Ga naar inhoud
Vespaforum.be

2 vragen omtrent 19mm carb


TjeuRoberts

Aanbevolen berichten

Zoals reeds eerder aangegeven ben ik aan het kijken voor een andere uitlaat.
Gisteren was het een mooie dag dus ben ik een rondje gaan rijden.

Een stukje voorgeschiedenis. Nadat ik 2jaar geleden mijn 19mm carb gemonteerd heb kwam ik erachter dat het chokehandeltje niet werkte met de gemonteerde kabel. Geen probleem, even met de handen bedienen en gaan. De vespa liep prima dat jaar. Nadat ik mijn schijfrem gemonteerd had dacht ik, nu wil ik het choke kabeltje ook vervangen. En heb zonder verder na te denken mijn chokekabel van mijn 16mm carb gemonteerd. Nu kon ik hem wel met het kabeltje bedienen, dat is fijn.
Verder nergens naar gekeken. Buiten dat ik hem niet mooi aan het lopen kreeg. Ik had het gevoel dat er valse lucht was. Carb zit goed gemonteerd en en ook goed vast. Heb ook de keering aan de vliegwielkant meteen vervangen just in case. (Niet eraan gedacht dat het aan de choke lag.) Afgelopen jaar door een grote verbouwing 2x op de vespa gereden. 1x naar de opslag, en weer terug naar huis toen we in december klaar waren. Hij liep nog steeds waardeloos. Beetje voelen bij de carb en met dat ik aan de choke kwam reageerde hij er meteen op. Toen dacht ik hmmm dit zou wel eens iets kunnen betekenen. Ik heb daarna de kabels naast elkaar gelegd en zag dat de 19mm kabel vanaf het moertje naar het 'messing' zuigertje langer is dan de 16mm. De veer van de 19mm is langer, hij duwt hem dus dieper in de carb?!? 

Terug naar gisteren, 19mm choke kabel weer gemonteerd en wilde vertrekken. Helaas ging dit uiteraard weer fout en trok ik deze kabel stuk.
Balen, maar ik heb de buitenkabel van de 16mm +/- 1cm ingekort zodat deze buitenkabel net zo lang was als de 19mm buitenkabel.
De lezers die weten waar ik het over heb snappen wat ik bedoel denk ik.

Voor mijn gevoel werkte dit.
So far so good. Vespa startte met de choke na 2x trappen. En heb een lekker rondje gereden.

Wat mij opviel is dat als de vespa nog 'koud' is deze heel goed op het gas reageert. Pakt goed op en reageert zoals je het graag zou willen.
Eenmaal goed warm, en je laat het gas los en geeft dan weer gas, voel je even een dipje en dan pakt hij weer op maar niet zo lekker als voorheen.

Ook bij het stoplicht loopt hij hoog in de toeren (ik denk dan meteen aan valse lucht) maar waarom doet hij dit niet als hij koud is.

Lucht filter is nog origineel.

Ik heb hem in de garage gezet en voordat ik er iets aan ga doen wil ik even jullie mening hebben.
- Valse lucht alleen als hij warm is?
- Waarom pakt hij perfect op in redelijk koud en in warme toestand niet?
- Luchtfilter miss te klein?

Sorry van het grote stuk tekst, maar ik probeer altijd het hele verhaal duidelijk te omschrijven.

Gr Tjeu

Link naar reactie

Hallo Nero,

Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht, bedankt voor de tip.
Enkel en alleen de moeren natrekken of heb je een tip hoe ik ook daadwerkelijk kan controleren of hij daar valse lucht trekt d.m.v. er iets in te spuiten?
Stel de moeren zijn vast dan dien ik te kunnen checken of hij hij er alsnog de lucht naar binnentrekt.

Gr Tjeu

Link naar reactie
1 uur geleden, nero zei:

Als hij alleen in toeren gaat als hij opgewarmd is zou ik eerst eens kijken of er geen valse lucht trekt tussen carter en cilinder of aan de cilinderkop. 

Groetjes, nero. 

En de oliekeering aan de vliegwielkant

Link naar reactie

Ik snap de zin van die E10 keerringen niet echt. Een paar tankbeurten en je vlotternaald geeft de geest. Gewoon lekker 98 E5 tanken. 

  • Like 1
Link naar reactie
2 hours ago, TjeuRoberts said:

@Niels_1977 goede vraag welk type/merk keering. Een zwarte. Zat in een setje destijds besteld.

Ok, als je de afgelopen tijd 95 hebt getankt is de kans dan groot dat je oliekeerringen niet meer goed afsluiten, die lossen op in 95 (e10).

Heb je enkel 98 gebruikt, dan zijn de keerringen waarschijnlijk nog wel goed.

Naar bij een volgende revisie zowiezo de fkm/viton keerringen installeren.

 

E10 tanken is om meer redenen idd een slecht idee, maar heb je het net getankt bij een vers gereviseerde motor, dan gaan als eerste de keerringen eraan.

 

Link naar reactie

Dat was mij idd niet bekend. Ik tank altijd 95 en voeg zelf Castrol RS olie toe.
Mocht hij lekken bij het vliegwiel, merk je dit dan direct? Of ook pas bij een warme motor?
Als je dit direct zou merken dan kan het zijn dat ik nog geluk heb.

Ik zal eerst de kop en de cilinder nakijken. En anders nogmaals de keerring vervangen en voortaan 98 tanken.

