Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Deense VGLB


Vespatje6264

Aanbevolen berichten

Heren Vespa fanaten. Allereerst alle lof voor de technisch zeer gedetailleerde vragen en antwoorden op dit forum. Ben zelf bezig met een VGLB1T uit 1962 Geen MISA maar Deens die technisch aangepakt moet worden. Had al een DR 177 stalen cylinder met spacer tbv afdekking 3e spoelpoort gekocht. Daar komt na het inrijden een SIP Road 2.0 uitlaat onder (er is een uitvoering met 1 ophangbeugel ). Twijfel nu over de carburateur. Moet waarschijnlijk een si 24/24 worden maar ik ga eerst maar eens kijken of deze in de carburateurbox past gezien jullie opmerkingen. Als ik het goed begrijp zal deze waarschijnlijkwel passen in een latere GLB carbbox ? Ik lees ook over verschillen mbt uitvoeringen van een spaco/dellorto met fijne of grove draad van luchtstelschroef. Hebben jullie daar nog info over en zitten er nog meer verschillen in de nieuw leverbare si 24/24 carburateurs ? Of kan ik net zo goed een 20/20 pakken met juiste sproeierbezetting. 20/20 past waarschijnlijk beter in de carbbox ?

Link naar reactie

Als je dan toch een carb koopt, neem er dan meteen eentje die je ook vol potentieel biedt. Sowieso zijn 20.20 en 24.24 qua omvang even groot. Enkel de binnen diameter van de lucht intake en de carteraansluiting verschikt (kort door de bocht). Elke nieuwe Dell'orto/Pinasco/Spaco/... 24.24 carburator heeft vandaag een fijnedraadsluchtvijs. Daar hoef je je geen zorgen over te maken. In de Italiaanse webshops vind je (mits wat creatief goolgen) de Pinasco 24-24 E (best niet de ER nemen voor deze setup!) voor €80-85 (met licht geruimd vlotterkamer-sproeikamer-kanaaltje naar ik begrepen heb). 

Welke spacer heb je onder de DR177 gestoken? Hoeveel mm? Met behoud van de standaard krukas? Of heb je de cilinder afgedraaid?

Wachten met de uitlaat tot na rodage heeft niet heel veel zin. 

Link naar reactie

OK Thanx voor je bericht. Heb al gelezen dat luchtschroef met fijne draad dus ca 2,5 slag uit moet ipv 1,5 bij grove draad. Verder moet er bij de nieuwe Carburateurs blijkbaar nog een vlakke Gasschuif worden aangeschaft. SIP heeft momenteel de juiste uitlaat nog niet voorradig. Hebben jullie goede ervaringen met de Sito plus of andere uitlaten ? De si 24/24 E is voor 90 euro leverbaar door sip en scooter center. Bij scooter center lees ik dat er een be3/160 in zit. Met setje sproeiers 120 ,122 sproeier testen moet dat goedkomen denk ik. Bij sip staat niets bij wat er voor sproeiers in zitten. Heb de DR 177 incl spacer als set bij sip gekocht waar de 1,5 mm spacer bij zit en zover ik heb begrepen de cylinder al is afgedraaid. Lees er goede ervaringen over.

  • Like 1
Link naar reactie

Bij de Pinasco 24/24 zit er een sproeier 118 in BE3 en 160. Heb geen extra aanpassingen gedaan behalve een nieuw luchtfilter (met gaatjes op de juiste plek). Heb ook gelezen over de gasschuif en dat deze in een armer/rijker variant te krijgen is maar ga zelf eerst beginnen met de standaard spullen en dan rustig afstellen.
 

Zoals je zegt geldt voor de initiële afstelling het advies 2,5 toeren uit bij de fijne draad.(https://www.vespaforum.be/index.php?/topic/30570-spaco-vs-dellorto/)


Heb gisteren de GL voor het eerst opgestart, moest wel even wennen aan geluid :).

