Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Revisie GS150 motor


Wilby

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben begonnen aan de revisie van mijn GS150 motor en heb begrepen dat een nieuwe cilinder niet meer te krijgen is. Heb nog de standaard cilinder en die heeft lichte schade omdat er een stukje van een segment afgebroken is. Ik ga hem laten uitboren voor een zuiger van 57,4. 

Ik zou er eventueel een hogecompressie kop van Nagy opzetten maar weet niet of dat een goed idee is. Volgens de oude topics die ik hier gevonden heb zou ik al een hoge compressiekop hebben , vanaf serienr. 0071120, mijne is 0095-duizend, volgens Nero in een topic van 2019. 

Maar in een eerdere topic uit 2016 zou de hoge compressiekop al vanaf nr. 27000 zijn zie foto en volgens mij heb ik nu zo een kop als op die foto.

Dus weet het even niet meer, Nero of iemand anders met ervaring?

Schermafbeelding 2021-01-07 om 09.35.16.png

Schermafbeelding 2021-01-07 om 19.31.58.png

Link naar reactie

ik heb een GS VS5 met Nagy kop, Flytech en CP23 carbu van Stoffi.   Gaat als een speer, maar ook wel segment kapotgereden deze zomer in Ardennen.  Was wel nog originele piston en ga nu ook verder laten boren en honen.

Die kop van Nagy laat uw GS veel soepeler rijden en trekt echt stevig op!

Link naar reactie

Als je beide cilinderkoppen tegeneen ziet kan je wel wat verschillen zien. De kop van Nagy :)  heeft een nog kleinere inhoud, dus nog meer compressie. Persoonlijk denk ik dat een grand sport piston en een elektronische ontsteking al veel verschil gaan geven. Nu hangt het ervan vanaf hoeveel je er wilt tegenaan smijten om iets soepelder te kunnen rijden. Ik weet niet of het ermee te maken heeft maar sinds ik de Nagy-kop heb gemonteerd heb ik al 2 lekke keerringen gehad, dus als betere kwaliteit oliekeerringen bestaan voor de GS150 (met originele krukas) hoor ik het graag. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Bedankt heren,

@koeno83moet het nr eens opzoeken maar indien de hoge compr. kop van Vespa 7.2:1 geeft en deze van Nagy 10:1 is er een duidelijk verschil. 

  @Frederik deze had ik ook gevonden maar vind hun bijgaande uitleg maar eigenaardig, vertrouw het niet helemaal. 

@N!Ce leuk te horen dat het resultaat meevalt.

  @Nero Ik zou voorlopig alleen de kop willen vervangen met geboorde cilinder en nieuwe zuiger, heb er al een besteld maar is wel van Gol. Die lekkende keerringen waren dat    nieuwe na dat je de kop vervangen had?

Link naar reactie

Eén was nieuw, met de andere had ik al een paar 1000 km gereden. Met de "nieuwe" ook trouwens, een fout bij montage lijkt me dus uitgesloten. 

Nu kan het ook zijn dat het ligt aan de bio-benzine, alhoewel ik nu altijd 98 tank. 

Groetjes, nero. 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Frissenappel zei:

Stuur de maten eens door, Nero. Ik zal mijn oor in de industrie eens te luisteren leggen

20mm (binnen) x40mm (buiten) x6mm dikte. 

Alvast bedankt! 

Groetjes, nero. 

aangepast door nero
Link naar reactie
13 uur geleden, nero zei:

Ik weet niet of het ermee te maken heeft maar sinds ik de Nagy-kop heb gemonteerd heb ik al 2 lekke keerringen gehad, dus als betere kwaliteit oliekeerringen bestaan voor de GS150 (met originele krukas) hoor ik het graag. 

Heb je die keerringen van BGM al geprobeerd? Kunnen tegen Ethanol, maar de voorkeur gaat natuurlijk nog steeds naar Ethanol vrije benzine 😉.

https://www.scooter-center.com/en/oil-seal-set-engine-bgm-pro-fkm/viton-e10/etahnol-resistant-vespa-wideframe-vm-vn-vl-vb-gs150/gs3-vs1t-vs5t-vdts-vd1-vd2-bgm1142

  • Bedankt 1
Link naar reactie
5 uur geleden, Wilby zei:

Ik zou voorlopig alleen de kop willen vervangen met geboorde cilinder en nieuwe zuiger, heb er al een besteld maar is wel van Gol. Die lekkende keerringen waren dat    nieuwe na dat je de kop vervangen had?

Zonde dat je die GOL zuiger al hebt gekocht, ze zijn van redelijke kwaliteit en je moet ze goed nameten voor je gaat boren. Zeker omdat net als bij mijn gs160 er geen cilinders meer te krijgen zijn is het beter om niet op de zuiger te besparen en voor de beste optie te gaan. Bij mij is er destijds bij het boren de GOL zuiger niet nagemeten en de gewoon de maatvoering op de zuigerkop gebruikt (iets wat bij een a-kwaliteit zuiger ook correct zal zijn). Gevolg was dat deze te ruim was geboord en een hoorbare rammel gaf. Gelukkig zijn de meteor ofwel grandsport (zelfde fabriek en kwaliteit) een stuk nauwkeuriger en strakker afgewerkt. Uiteraard ook nameten maar de maat op de zuigerkop is in dit geval wel de correcte. Heb uiteindelijk iets meer moeten opboren (meteor gebruikt stappen van 4 in de overmaat dus dat was de mazzel) en was de cilinder weer als nieuw. Het kost een paar euro’s meer maar dat is het dubbel en dwars waard. 

