Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa PK50 Automatica trekt enorm traag op


ChielW

Aanbevolen berichten

Hoi,

Ik heb nu een paar maanden een Vespa PK50 Automatica en sinds ik 'm heb trekt 'ie enorm langzaam op.

Na wat lezen op het forum kwam ik erachter dat het heel normaal is dat deze scooters niet snel zijn, maar die van mij lijkt wel overdreven langzaam.

Ik heb de vario uit elkaar gehaald omdat volgens iemand op het forum deze ontvet moet zijn. Ik heb 'm dus helemaal ontvet, want de vorige eigenaar had de vario en de rollen helemaal dicht gesmeerd. Helaas geen verbetering in acceleratie.

De vorige eigenaar zei er wel bij dat de scooter mogelijk een warmloper had gehad, maar dat kon hij niet met zekerheid bevestigen. Kan dit een oorzaak zijn dat 'ie zo traag is?

In ieder geval als je er iets van weet kijk aub. de filmpjes en dan hoor ik graag van je wat je denkt dat het probleem is.

Alvast bedankt 😉

 

Link naar reactie

Erg snel zijn ze zeker niet. maar uit je filmpje eerste stuk naar 20km is wel traag. maar je topsnelheid is wel weer hoog als je kilometer teller klopt. 

Als de kilometer teller klopt dan denk ik meteen aan een vertanding die niet meer origineel is. Dus ja topsnelheid zo hoger moeten zijn maar met de standaard 50cc er nog onder word ie nog trager in het optrekken. 

 

14 tands tandwiel welke vervangen is voor een 16 tands?? blijft een gokje zo 1-2-3  (wat de topsnelheid van 45 naar 55 ongeveer zou moeten brengen.)

aangepast door ArjenE
Link naar reactie

zie foto, primair tandwiel. oeps een automatica is het , ben niet helemaal wakker, dat is weer een heel ander blokje: https://www.youtube.com/watch?v=nkWx-Cc403Y

ik ga er even opnieuw rustig over nadenken. de vorige eigenaar had er geen verklaring voor ?

 

pri.jpg

Link naar reactie

Geen wonder dat ik het tandwiel niet kon vinden :D

De vorige eigenaar had alleen het vermoeden dat de scooter een warmloper had gehad, maar heel zeker was hij daar niet van.

Ik heb vandaag in ieder geval de carburateur nagekeken, hoofdsproeier was 70 en de andere sproeier (mengsel volgens mij) was 38. Omdat ik nog een tweede carburateur heb liggen heb ik uit die maatje 65 en 35 in de andere kunnen stoppen, helaas geen groot verschil behalve dat 'ie minder rookt. Dat doet/deed 'ie namelijk heel erg. (Benzine olie verhouding is 1:50). Weet je toevallig zo welke maat sproeiers er standaard in horen te zitten?

Trouwens, wat ik ook zat te denken is dat de koppeling misschien niet genoeg slipt. Zouden de veertjes misschien niet strak genoeg zijn?

Link naar reactie
  • 7 maanden later...

Dankjewel Davon voor de reactie.

Een tijdje geleden was ik ook tot de conclusie gekomen dat het om de koppeling gaat. Ik heb toevallig nog een reserve koppeling incl. trekveren liggen maar ook die zijn naar mijn gevoel te slap, ondanks dat alles nog bijna nieuw is.

Ik heb uiteindelijk maar het stationair toerental omhoog geschroefd en dat lijkt een beetje te hebben geholpen, maar helaas nog niet genoeg.

Weet jij toevallig een trekveer van een ander merk die past op een automatica?

 

Korte update over de scooter zelf voor het topic:

Er zit intussen een Pinasco 75cc op die ik heb laten coaten met Nikasil, samen met een Sito plus uitlaat natuurlijk. Hier moet eigenlijk alleen nog een 75cc kop op. Ook heb ik nu net geprobeerd de vario te restaureren en ben ik van plan hier nieuwe, zelfgemaakte rolletjes in te plaatjes. Ik wil wat gaan experimenteren met de gewichtjes.

De trekveren in de koppeling zouden het geheel uiteindelijk af moeten maken, maar die moet ik eerst zien te vinden (of zelf maken).

Als alles klaar is ben ik van plan een topic te maken over mijn ervaringen zodat anderen er ook nog iets aan hebben.

2 uur geleden, Davon zei:

De koppeling slipt heel weinig tot niet, denk dat de trekveertjes aan vervanging toe zijn.

Beter laat dan nooit XD.

