Ga naar inhoud
Vespaforum.be

v5b3t start problemen.


ArjenE

Aanbevolen berichten

ik ben er een beetje klaar mee. en even zoekende naar iemand die me weer op de goeie weg kan zetten, 🙂

 

De v50 special weer in ere aan het herstellen. dus nu weer netjes het kloppende blokje eronder. Totaal revisie, 1 a 2x trappen en lopen. (op blok) dus onderbouwen en gaan.

Eerste test ritje was top. (blokje om) maar nog wat puntjes op de i te zetten (achterwiel bleek niet echt top vast te zitten, oepsie)

Dus nog even lekker aan de hobby, versnellingen afstellen etc. Maar starten ho maar ineens. 2 dagen was het na 2x kicken draaien, maar hierna stopte het.

 

Dus carb er eerst maar eens uit. toch nog even een complete revisie, super schoon allemaal nieuwe pakking setje, er weer onder : nope, geen succes

Aanlopen, af en toe pruttelen, met choke zonder choke maakt niet uit. Kijken of er vonk is ja. kijken of bougie nat word. ja lijkt erop. 

Even door aan blijven trappen, en ja na een 50X (ik gok maar even wat maar het was echt veel) met heel veel moeite aan de gang te krijgen en lijkt zelfs even te smoren onder het gas geven. maar loopt dan .. rondje tuffen en nog warm, dus nog eens proberen te starten. nope...

Vandaag bij toeval (nog even de nieuwe benzineleiding wat korter gemaakt) een keer trappen en ging aan... apart. naja was ook snel weer over. later nog eens boogie wissel, check op valse lucht (ja ook tussen carb en sproeistuk nieuwe "pakking" ) nog eens heel veel door aantrappen, en ja lopen... maar na uitzetten weer niet aan de gang te krijgen.

Vlieg wiel er maar eens af. kijken of halve maan nog op zijn plek zit en vliegwiel dus nog wel goed zit. lijkt ook oke. keerring(nieuw) aan die kant nog even dubbel check, ja ook goed.

Jammergenoeg niet de middelen in huis ook ontsteking te testen (en af te stellen)(was al gedaan waar ik het blok vandaan had) contactpunt ook gloed nieuw..

 

toch richting ontsteking/bobine zoeken die na mijn eerste blokje om toch issues is gaan geven ? of zie ik nog iets over het hoofd ?

alvast dank.

 

ps: nog een standaard setup. piaggio 50cc met 16.10 default

 

 

 

 

 

aangepast door ArjenE
Link naar reactie

Hoi Arjen. Moet frustrerend zijn, 50x trappen is natuurlijk nooit de bedoeling. 
 

checks die ik zou doen:

1: nieuwe bougie

2: bougie eruit, beetje remreiniger in cilinder, bougie erin en kicken. Loopt blok direct hoog te toeren in —> zoek in je carb / mengsel 

3: ingeval bij 2 geen succes. Zoek het in je elektra / ontsteking. Loop draden na van bougie, naar bobine, maar ontsteking. Daarna losse delen van je ontsteking (bobine, punten, condensator).
4: anders wellicht een mooi moment om over te stappen naar 12 volt elektronische ontsteking. Weer leverbaar bij scootercenter 

 

succes 

Link naar reactie

KrijnS,

 

dank voor je reactie.  al ie loopt dan hobbelt die ook wel : https://streamable.com/9wzz5b