  • Like 1
Link naar reactie

ik zou de GOL in het schap leggen of een deurknop van maken en gaan voor de Grand-Sport of Wössner via Bollag (email want geen webshop meer) 

Link naar reactie
2 uur geleden, Pilaf zei:

Heb je die keerringen van BGM al geprobeerd? Kunnen tegen Ethanol, maar de voorkeur gaat natuurlijk nog steeds naar Ethanol vrije benzine 😉.

https://www.scooter-center.com/en/oil-seal-set-engine-bgm-pro-fkm/viton-e10/etahnol-resistant-vespa-wideframe-vm-vn-vl-vb-gs150/gs3-vs1t-vs5t-vdts-vd1-vd2-bgm1142

Bedankt! Deze had ik nog niet gevonden. 

Groetjes, nero. 

  • Like 1
Link naar reactie

Ik ga een Grand Sport zuiger en de keerringen van BGM bestellen. Dus ik volg de wijze raad van wijze mannen! 😉

  • Like 2
  • Haha 1
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Even een update, cilinder laten boren met GrandSport zuiger en Nagy kop. Na ongeveer 30 km een warmloper gehad. Heb de cilinder terug gebracht naar de man die hem geboord had met de vraag om hem na te meten. Hij blijft erbij dat je moet boren volgens de maat die op de zuiger staat (mits nameten natuurlijk) een dat heeft hij ook gedaan. Speling is maar 0,07 maar hij beweerd dat de warmloper niet komt van te weinig speling ander zou hij onderaan vastlopen en niet in het midden, man heeft héél veel ervaring met oldtimers enz en ook met Vespa. Dus heb ik alles wat opgeschuurd en terug gemonteerd.

Ga hem nu roderen volgens de beschrijving die ik hier in een ander topic gelezen heb.

Het zou kunnen dat hij te arm staat bougie was nogal aan de bleke kant. Ontsteking staat op 24° BTDC.

Nu is mijn vraag ik kan een grotere sproeier steken en  de stand van de naald aanpassen, stond op het eerste heb het inmiddels op het tweede gezet. 

Wat is de functie van de stand van die naald,  meer benzine of wat?

Link naar reactie

Carbu staat correct, weet jij wat de functie is van de stand van de naald Pieter?

Link naar reactie

Volgens mij bepaald de naaldpositie tov gasschuif de benzinetoevoer op relanti. Hoe verder de naald naar buiten komt hoe meer benzine er bij de zuurstof wordt gemengd. Bij half- en volgas gaat dit volgens mij weinig of geen verschil maken.  Dan moet je een grotere sproeier en mogelijk ook een dikkere naald steken. 

Nu heb ik altijd horen zeggen en ook wel ondervonden dat een goedwerkende carburator van een GS150 van nature redelijk rijk (voldoende benzine) geeft. Zelf bij overmaten is het niet nodig een grotere hoofdsproeier te steken, tenzij men extreem gaat tunen. 

Heb je de gasschuif gecontroleerd op speling ( als je de gasschuif half open trekt mag er niet teveel speling zijn tussen gasschuif en carburatorhuis. Mogelijk krijg je dan teveel lucht ivt de benzine. De motor gaat dan ook niet mooi draaien/ optrekken/ even in toeren blijven gaan bij het lossen van de gas,.... 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Bij nader inzien kan het zijn dat je over het hele gasgebied meer benzinetoevoer krijgt, dit omdat de naald conisch is.

Het opschuiven naar positie 2 is in ieder geval een goede zaak als je een warmloper had door een te arm mengsel.  

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Vandaag wat getest met de GS, nadat ik eerder de stand van de naald op 2 had gezet heb ik de nevensproeier vergroot van 45 naar 50 dit gaf als resultaat dat de motor op lage snelheid/toeren niet goed draaide, stotteren en een irritant geklepper. Ben dan terug naar nevensproeier 45 gegaan en de hoofdsproeier van 105 naar 106.

De motor loopt perfect nu en pakt beter aan vanuit lage toeren en draait ook perfect op lage snelheid/toeren.

Ik sta wel versteld van de invloed dat die nevensproeier heeft op de manier van draaien van de motor. 

We leren alle dagen bij. 

 

Link naar reactie

De neven/stationair sproeiers is veel belangrijker dan je denkt, vooral ook bij evt tunen. Denk dat een groot deel vd vastlopers wordtveroorzaakt door verkeerde stationair sproeier. (na bv langdurige hoge snelheid te hebben gereden, en dan iets te lang voor een stoplicht stilstaan met te weinig benzine door verkeerde stationait sproeier)

  • Like 2
Link naar reactie
  • 1 maand later...
 
 
origineel staan ze zo
main jet: 103*
needle position: 3*
mixer: 2.60
slow running jet: 50
groetjes Raf 
  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...