**Ik heb even deze quote aangemaakt want ik was het net bij de reactie vergeten. 😅

aangepast door ChielW
Foutje gemaakt
Link naar reactie

Zo een 75cc met Nikasil wand moet wel mooi lopen!
Na wat zoeken heb ik geen trekveertjes maar een veerplaat gevonden, het automatica blokje blijft me verbazen met hoe apart het in elkaar zit.
https://www.sip-scootershop.com/nl/product/veerplaat-koppeling-achter_23506100?q=clutch


Ik weet niet zeker hoe de koppeling echt werkt omdat ik gister maar een half poulie er af kon krijgen en de rest van de koppeling heel zelfverzekerd bleef zitten.
Natuurlijk is trekveertjes logisch maar dan zou je er vast wel wat van kunnen vinden (lijkt mij), de exploded views die ik heb gezien geven ook weinig duidelijkheid.

Ik zou als je een losse koppeling hebt (of je moet hem wel los krijgen)de koppeling uit elkaar halen en kijken hoe het nou echt werkt, want ik weet nu nog minder dan gister XD.


Leuk dat er toch nog leven in dit topic zit!
 

Link naar reactie
52 minuten geleden, Davon zei:

Zo een 75cc met Nikasil wand moet wel mooi lopen!
Na wat zoeken heb ik geen trekveertjes maar een veerplaat gevonden, het automatica blokje blijft me verbazen met hoe apart het in elkaar zit.
https://www.sip-scootershop.com/nl/product/veerplaat-koppeling-achter_23506100?q=clutch


Ik weet niet zeker hoe de koppeling echt werkt omdat ik gister maar een half poulie er af kon krijgen en de rest van de koppeling heel zelfverzekerd bleef zitten.
Natuurlijk is trekveertjes logisch maar dan zou je er vast wel wat van kunnen vinden (lijkt mij), de exploded views die ik heb gezien geven ook weinig duidelijkheid.

Ik zou als je een losse koppeling hebt (of je moet hem wel los krijgen)de koppeling uit elkaar halen en kijken hoe het nou echt werkt, want ik weet nu nog minder dan gister XD.


Leuk dat er toch nog leven in dit topic zit!
 

Die trekveertjes blijven toch maar een lastig dingetje! Ik heb ergens op het forum gelezen dat de veertjes uit een Piaggio Sfera zouden passen, maar die persoon was ook niet helemaal zeker of dit het geval is. Dat wordt dus toch naar een scooter zaak gaan en kijken welke er passen.

In ieder geval heb ik even mijn koppeling uit elkaar gehaald en een foto gemaakt. Dan zie je ook meteen hoe het in elkaar steekt.

IMG_20211013_101133270.thumb.jpg.0d3c8322f445922935f8978b07593f16.jpg

En inderdaad, die Nikasil wand loopt heel mooi want het zorgt natuurlijk voor een perfecte afsluiting met de zuiger. De zuiger klinkt ook heel stil in de cilinder als de motor draait. Ik heb een video van de zuiger in de cilinder net nadat het gecoat was, als je goed kijkt zie je de zuiger afremmen door het luchtkussen in de cilinder, en dit zelfs zonder zuigerveren!! Was alleen wel een dure operatie maar ik had de cilinder (was warmgelopen) toevallig gratis. Hierdoor was dit een goedkopere én betere optie dan een nieuwe cilinder kopen.

Link naar reactie

Nu je het zegt heb ik dat ook ooit ergens gelezen dat die van een sfera misschien passen.

Bedankt dat je de koppeling hebt laten zien!
Die drukplaat is dan zeker voor de poulies.

Ik ben heel benieuwd hoe goed jou Vespa gaat lopen, je hebt al compressie zonder zuigerveren:o

Link naar reactie
8 uur geleden, Davon zei:

Nu je het zegt heb ik dat ook ooit ergens gelezen dat die van een sfera misschien passen.

Bedankt dat je de koppeling hebt laten zien!
Die drukplaat is dan zeker voor de poulies.

Ik ben heel benieuwd hoe goed jou Vespa gaat lopen, je hebt al compressie zonder zuigerveren:o

Hoi Davon,

Ik heb zojuist de scooter weer vluchtig in elkaar geschroefd (vandaar dat niet alle onderdelen erop zitten) en even een proefritje gemaakt.

Ik heb namelijk de vario gerestaureerd met Bison Kombi Power Stick en daarna gespoten met aluminium spray.