Buiten 1) de nieuwe bougie ook nog 2 andere geprobeerd, zonder succes. beetje 2) remreiniger in de cilinder. kicken en nee niks. bougie eruit tegen het frame en ja netjes vonk. Dus even van slag waar ik eerst ook in de ontsteking hoek zat te denken. alle dragen 3) al nagegelopen, contactpunten nieuw , verder alles nagelopen en alles aangesloten en dus vonk, toen raakte ik even van slag. de 6v heeft ook wel zijn charme... maar na 12v is ook een idee. dan word het zoiets: https://www.scooter-center.com/en/ignition-bgm-original-stator-point-set-ignition-3-cables-12v-vespa-50-n-d-50-l-d-50-r-d-50-special-v5a2t-d-v5b3t-d-50-ss-d-50s-50-sr-90-ss-pv-125-vma1t-bgm8020?number=BGM8020

dacht dat ik even klaar was met geld uitgeven.. maar indien nieuwe ontsteking dan ook nog afstellen.. iemand in het noorden van het land die een handje kan helpen ?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Hoi Arjen. Weet je zeker dat de compressie goed is? Geen drukverlies / smeer bij cilinderkop of voetpakking? Dan zou ik zeggen ergens in de ontsteking. Wellicht tijdstip. Had je de ontsteking tov carter gemarkeerd en op hetzelfde punt terug gemonteerd? 
 

Als je voor een nieuwe ontsteking gaat zou ik voor een elektronische gaan. Ben je van de contactpunten af. Geen gedoe meer met afstelling, minder slijtage, etc. Is dan een hele set met vliegwiel en bijbehoren. Is niet goedkoop, maar ik vind het z’n geld waard: https://www.scooter-center.com/en/ignition-set-bgm-pro-electronic-vespa-v50-50n-v90-pv-et3-pk-s-7673183?number=7673183

Wellicht elders goedkopere vergelijkbare sets te vinden. 

Link naar reactie

Platines zijn volgens mij de contactpunten toch 🙂 yes. helemaal nieuw en lijken niet verschoven (en opening nog goed) net als de grondplaat/stator.

Sproeiers alles nog standaard : complete setup standaard op de uitlaat na. (sito banaan).

Verder goeie compressie.  Maar geen meter bij de hand. dus puur op de "duim test" .

 

Maar weinig tijd gehad. Benzine is er zeker, en die vonk dus ook, maar of die timing goed is en of de vonk wel genoeg is moet ik dus nog induiken... hopelijk snel meer info.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Zo hij staat me alweer een tijdje in de hoek aan te staren. Ja en de andere 2 wielers rijden wel. De zon schijnt dus toch maar even kijken.

- goeie vonk: check

- cilinder compressie nagegaan; toch een bar of 5.5: check

. spacer.png

- even rem reiniger als starthulp in de cilinder gespoten, dit zou toch even een korte "start/ontbranding moeten geven" aanlopen/kick: FAIL.

:-( Ik denk toch dat ik nu even vliegwiel en ontsteking eraf ga trekken. want volgens mij is het moment van ontsteking nu ergens helemaal mis....

 

Link naar reactie

Rond de 8 bar zou toch wat beter zijn, liefst boven de 100 psi, en remmenreiniger zou ik niet doen, cilinder heeft smering nodig zodat de zuigerringen zich niet in de cilinderwand vreten.

(wat mengsmering-benzine kan je wel gebruiken om in de carb te doen)

Link naar reactie

compressie mag hoger maar 6 bar is best goed, iig goed genoeg om hem draaiend te krijgen. Het is zeer waarschijnlijk elektrisch zoals je zelf ook hebt geconcludeerd.

Ontkoppel je kabelboom even zodat je puur op je motor start (geen verlichting etc. die problemen kunnen geven), als dit geen verschil maakt zou ik inderdaad toch gaan twijfelen aan de timing.

check de ruimte tussen je contact puntjes met een voelmaat 0.4 mm volgens mij (met vliegwiel er nog op), klopt deze niet dan bijstellen en opnieuw proberen.

https://scooterhelp.com/tips/timing/points.timing.html

Staat die goed?

Dan vliegwiel eraf (verlies het spietje niet)

check of de statorplaat goed vast zit en dus niet kan zijn verschoven

Condensator eventueel vervangen (regelmatige vonk is niet perse voldoende inductiespanning)

bobines en bedrading nalopen

Dit alles geen verschil, dan maar een 12v kopen :)

 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...