderwerp voor een discussie tussen pot en pint.

maar het helpt wel om de kerk hier in't midden te houden en een antwoord te bieden voor een breed scala van 'forumbezoekers'. het is aan de bezoekers zelf vind ik om zich te plaatsen in de 'bezorgde ouder-rol' of de 'verstokte oldtimerliefhebber-rol'

beide bevatten waardevolle elementen en wijze vespisten weten uit beide iets op te pikken. hopelijk blijft iedereen open staan voor alle standpunten want je hebt zeker geen ongelijk, al zullen er vele "gelijken" zijn in deze discussie.

bedankt rene!

Link naar reactie

Ik beweer niet dat alles verbeterde.

Reglementen, voorschriften, bepalingen. Nu durf ik bijna geen adem meer halen omdat ik vrees dat het verkeerd is.

Toen pissen plassen werd is het gezeik begonnen

René

Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...