Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Wideframe carterhelft gebarsten


Ronin

Aanbevolen berichten

Hallo, 

Helaas heb ik tijdens het dichtdraaien van carterhelften een gebarsten carterhelft opgelopen (kickstarter kant). Ondanks dat we de schroeven kruiselings hebben aangedraaid en voorzichtig zijn geweest. ☹️
Het gaat over een VL3T blok. We kregen de helften niet dicht en hebben door de schroeven aan te draaien de helften proberen naar elkaar te brengen. Natuurlijk rustig aan en kruiselings maar ik vroeg mij af als jullie nog tips hadden voor een volgende keer? Ik ben aan een andere blok bezig en wil dit zeker niet nog eens meemaken. Ik heb nog een VM2M blok liggen die ik ook nog moet doen. 

Wat ik al gevonden heb in een andere thread is met een momentsleutel stappen van 4Nm te stijgen.Ik citeer Niels1977 even: "Vast zetten doe ik in stappen van 4 Nm, dus bv eerst alles met 6Nm, dan 10, en dan 14."
Wij zetten ze vast op 15Nm dus dat is ongeveer in lijn. 

Ik heb op You Tube een filmpje gezien waar de carterhelft warm wordt gemaakt alvorens deze te monteren? Ik weet niet als dit aan te raden is? Ik dacht dat het een PX blok was waar dit gedaan werd? 

De krukas met lagers zaten al op de ontvangende helft. Toen is het fout gegaan. Heeft het hiermee te maken? 
Ik hoop dat jullie mij wat willen helpen om dit te vermijden in de toekomst? Is dit veel voorkomend of heb ik toch ergens een grote fout gemaakt? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Alleszins is het een heel, heel, heel, heel jammere en pijnlijke zaak dat dit gebeurd is. Ik heb ze nog kunnen laten lassen maar ze zal nooit meer hetzelfde gaan zijn.
Alvast bedankt! 
 

Gebarsten blok.jpeg

Link naar reactie

Nooit een carter op spanning zetten als die nog niet mooi gesloten is. 

Mogelijk ligt de oorzaak aan een verkeerde maat lager (controleer steeds eerst of de assen mooi passen in de nieuwe lagers, zeker die van de versnellingsbak. 

Een andere mogelijkheid is dat de kickstarteras niet mooi zat. Even de kickstart naar beneden doen kan hierbij helpen. 

Groetjes, nero. 

  • Like 2
Link naar reactie

Thx Nero! Alle hulp is welkom want ik heb er niet zo heel veel ervaring mee. 

Wat doe ik met de lagers van de krukas? Aan beide zijden al op de krukas alvorens de 2de carterhelft erop te duwen of de lager in de carterhelft en dan zo die op de krukas trekken? Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel? 

Op de één of andere manier gaat er toch altijd wat kracht/druk op komen of ben ik mis?
Carterhelft op lager trekken = druk
Carterhelft met lager op krukas trekken = druk
Kan ik de helften gesloten krijgen zonder dat ik de schroeven nodig heb voor hulp/trekkracht. Dat zou sowieso geweldig zijn moest dat lukken!
 

Link naar reactie

Normaal moet het zonder veel kracht lukken.

Ik doe zelf de lagers een nacht in de vriezer, die kun je dan makkelijk in de Carter tikken. Handig om de oude lagers erop te leggen en daar met een plastic hamer op tikken. De krukas kun je ook in de vriezer leggen en past dan makkelijker in de lagers. Je kunt dan de Carters sluiten door even met de Kickstarter te bewegen en rustig met een rubberhamer te tikken. 
Soms even de bouten aandraaien voor de laatste millimeters.

  • Like 1
Link naar reactie

De wide frames hebben rollagers aan beide zijden, in tegenstelling tot latere large frames.  Een rubberen hamer is onmisbare tool (voor mij) om de krukaslager over de krukas te tikken. Ik monteer eerst de lager in het carter , maar beide manieren zijn gangbaar. De lager warmen met een haardroger en de krukas koelen (ik gebruik daarvoor een koelstof in spuitbus) kunnen ook helpen. Het voordeel van tikken is dat je min of meer kan inschatten hoeveel druk je op het carter zet, door aan te spannen heb hier veel minder controle over. 

De krukas zou de enige plaats mogen zijn waar je tegenstand krijgt bij het ineensteken van de carterhelften. Wel gelijkmatig tikken over het hele carter om te vermijden dat de lager of krukas scheef komt te zitten. 

Als ik de plaats van de breuk zie situeert het probleem zich in het versnellingsbakgedeelte of aan de pen onderaan het carter die er voor zorgt dat beide helften mooi op elkaar passen. Dus goed nakijken of de beide assen mooi in de lagers passen. Aftermarket-lagers durven nogal eens afwijken. 

Groetjes, nero. 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Ik vrees idd ook dat er iets fout gezeten heeft bij het versnellingsbakgedeelte. Dat van die spuitbus is wel heel interessant! Welk merk is dat? Ik heb er ene gevonden maar die doet -55 😱

De lager in de carterhelft is idd de beste manier vinden we. Maar ook daar horen we geregeld een zorgwekkende tik als we hem dichtdraaien. Ik ga de haardroger met spuitbus combinatie eens proberen. 
Alvast bedankt voor het meedenken! Ik hoop dat dit me niet nog eens gebeurt!

Link naar reactie

Ik monteer altijd de lagers op de krukas. 

Bij lagermontage wordt altijd aangeraden dat de kleinste passing op de binnenring moet zitten indien de binnenring ronddraaid en de buitenring stil staat.

Ik steek de krukas in een diepvrieszakje en daarna in  de diepvries, indien gekoeld de lagers warmen op ongeveer 100graden (kan in de oven) en deze op de krukas steken, wel beetje vet of olie aan krukas smeren waar het lager komt. Ik gebruik nooit een hamer.

Dan krukas met lagers erop in diepvrieszak in diepvries en 1carterhelft warmen tot ongeveer 80graden  en krukas erin monteren, best beetje olie of vet aan oliekeerring smeren. Daarna alles laten afkoelen op kamertemperatuur en andere carterhelft opwarmen  en motorblok sluiten.

Zo doe ik het toch.

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Wilby, Michel_V en Roele... hartelijk dank voor de hulp! Het stappenplan van Roele klinkt heel interessant! 

Daar ik alles op de avondschool doe ga ik moeten combineren met de spray van Nero/Wilby maar het warm en koud concept spreekt mij ten zeerste aan! Eventueel neem ik alles mee naar huis om de carterhelften finaal te sluiten. 
 

Goede tips! Thx! 

Link naar reactie
14 minuten geleden, Michel_V zei:

Carters in de oven. Best wanneer het vrouwke niet thuis is. Carters kunnen een beetje olie zweten 

😅
Goeike! Ik heb een aantal jaren competitie bowling gespeeld en die ballen eindigden geregeld in het afwasmachine op 60 graden. Was ze ook niet zo heel blij mee :P

Link naar reactie

Ik monteer  eerst de krukas met lager erop in de kant van de koppeling.

Er bestaan ook 2 soorten oliekeerringen voor de krukas  van dikte, bij wideframe zijn deze beetje dunner anders zitten de lagers gespannen, ik denk 0,5mm voor wideframe en 0,8 largeframe.

Ik controleer ook altijd de tolerantie van het kickstarterbus met de ring die in het carter bevestigd zit, deze zou rond de 0,05 tot 0,1 mm speling mogen hebben.

Ook van het koperen ringetje die over de top van de as met tandwielen schuift van het kickstartsysteem mag ongeveer 0,1 tot 0,2 mm speling hebben.

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...