 

  • Like 1
Link naar reactie
18 minuten geleden, Vespatje6264 zei:

 Ik lees ook over verschillen mbt uitvoeringen van een spaco/dellorto met fijne of grove draad van luchtstelschroef. Hebben jullie daar nog info over en zitten er nog meer verschillen in de nieuw leverbare si 24/24 carburateurs ? Of kan ik net zo goed een 20/20 pakken met juiste sproeierbezetting. 20/20 past waarschijnlijk beter in de carbbox ?

Qua grootte zijn beide carbu's gelijk.  Alleen de in-en uitgang verschillen in maat. Een 24/24 carbu krijgt een grotere luchtinlaat en meer gasmengsel in het carter. Je kan dus niet zomaar de sproeiers aanpassen op een kleinere carbu. 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
Link naar reactie
1 uur geleden, Vespatje6264 zei:

@pilaf Hoe bedoel je wennen aan het geluid van je GL ? Harder of scheller met 177cc tov  150 cc of andere uitlaat ? Of bedoel je tov van andere typen Vespa‘s ?. 

Maak na het testritje wel een fimpje, ben een standaard GS160 met standaard sito uitlaat gewend. Nu alles wat “moderner” met een pinasco touring pijp...was even wennen. 

Link naar reactie

Daar past prima een 24/24 in hoor. Da’s al de versie met benzinechoke. Dezelfde als die van Pilaf hierboven.

Link naar reactie

OK, ThanX Pilaf. Leuk project heb jij. Veel vragen die jij hebt gesteld en de antwoorden op dit forum helpen mij ook enorm. Ben wel benieuwd of jouw GLB over het gehele bereik netjes loopt ivm de gasschuif. Had eerst een Dellorto 20/17  en daar liep de GLB goed op maar kreeg ik niet lekvrij. Heb toen eens een Spaco 20/17 gekocht en daarvan nu de gasschuif eens bekeken...en die heeft een inkeping die de Dellorto niet heeft. De Spaco kreeg ik op de 150cc met zelfde sproeierbezetting niet goed afgesteld. Ligt misschien toch aan de gasschuif dus dat ga ik met de 177 cc en 24/24 carb in de gaten houden. Alle nieuwe carburateurs hebben blijkbaar een gasschuif met inkeping. Er zijn blijkbaar wel losse gasschuiven leverbaar zonder of met een bepaalde inkeping in uitvoering 4.0 4.1 en 4.2 (zonder inkeping).  Met inkeping geven ze meer lucht dus schraler mengsel en dat is misschien wel oppassen met inrijden of rodage van de cilinder zoals dat blijkbaar wordt genoemd. 

75500DFE-77A9-406E-879A-99663ACA1B60.jpeg

Link naar reactie

Iemand misschien een idee waar ik een uitlaat kan bestellen tbv GLB met DR177 ?

Sip Road 2.0 is al langere tijd niet leverbaar en BGM big box touring niet bij motor center en twijfel ook of deze past op de GLB. De originele uitlaat heeft maar 1 ophangbeugel en de BGM heeft er 2 . Ik kan er 1 afslijpen maar is niet ideaal.

Link naar reactie

https://www.10pollici.com/en/homepage/classic-vespa/engine/exhausts/largeframe/racing-exhaust-sip-road-2-0-vespa-px125-150-ts.2.1.45.gp.1842.uw

 

kijk hier eens, voor de zekerheid even mailen of hij op voorraad is en ze hem ook niet moeten bestellen bij SIP. Gewoon aan 1 kan vastmaken dat werkt prima. De tweede beugel kun je er volgens mij aan laten zitten. 

Link naar reactie

OK, dank je. Deze ligt bij SIP op voorraad. Zag daar ook nog een Polini op voorraad. Wil eigenlijk een uitlaat met minste herrie maar lees nogal verschillende recensies over sito plus , sip Road 2.0 en BGM big box touring. De laatste lijkt volgens recensies de minste herrie te maken. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...