Link naar reactie

@Frederik9111 De oliekeerring aan de koppelingskant heeft toch verder niets met valse lucht te maken?
Olie lekker ja maar valse lucht? Deze keerring heeft toch niets met de verbranding te maken. Deze zit in het andere gedeelte van het carter waar alleen de carterolie voor de smering zit. Deze komt niet in contact met bezine.
Heel theoretisch gezien zou zelfs het blok kunnen lopen zonder die kering.

Correct me if im wrong, we zien hier allemaal om van elkaar te leren.

Gr Tjeu

Link naar reactie

Maar weer een terug naar mijn vragen,

Valse lucht worden 3 vermoedelijke problemen voor gegeven:
- valse lucht langs kop en cilinder
- valse lucht langs cilinder en carter
- keerring aan vliegwiel kant

Iemand een tip hoe ik dit kan testen of dit ook zo is?
Of simpelweg vervangen en moeren natrekken en hopen dat het is opgelost?

Verder:
- Ingekorte buitenkabel van choke...kan geen kwaad?
- Het niet perfect oppakken heeft met de valse lucht te maken.
- Luchtfilter, origineel houden, of meer gaten toevoegen, of ander type b.v. Polini?

Link naar reactie
57 minuten geleden, TjeuRoberts zei:

@Frederik9111Heel theoretisch gezien zou zelfs het blok kunnen lopen zonder die kering.

Correct me if im wrong, we zien hier allemaal om van elkaar te leren.

You’re wrong 🙂

Er kan wel degelijk lucht aangetrokken worden langs de koppelingskant (via de ontluchtingspaddestoel). 

Link naar reactie
1 uur terug, Frederik9111 zei:

You’re wrong 🙂

Er kan wel degelijk lucht aangetrokken worden langs de koppelingskant (via de ontluchtingspaddestoel).

Ja nu begrijp ik je denk ik. Je bedoelt de andere kant van de krukas, toch? Dan ben ik het met je eens.
Ik dacht de kant waar de koppeling werkelijk zit, de verbinding tussen carter en achterwiel.

Tja, zou erg jammer zijn als dat zo is, want dan moet het blok open.

Link naar reactie

Alles heeft een eindigheid. 80ies oliekeerringtjes zijn anne 2020 meestal aan het eind van hun levensduur. Korte pijn -> revisie time!

Link naar reactie
4 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Alles heeft een eindigheid. 80ies oliekeerringtjes zijn anne 2020 meestal aan het eind van hun levensduur. Korte pijn -> revisie time!

Uiteraard, maar als dat de tijd is welke nodig is om de keeringen kapot te krijgen heb ik nog even hoop ik ;)
Blok is het laatst uit elkaar geweest 2jaar geleden. Omdat ik toen de carters heb aangepast op de 85cc en nieuwe krukas.

Link naar reactie

Je kan een leakdown test doen, kwestie van druk zetten (met bv oude binnenband van fiets) op spruitstuk en uitgang cilinder.

(is bij smallframe makkelijker als bij largeframe) 

Iets van max 1 bar druk erop zetten, en je ziet aan de fietsband wel of er ergens een lek is, evt of zeepsop of wd40 op plekken doen waar een lek zou kunnen zitten.

 

https://www.google.com/search?q=leakdown+test+vespa&rlz=1C1GCEU_nlNL890NL890&oq=leakdown+test+vespa&aqs=chrome..69i57j0i13j0i22i30.4726j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Link naar reactie

Vorige week nog enkele zaken gecontroleerd. De leakdown test wilde ik gaan proberen maar heb eerst nog eens naar de carb gekeken.
Ik heb een nieuwe benzineslang geplaatst, want de oude lekte. Zonder tank heb ik toen de carb geplaatst en ik zag dat deze niet helemaal lekker aansloot.
Ook de klem huls er even afgepakt om te zien hoe en wat. En zelfs al schuift de carb er helemaal in....de sleuven in de carb blijven zichtbaar...oftoewel valse lucht.
Deze heb ik met een beetje silicone kit netjes afgesmeerd en geplaatst.

Afgelopen weekend een lekker ritje gemaakt...en nergens meer last van...van valse lucht dan.

Scooter pakte lekker op en reed prima.

Ik was met een vriend aan het rijden. Hij met zijn pk50xl. Ook lichtelijk gekieteld maar niet zoveel als de mijne. en op een stuk veldweg ze even laten gaan en opeens merkte dat de mijne vreselijk inhield...gestopt....bleek de luchtfilter eraf te zijn.
Luchtfilter er weer op en alles weer prima. Maar ik had geen gereedschap bij me. Dus tijdens dat ritje viel hij er vaker af. 

En toen merkte ik ook op dat als de luchtfilter eraf lag ik helemaal niet meer ze lekker reed.

Ik kan me nog herinneren in mijn jongere jaren met de vespa ciao dat het niet uitmaakte met of zonder filter die liep altijd goed.

Kan het zo zijn dat ik alsnog met een te kleine sproeier rondrij.
Oftoewel....luchtfilter eraf laten. panty ervoor voor het vuil en dan opnieuw afstellen?
Is het zo simpel....meer lucht....meer benzine (door sproeier te vergroten) meer vermogen?

Sproeier is nu 80
DR85
Muscucellie krukas zal het niet goed schrijven sorry
Aangepaste carters
Vertanding vervangen weet niet meer precies welke maar compleet dus niet alleen het kleine tandwiel
19.19 met aanzuigbuis

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...