Hier een paar foto's:

IMG_20211012_154719810.thumb.jpg.3934b959e609cec443acc41386b4ff73.jpg

IMG_20211012_113933208.thumb.jpg.e0603762b61416e38370ef90a9464f89.jpg

En natuurlijk twee video's van hoe het er voor staat met de setup tot nu toe:

*De kilometerteller is niet de originele en wordt nog ooit vervangen, maar is wel met de GPS afgesteld dus snelheid klopt 100%

Hij loopt echt super en de vario werkt ook heel mooi zoals je bij een moderne scooter ziet!

Nu eigenlijk alleen nog wat lichtere rollen maken XD

  • Like 1
Link naar reactie

Je noeste arbeid wordt beloond.

Heel netjes en gaaf om te zien dat je die oude vario zo aan de praat hebt gekregen. Het blijft natuurlijk een drama motor om deze netjes te laten lopen, afgezien van de nog te krijgen onderdelen (vario/rollen/koppeling). Heb er aan heel wat mogen sleutelen maar uiteindelijk in 2008 het opgegeven, goed om te zien dat er nog sleutelaars zijn die de automatica/plurimatic wel een kans geven.

  • Like 1
Link naar reactie
8 minuten geleden, Pilaf zei:

Je noeste arbeid wordt beloond.

Heel netjes en gaaf om te zien dat je die oude vario zo aan de praat hebt gekregen. Het blijft natuurlijk een drama motor om deze netjes te laten lopen, afgezien van de nog te krijgen onderdelen (vario/rollen/koppeling). Heb er aan heel wat mogen sleutelen maar uiteindelijk in 2008 het opgegeven, goed om te zien dat er nog sleutelaars zijn die de automatica/plurimatic wel een kans geven.

Hoi Pilaf,

Bedankt voor de aardige woorden! Het is inderdaad een drama om mooi te laten lopen, maar ik houd wel van een uitdaging ;). En ik vind zelf het scootertje altijd al een heel mooi model, en een automaatje rijdt zo lekker comfortabel vind ik.

Alles was tot nu toe verrassend veel werk maar het resultaat mag er zeker zijn. Toen ik 'm net had ging 'ie van 0 naar 50 in een dikke minuut(!!!). Maar zoals ze nu is rijdt ze vrolijk 60 en dat haalt ze al binnen 20 seconden vanuit stilstand. (Zal nog een keer met GPS meten hoe snel het optrekken gaat).

Op de planning staat om uiteindelijk één topic te maken met alle aanpassingen die er zijn gedaan, als alles klaar is en op betrouwbaarheid is getest natuurlijk. De meeste dingen die ik heb gedaan zijn namelijk (goed onderzochte) DIY oplossingen. Zo hoop ik dat andere Automatica liefhebbers er ook nog wat aan hebben.

  • Like 3
Link naar reactie

@ChielW Die DIY oplossingen mag je altijd eens bundelen, er zitten hier nog automatica liefhebbers!

En wat de schaarse onderdelen betreft zoals @Pilaf aangeeft, dat klopt ook. Maar wie zoekt die vindt.

En ik heb het uiteindelijk allemaal gevonden, deze week heb ik dit setje nieuwe onderdelen thuis op de plank kunnen leggen: 

vario.thumb.jpg.df9c5d51a26b5e03f8fcedc5516d45b2.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
2 uur geleden, Ed75 zei:

@ChielW Die DIY oplossingen mag je altijd eens bundelen, er zitten hier nog automatica liefhebbers!

En wat de schaarse onderdelen betreft zoals @Pilaf aangeeft, dat klopt ook. Maar wie zoekt die vindt.

En ik heb het uiteindelijk allemaal gevonden, deze week heb ik dit setje nieuwe onderdelen thuis op de plank kunnen leggen: 

vario.thumb.jpg.df9c5d51a26b5e03f8fcedc5516d45b2.jpg

Wauw Ed! Dat is een hele mooie vondst!

Mag ik je om een verzoekje vragen?

Zou je misschien van de twee variateur onderdelen een close up foto willen maken? Zo kan ik vergelijken of ik de "schansen" van de variateur correct gerestaureerd heb. Het zou echt heel fijn zijn als je dat zou willen doen.

 

4 minuten geleden, Davon zei:

Een forum voor automatica tuning lijkt mij ook wel mooi.

Ik wil zelf nog een overrange vario/koppeling in elkaar puzzelen omdat met zoiets de topsnelheid heel erg omhoog gaat.

