Jump to content
Vespaforum.be

Vespa PK50 Automatica trekt enorm traag op

ChielW

Recommended Posts

Hoi,

Ik heb nu een paar maanden een Vespa PK50 Automatica en sinds ik 'm heb trekt 'ie enorm langzaam op.

Na wat lezen op het forum kwam ik erachter dat het heel normaal is dat deze scooters niet snel zijn, maar die van mij lijkt wel overdreven langzaam.

Ik heb de vario uit elkaar gehaald omdat volgens iemand op het forum deze ontvet moet zijn. Ik heb 'm dus helemaal ontvet, want de vorige eigenaar had de vario en de rollen helemaal dicht gesmeerd. Helaas geen verbetering in acceleratie.

De vorige eigenaar zei er wel bij dat de scooter mogelijk een warmloper had gehad, maar dat kon hij niet met zekerheid bevestigen. Kan dit een oorzaak zijn dat 'ie zo traag is?

In ieder geval als je er iets van weet kijk aub. de filmpjes en dan hoor ik graag van je wat je denkt dat het probleem is.

Alvast bedankt 😉

Erg snel zijn ze zeker niet. maar uit je filmpje eerste stuk naar 20km is wel traag. maar je topsnelheid is wel weer hoog als je kilometer teller klopt. 

Als de kilometer teller klopt dan denk ik meteen aan een vertanding die niet meer origineel is. Dus ja topsnelheid zo hoger moeten zijn maar met de standaard 50cc er nog onder word ie nog trager in het optrekken. 

14 tands tandwiel welke vervangen is voor een 16 tands?? blijft een gokje zo 1-2-3  (wat de topsnelheid van 45 naar 55 ongeveer zou moeten brengen.)

Edited by ArjenE

Bedankt voor de reactie Arjen,

Ik zal even kijken of dit tandwiel het probleem is. Moet ik 'm alleen eerst zien te vinden...

Gelukkig heb ik van de vorige eigenaar wel het één en ander aan service boekjes en onderdelen mee gekregen.

zie foto, primair tandwiel. oeps een automatica is het , ben niet helemaal wakker, dat is weer een heel ander blokje: https://www.youtube.com/watch?v=nkWx-Cc403Y

ik ga er even opnieuw rustig over nadenken. de vorige eigenaar had er geen verklaring voor ?

pri.jpg

Geen wonder dat ik het tandwiel niet kon vinden :D

De vorige eigenaar had alleen het vermoeden dat de scooter een warmloper had gehad, maar heel zeker was hij daar niet van.

Ik heb vandaag in ieder geval de carburateur nagekeken, hoofdsproeier was 70 en de andere sproeier (mengsel volgens mij) was 38. Omdat ik nog een tweede carburateur heb liggen heb ik uit die maatje 65 en 35 in de andere kunnen stoppen, helaas geen groot verschil behalve dat 'ie minder rookt. Dat doet/deed 'ie namelijk heel erg. (Benzine olie verhouding is 1:50). Weet je toevallig zo welke maat sproeiers er standaard in horen te zitten?

Trouwens, wat ik ook zat te denken is dat de koppeling misschien niet genoeg slipt. Zouden de veertjes misschien niet strak genoeg zijn?