Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Aantrekmoment wideframe


Wilby

Aanbevolen berichten

Is er iemand die een lijst heeft met de aantrekmomenten van de carter bouten voor wideframe, vooral voor de 4 bouten die achter de ontsteking zitten.

Wat is trouwens de reden dat die een borgplaatje hebben en geen gewone veerring zoals de andere carter bouten?

Link naar reactie

Is dat ook 7mm schroefdraad?

Vermoed het wel want bij een px is het ook 7mm draad, en die moeren zet ik vast met 14 Nm.

Voor zover mijn kennis gaat mbt Nm/koppel, is het aanhaalmoment voornamelijk gerelateerd aan het draad. (kan ik fout hebben, dus laat maar weten)

Dit is voor largeframe, maar je ziet wel de relatie tussen 6/7/8 mm draad en het aanhaalmoment.

https://wiki.germanscooterforum.de/index.php/Anzugsmomente_Vespa_Largeframe

 

Vast zetten doe ik in stappen van 4 Nm, dus bv eerst alles met 6Nm, dan 10, en dan 14.

Zo voorkom je dat je de alu vlakken van de carters die tegen elkaar aan komen vervormd raken, doordat een bout al vast zit met 14 Nm, en aan de andere kant vh carter dit niet het geval is.

(bovenstaande geldt voor de ervaring die ik heb met px carters, me wideframe carters heb ik nog geen ervaring)

Link naar reactie

He Niels is inderdaad ook M7. De gegevens voor largeframe motoren heb ik dat is tussen 11 en 15 Nm en heb ik ook toegepast op de ander bouten, maar die vier blinde moeren met borgplaatjes die hebben een doel, de vraag is welk.

Ik heb vastgesteld dat indien ik die 4 moeren op 13 Nm aandraai de krukas niet vlot draait, dus ik vraag mij af of het niet de bedoeling is om die moeren gewoon tegen te draaien en ze dan te borgen. 

Link naar reactie

Ben je zeker dat de krukas mooi gecentreerd is (op de zijkant van een carterhelft)?  Is de krukas nieuw (kan wat verschil op zitten) of nog de originele? 

Zelf heb ik eigenlijk nog nooit een probleem gehad bij het aanspannen van de middenste bouten.  Eén enkele keer heb ik zelf een bout overgedraaid bij het aanspannen zonder tool. Zel f draai ik de bouten kruisgewijs aan op 't gemak. Dan voel je wel wanneer een volgende draai fataal wordt.  :)

Die messing borgingen van de bouten onder het vliegwiel verzekeren dat de ze niet lossen en er zo een lek tussen de krukasruimte en boite- vitesse ontstaat. Die blinde moeren zorgen ervoor dat je geen langere bouten dan voorzien kan steken. Anders komen die tegen de statorplate aan en heb je een probleem. 

Groetjes, nero. 

aangepast door nero
  • Like 1
Link naar reactie

Bijkomend is dat de "blinde" moeren uit een lichter metaal ('aluminium?) gemaakt zijn waardoor je eerder deze stuk trekt dan de bouten. Anders zou je het carter en eventueel zelf de primair moeten demonteren als je een bout "overdraait" . 

Groetjes, nero.  

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...