Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Uitlaat, primair tandwiel of carburateur aanpassen.


Antonio_vespa

Aanbevolen berichten

Hi,

Nu alles op mn PK50XL naar behoren werkt wil ik hem iets sneller laten lopen. Het hoeft geen raket te worden, maar iets meer snelheid dan de huidige 49km per uur (GPS) zou leuk zijn. Er ligt een 16/10 carb op (sproeier 58 zo uit mn hoofd), met zo'n Polini luchtfilter, een DR 75CC en voor zover ik kan zie de originele uitlaat. 

Wat kan ik het beste (als eerste) gaan doen?

- Uitlaat? (wil het wel origineel houden qua uitstraling dus Sito+ of BGM (advies daarover is ook welkom)

- 16/16 Carb?

- Primair tandwiel (geen idee wat er nu in zit maar in z'n 1 is het vooral schreeuwen wat ie doet, dus ik vermoed de 'standaard' vertanding)

Qua uitlaat wil ik het qua uitstraling wel origneel houden, dus geen bananen maar een Sito Plus of BGM Big box oid (advies over welke beter is is ook welkom :)).

  • Like 1
Link naar reactie

Ik zou zelf gaan voor een Sito, heb ik vroeger op mijn ciao gehad. beviel zeer goed. Op die van mij zit volgens mij een 16/16 met origineel luchtfilter. bij het opentrekken van het gas is het bij 50%  en meer > vooral veel extra lawaai :P

Link naar reactie

Ok thanks, denk dat de eerste stap dan het primair tandwiel zal zijn. Geen idee wat er nu op zit, ik last op scooter-center dat er bij een XL Elestart normaal gesproken een 15t op zit? 

Qua vervangen lees ik dat het koppelingshuis er niet af hoeft slechts het koppelingsdeksel, is het echt zo simpel als dit:

  1. Koppelingsdeksel eraf halen
  2. huidige tandwiel eruit halen (heb ik daar nog speciaal gereedschap voor nodig?) 
  3. Nieuw tandwiel erin zetten
  4. Wellicht meteen de pakking vh koppelingsdeksel vervangen?
  5. klaar is kees?

Ik krijg tot nu toe alleen maar instructies gevonden over het vervangen van de volledige koppeling (inc platen) online, als iemand nog (liefst een video) weet van hoe je dit aanpakt: graag!

Link naar reactie
25 minuten geleden, Antonio_vespa zei:

Ok thanks, denk dat de eerste stap dan het primair tandwiel zal zijn. Geen idee wat er nu op zit, ik last op scooter-center dat er bij een XL Elestart normaal gesproken een 15t op zit? 

Qua vervangen lees ik dat het koppelingshuis er niet af hoeft slechts het koppelingsdeksel, is het echt zo simpel als dit:

  1. Koppelingsdeksel eraf halen
    let er op dat de buté niet in het carter valt
  2. huidige tandwiel eruit halen (heb ik daar nog speciaal gereedschap voor nodig?) 
    5eurocent met een gat ingeboord en een touwtje aan om het primair tandwiel te blokkeren terwijl je de krukasmoer losdraait
    Let op voor de spie, maak dat dit voor je aan de moer begint dit naar boven wijst
  3. Nieuw tandwiel erin zetten
    vervang de rondel ineens ook
  4. Wellicht meteen de pakking vh koppelingsdeksel vervangen?
    ZEKER pakking vh koppelingsdeksel
  5. klaar is kees?

Ik krijg tot nu toe alleen maar instructies gevonden over het vervangen van de volledige koppeling (inc platen) online, als iemand nog (liefst een video) weet van hoe je dit aanpakt: graag!

 

Link naar reactie
Op 7/1/2021 om 10:15, Antonio_vespa zei:

Top, denk dat ik dit wel aandurf :) eerst maar eens t spul bestellen!

Ok heb alles in huis. Nog wel een vraag over het verwijderen van het huidige primaire tandwieltje, zie 2e foto: die inkeping (blauwe streep) moet naar boven wijzen want daarin zit die spie? Vervolgens op de plek het muntje steken om te blokkeren en dan de moer losmaken?

1690076D-E7C6-41C0-B3E6-19441939E7C2.jpeg

1F8875D1-6F00-48FC-BA19-7B5C8976ED23.jpeg

Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 1 maand later...
  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...