Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Speedo revisie


Michel_V

Aanbevolen berichten

Dapper hoor, als er iets mis is met die "trommeltjes" waar de magneet is zit dan gaat de meter heel akelig afwijken en dat is erg lastig weer goed te krijgen.

Heel benieuwd of het allemaal weer echt goed werkt. Wel dapper om er überhaupt aan te beginnen aan de andere kant erger dan hij doet het niet zal het niet worden:P

Link naar reactie

Ze werken al. Nog drie te gaan. Er zit enkel een beetje snelheidsverschil op. Ik ga er eentje op de straat testen. Verschil meten met de gps. Dan heb ik een referentie. Dan weet ik hoeveel hij moet aangeven met mijn opgeladen boormachine. Je kan ze volgens mij enkel ijken door de wijzer voorspanning te geven. 

  • Like 1
Link naar reactie

Het verschil kan natuurlijk ook liggen aan het model. De eene is een 120. De andere een 100. Een 120 werd volgens mij enkel bij Gs en SS gebruikt. En die hebben wel een andere wiel ophanging dan bv. een vbb vgla etc. misschien geeft de aandrijf as meer of minder toeren door. 
ik ga nog wat verder testen 👍

  • Like 1
Link naar reactie

Twee Speedo’s open gedaan. Deze keer van 100km/h. Beide originele veglia borletti. Maar verschillend binnenwerk. Ook zie ik verschil op de wijzerplaat. Kijk naar de kilometer onderverdeling op de teller. Zou deze een later of vroeger type zijn?

6F0221A0-0797-4950-A794-6C294333569A.jpeg

C11A1BF8-2633-4435-8215-4C1A412EC956.jpeg

2944D7BB-2686-49CE-9FF9-9F0253065392.jpeg

Link naar reactie

Je mag er vanuit gaan dat de kilometertellers met tussenschotten tussen de getallen van het oudere type zijn. Overgang vermoedelijk in 1960.

VBA, VGLA, VBB, VGLB, VLA (standaard 150 cc) tot 100 km/u en alles vanaf GS tot 120 km/u. Met dergelijke revisies leer je veel bij, maar is het vaak moeilijk het juiste onderdeel te vinden. Zo zoek ik al enkele jaren naar onderstaand aandrijfwieltje en heb na aankoop van enkele oude, niet werkende tellers de moed opgegeven omdat dit wieltje blijkbaar ook op een bepaald moment is vervangen...

 

DSC07774.JPG

Link naar reactie

Ik zoek dus ook zo’n wieltje. Net hetzelfde probleem. Het oude mineraal vet wordt door de jaren hard. En dan blokkeert alles. Ik ultrasoon alles en doe er dan Klüber vet aan. Smeert veel beter en geeft bijna geen weerstand. 

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
Op 30/1/2021 om 21:46, Edwin zei:

Je mag er vanuit gaan dat de kilometertellers met tussenschotten tussen de getallen van het oudere type zijn. Overgang vermoedelijk in 1960.

VBA, VGLA, VBB, VGLB, VLA (standaard 150 cc) tot 100 km/u en alles vanaf GS tot 120 km/u. Met dergelijke revisies leer je veel bij, maar is het vaak moeilijk het juiste onderdeel te vinden. Zo zoek ik al enkele jaren naar onderstaand aandrijfwieltje en heb na aankoop van enkele oude, niet werkende tellers de moed opgegeven omdat dit wieltje blijkbaar ook op een bepaald moment is vervangen...

 

DSC07774.JPG

Nog eens dit topic boven water gehaald. Ik heb dit tandwieltje nog altijd niet gevonden. Heeft iemand nog een kapotte ovale kilometerteller van rond 1960 waar ik dit  onderdeel zou kunnen uithalen? Anders wordt het 3D-printen. Iemand goede ervaringen hieromtrent?