 

Een dergelijke vario/koppeling is een gaaf project. Houdt ons Automatica liefhebbers op de hoogte als je eraan gaat beginnen. ;)

Ik zat zelf al ooit te denken dat het misschien mogelijk is een andere aftermarket koppeling op een automatica te plaatsen door er simpelweg andere gaten in te boren voor montage.

Link naar reactie
17 hours ago, ChielW said:

Hoi Davon,

Ik heb zojuist de scooter weer vluchtig in elkaar geschroefd (vandaar dat niet alle onderdelen erop zitten) en even een proefritje gemaakt.

Ik heb namelijk de vario gerestaureerd met Bison Kombi Power Stick en daarna gespoten met aluminium spray.

Hier een paar foto's:

IMG_20211012_154719810.thumb.jpg.3934b959e609cec443acc41386b4ff73.jpg

IMG_20211012_113933208.thumb.jpg.e0603762b61416e38370ef90a9464f89.jpg

En natuurlijk twee video's van hoe het er voor staat met de setup tot nu toe:

*De kilometerteller is niet de originele en wordt nog ooit vervangen, maar is wel met de GPS afgesteld dus snelheid klopt 100%

 

 

Hij loopt echt super en de vario werkt ook heel mooi zoals je bij een moderne scooter ziet!

Nu eigenlijk alleen nog wat lichtere rollen maken XD

Oeps ik heb je reactie helemaal over het hoofd gezien (best knap).

Loopt al heel mooi inderdaad, met wat strakkere trekveren en lichtere rolletjes gaat'ie echt wel snel worden.

Nu hoop ik helemaal dat de andere vario/koppeling in elkaar zetten gaat lukken.

Die koeienbel bij stationair toerental is wel grappig maar het hoort niet helemaal denk ik XD.

ik heb zelf vandaag ook de ander rolletjes besteld voor Brum.

Ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen, ze worden vrijdag verstuurd.

 

Link naar reactie
3 uur geleden, Davon zei:

Oeps ik heb je reactie helemaal over het hoofd gezien (best knap).

Loopt al heel mooi inderdaad, met wat strakkere trekveren en lichtere rolletjes gaat'ie echt wel snel worden.

Nu hoop ik helemaal dat de andere vario/koppeling in elkaar zetten gaat lukken.

Die koeienbel bij stationair toerental is wel grappig maar het hoort niet helemaal denk ik XD.

ik heb zelf vandaag ook de ander rolletjes besteld voor Brum.

Ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen, ze worden vrijdag verstuurd.

 

Inderdaad, de koeienbel is grappig maar hoort niet XD. Helaas krijg ik dat probleempje maar niet verholpen, het zal vast geen kwaad kunnen denk ik maar het trekt wel vreemde blikken XD.

Ik ben benieuwd welk effect de rolletjes bij jou gaan hebben. Als je ze gemonteerd hebt hoor ik het graag nog!

Zelf wil ik namelijk de rolletjes gaan maken uit teflon en ik denk aluminium, al heb ik nog niet helemaal besloten over het metaal. Ik wil namelijk gaan experimenteren met verschillende gewichten om zo het beste gewicht te vinden voor mijn eigen setup.

De trekveren wordt nog even zoeken, want zelf maken is nogal een uitdaging. Als ik iets gevonden heb wat past laat ik het natuurlijk weten.

 

Link naar reactie

Heb ook een plurimatic 50cc volledig origineel.  Moet eerlijk toegeven dat rijd super goed . Gaat 45 op de teller,  het enige minpunt is het optrek als voluit wilt vertrekken.  Maar qua rijgedrag niets op te zeggen.  Heb extra's variorollen in bezit , maar nog niet geëxperimenteerd. Zal voor de volgende zomer gebeuren. 

 

  • Like 2
Link naar reactie

Vandaag heb ik de nieuwe rolletjes getest op Brum, ze waren volgens de verkoper 19gr alles bij elkaar dus 2,7gr per rol.
Dit is voor mooi net te licht want ik heb het idee dat'ie meer toeren aan het maken is dan echt de power gebruiken, jammer dat je niet kan mixen.
(Dit is met een 75cc en sito plus.)

Dat gezegd is de 0-30 tijd wel veel minder en nadat bij de 40 de koppeling helemaal open gaat maakt hij even veel toeren als normaal.

Brum kan nog wel gebruik maken van een iets langere varioriem, die komt namelijk net niet bovenin de vario of onderin de koppeling.

