Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Nieuwe krukas plaatsen


drs

Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Ik heb een vraag ivm het monteren van een nieuwe krukas in een Vespa PK50 smallframe motor. Ik heb een nieuwe krukas, twee nieuwe krukaslagers en een nieuwe oliekeerring geplaatst, maar hoewel alles volgens mij goed zit, vrees ik dat ik de carterhelften niet zal kunnen sluiten. Wanneer ik de afstand van de gemonteerde krukas tot de scheidingshelft van het carter meet kom ik op ongeveer 20mm en wanneer ik dezelfde afstand in de andere carterhelft opmeet kom ik op 19,5mm, wat zou betekenen dat de carterhelften niet zullen sluiten. Ik ben zeker dat de lager van de krukas diep genoeg zit en het lijkt mij ook niet mogelijk om de krukas dieper in de lager te duwen. Zou iemand mij hier advies kunnen geven?

spacer.png

spacer.png

 

Alvast bedankt,

drs

Link naar reactie

Op eerste zicht zit je krukas niet diep genoeg, maar meer foto's langs alle kanten helpen.

Je kan altijd je motor nu even dichtdoen zonder het lager in je vliegwiel kant . Dan weet je het toch ? 

Gr 

1 minuut geleden, Adrian zei:

Op eerste zicht zit je krukas niet diep genoeg, maar meer foto's langs alle kanten helpen.

Je kan altijd je motor nu even dichtdoen zonder het lager in je vliegwiel kant . Dan weet je het toch ? 

Gr 

Zie nu dat het foto is van je vliegwiel kant ...

Vergeet wat ik zei . Behalve dat vd foto's

  • Like 1
Link naar reactie

Op de tweede foto zie ik je krukas zitten denk ik , die zit goed. Maar volgens mij kan de krukas nog dieper.

Maar heb je al eens geprobeerd alles dicht te doen ? . De kerstboom er even uit halen maakt het makkelijker. 

Link naar reactie
12 hours ago, drs said:

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik meet zo'n 2mm speling tussen de krukas en het carter. Het lukt mij echter echt niet om dat nog dieper te duwen/slaan. Iemand tips hiervoor?

PXL_20210218_191349042.thumb.jpg.b1943846829569a394b89424dd385599.jpg PXL_20210218_191210380.thumb.jpg.a320c18a6fbb22d98749670275f39340.jpg

Een krukas in het lager slaan is zowiezo een slecht idee, zie de sites van sip en sck voor de juiste tool! (niet eens prijzig)

Link naar reactie
5 uur geleden, Adrian zei:

Op de tweede foto zie ik je krukas zitten denk ik , die zit goed. Maar volgens mij kan de krukas nog dieper.

Maar heb je al eens geprobeerd alles dicht te doen ? . De kerstboom er even uit halen maakt het makkelijker. 

Dat zal ik vandaag of morgen eens proberen, maar ik vermoed dat dit niet zal lukken. De krukas zit echter muurvast in de lager. Indien ik de krukas eruit wil halen komt de hele lager gewoon mee. Ik weet niet of het nog zal lukken om die (minstens) een millimeter verder te duwen.

1 uur geleden, Niels_1977 zei:

Een krukas in het lager slaan is zowiezo een slecht idee, zie de sites van sip en sck voor de juiste tool! (niet eens prijzig)

Over welke tool gaat het dan? Ik kan zo'n tool op de website van sip niet vinden (en sck ken ik niet).

Link naar reactie

Lager opwarmen met warme luchtblazer, een speciale tool heb je zelfs niet nodig, een stukje buis van de diameter van de binnenring van de lager en van gepaste hoogte, een ring met een gat van 12mm daar draai je de moer op van je koppeling of aan de andere zijde je vliegwiel en zo trek je de lager op je krukas, kloppen is geen goed idee. Je kan op die manier ook je krukas met de lager erop in je carter trekken. 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik heb toch maar besloten om alles opnieuw uit elkaar te halen en een nieuwe lager te gebruiken voor de krukas. Ondertussen steekt alles terug in elkaar en zijn de carterhelften dicht. Het valt op dat de krukas bij het dicht maken van de carterhelften stroever gaat draaien. De krukas lijkt vrij, maakt nergens contact met het carter, maar heeft veel weerstand bij het draaien. 

Wanneer ik dan het klein tandwieltje van de overbrenging monteer draait hij zelfs soms vast (zie bijlage). Iemand een idee waaraan dit kan liggen? Ik vermoed dat alles zich nog wat op zijn plaats moet zetten, maar dit lijkt mij niet ok. 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...