Link naar reactie

Het beschadigd wieltje dat je laat zien is bij mijn teller een metalen exemplaar (Motovespa 1964) heb je al eens gekeken op de Spaanse sites of het daar niet te krijgen is?

Los van dat; toen ik mijn teller reviseerde had ik per ongeluk het magnetisch wieltje gebroken, de gok gewaagd en de drie grote stukken met secondenlijm terug aan elkaar en aan de as gelijmd en kijk, 2000Km later werkt de teller nog altijd perfect :) 

Er zit wel degelijk een afwijking op (op topsnelheid ongeveer 10Km/U), maar gelukkig in de goeie richting. Een afwijking zit ook op onze auto met bouwjaar 2022 (5 Km/U), ik denk niet dat er veel tellers een correcte waarde weergeven (mijn GTS liegt ook 10Km/U)

grts,

  • Like 1
Link naar reactie
57 minuten geleden, Triumph zei:

Het beschadigd wieltje dat je laat zien is bij mijn teller een metalen exemplaar (Motovespa 1964) heb je al eens gekeken op de Spaanse sites of het daar niet te krijgen is?

Los van dat; toen ik mijn teller reviseerde had ik per ongeluk het magnetisch wieltje gebroken, de gok gewaagd en de drie grote stukken met secondenlijm terug aan elkaar en aan de as gelijmd en kijk, 2000Km later werkt de teller nog altijd perfect :) 

Er zit wel degelijk een afwijking op (op topsnelheid ongeveer 10Km/U), maar gelukkig in de goeie richting. Een afwijking zit ook op onze auto met bouwjaar 2022 (5 Km/U), ik denk niet dat er veel tellers een correcte waarde weergeven (mijn GTS liegt ook 10Km/U)

grts,

Bedankt voor de tip, maar het tandwieltje is al verschillend vanaf 1961/1962. Deze zijn blijkbaar regelmatig vernieuwd. Ik dacht een identiek tandwieltje gevonden te hebben zoals Michel hierboven toont, maar bij nader inzien waren er vier horizontale windingen ipv drie.

Link naar reactie

We zouden ze eens naast elkaar moeten leggen. En kijken wat het verschil is. Of ik moet ze op mijn werk eens opmeten en overbrenging laten uitrekenen. Als de spoed op het wormwiel hetzelfde is… zie ik geen probleem

Link naar reactie

Enige probleem is dat het mijne terug gemonteerd is in de Vespa en dat ik de maten nooit heb gemeten/genoteerd.

misschien heeft "SSimons160GS" die op dit forum actief is en ook een Motovespa onderhanden aan het nemen is zijn teller nog op de bank liggen?

grts, J 

Link naar reactie
  • 8 maanden later...

Hoi,
even terug tot leven wekken :)


Ben aan het zien of ik de vastgelopen speedometer van mijn gl150 terug aan de praat krijg.

De draaiende as op de fotos draait dus heel erg stroef, terwijl dat heel erg vlot zou moeten zijn (vierkantskabel draait erin rond)
Ik vermoed dat het vet dat erin zit, is verhard en dat het moet schoongemaakt worden.

Maar ik weet dus niet hoe ik die as verder uit mekaar krijg...
Ik zie geen schroef meer.

Iemand enig idee of tips om dit open te krijgen en terug te soepel?

 

Merci!

 

IMG_2452.thumb.JPG.32ce4e85f3e5efe11f2de67cff53d2b4.JPGIMG_2451.thumb.JPG.bd69a3ea8a825d301f254de423035506.JPGIMG_2450.thumb.JPG.033f0b6086d9f3a65d5447b71432f8f6.JPG

Link naar reactie

Als het goed vast zit… uurtje in de ultrasoon leggen. 
ik heb er eentje staan dat je mag gebruiken. Bij montage tandwielen invetten met dun vet. De wijzer werkt doormiddel de rotatie van een magneet. Die onderdelen moeten mooi proper zijn. Op die plaats geen olie of vet tussen doen. 
 

Grt Michel 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...