Link naar reactie
25 minuten geleden, Davon zei:

Vandaag heb ik de nieuwe rolletjes getest op Brum, ze waren volgens de verkoper 19gr alles bij elkaar dus 2,7gr per rol.
Dit is voor mooi net te licht want ik heb het idee dat'ie meer toeren aan het maken is dan echt de power gebruiken, jammer dat je niet kan mixen.
(Dit is met een 75cc en sito plus.)

Dat gezegd is de 0-30 tijd wel veel minder en nadat bij de 40 de koppeling helemaal open gaat maakt hij even veel toeren als normaal.

Brum kan nog wel gebruik maken van een iets langere varioriem, die komt namelijk net niet bovenin de vario of onderin de koppeling.

Dankjewel voor het delen van je ervaringen.

Inderdaad jammer dat je niet kan mixen vanwege het gekke oneven aantal rollen. Ik ben benieuwd hoe mijn ervaring zal zijn als ik eenmaal m'n zelfgemaakte rolletjes gemaakt heb. Ik heb wat gerekend met de centrifugaalkracht op de rolletjes bij bepaalde toerentallen en ik denk dat ergens tussen de 3.3 tot 4.0 gram het beste werkt, maar dat zullen we zien.

Helaas gaf alleen mijn gerestaureerde Vario net wat te snel de geest. Dus nu restaureer ik 'm op een andere manier voordat ik de rolletjes ga maken.

Overigens, mijn Automatica heeft een snaar van 15 x 621, dan kun je vergelijken welke je zelf hebt. Hij haalt er de 60 mee dus ik ben er tevreden mee :)

Al zou een langere snaar mogelijk wel hoger op de onderste pulley kunnen komen, maar ik weet niet of dat zomaar te verwisselen is.

Link naar reactie
Op 18/10/2021 om 18:19, Davon zei:

Vandaag heb ik de nieuwe rolletjes getest op Brum, ze waren volgens de verkoper 19gr alles bij elkaar dus 2,7gr per rol.
Dit is voor mooi net te licht want ik heb het idee dat'ie meer toeren aan het maken is dan echt de power gebruiken, jammer dat je niet kan mixen.
(Dit is met een 75cc en sito plus.)

Dat gezegd is de 0-30 tijd wel veel minder en nadat bij de 40 de koppeling helemaal open gaat maakt hij even veel toeren als normaal.

Brum kan nog wel gebruik maken van een iets langere varioriem, die komt namelijk net niet bovenin de vario of onderin de koppeling.

Hoi Davon (en andere geïnteresseerden),

Na opnieuw de vario gerestaureerd te hebben (deze keer wél op een goede manier XD) heb ik nieuwe rollen geplaatst en ik heb trekveren gevonden voor de koppeling!

Nadat de vorige poging tot restauratie van de vario mislukt was heb ik geprobeerd uit plaatstaal kleine stukken te knippen en erin te plakken, om zo de vario een nieuwe "schans" te geven. Natuurlijk het uiteinde goed geschuurd zodat de rolletjes er makkelijk overheen glijden. Deze methode werkt werkelijk fantastisch!

IMG_20211019_011101237.thumb.jpg.174f659ecfef47c9afdc0ba7828ff9f5.jpg

Daarna heb ik zelfgemaakte test rollen geplaatst om zo een beetje met het gewicht te testen. Op z'n lichtst heb ik tot nu toe 3.5 gram erin gedaan.

En ik heb nog extra sterke trekveren in de looping geplaatst. Deze had ik gevonden bij een scooterzaak in de buurt, van den Burg in Eindhoven. Ze zijn van het merk Bobotech en werken prima voor de PK50. Voor geïnteresseerden: met standaard cilinder zou ik +1000 toeren nemen, en met 75cc cilinder +2000 toeren (minimaal).

Dit waren ze in ieder geval:

IMG_20211021_174025610.thumb.jpg.fe95c1413f229f1192578c401fa7de94.jpg

Maar nu komt het moment van de waarheid, hoe rijdt het scootertje nu met 3.5 gram rollen en +2000T trekveren?

Ik denk dat een video dat het beste kan vertellen: (gerammel is wat rotzooi in het handschoenenkastje)

Ik ben heel tevreden met het resultaat. Ik denk dat ik het bij deze setup ga laten. Hij trekt snel op en in het verkeer kom ik nu eindelijk goed mee.

Nu moet er eigenlijk nog een 75cc kop op en dan ga ik in de toekomst eens focussen op andere dingen zoals het plaatsten van een originele teller, knipperlichten, groot licht, starter etc. Want er zit momenteel echt niks van luxe op.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...