Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Losse achteras


drs

Aanbevolen berichten

Dag iedereen, 

Ik ben momenteel een Vespa PK50s smallframe motorblokje aan het reviseren en ik heb een probleem met mijn achteras. Hopelijk kan iemand mij hier verder helpen. 

Het komt er op neer dat de binnendiameter van de lager die ik heb vervangen te groot is voor de achteras, waardoor die zonder veel moeite op en neer kan bewegen in de carter. Ik heb deze lager besteld via sip scootershop (Lagerset SIP). Zie bijlage voor een korte video van het probleem. 

Vermits dit mijn eerste revisie is wou ik eens horen of er iemand dit probleem herkent. Ligt het bij de lager (verkeerde lager ontvangen) of is het toch iets anders? 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten

Link naar reactie

Die aandrijf as moet vervangen worden, als je as vrij kan bewegen in het lager, heeft de aandrijf as in het oude lager gedraaid zonder dat het lager draait 

of met andere snelheid. (en is daardoor gaan slijten op de plek waar het lager op de as zit)

De aandrijfas moet normaal gesproken in het lager gemonteerd worden mbv tool, niet erin slaan, dan mol je meteen je nieuwe lager.

De aandrijf as niet vervangen is geheid gezeik in de toekomst met je blok.

aangepast door Niels_1977
Link naar reactie

Bedankt voor de snelle reactie! Dan moet ik dus een nieuwe aandrijfas aankopen. 

Voor het monteren van de as in het lager, welke tool bedoelt u juist? In de handleiding die ik heb wordt de as in het lager geslagen met een rubberen hamer wanneer de remplaat gemonteerd is. 

Nog een bijkomende vraag: is het normaal dat er zoveel speling op de as zit wanneer de carterhelften gesloten zijn? Ik kan die as toch een halve centimeter naar boven en beneden bewegen. Dat zou dan betekenen dat de andere kant van de as niet volledig in de lager zit. Klopt dit?

aangepast door drs
Link naar reactie

Lijkt me ook niet te kloppen, maar heb al een tijd geen pk of special blok gereviseerd.

Goed checken of vragen bij webshop (sip) welk type je nodig hebt.

Ik gebruik vaak een aantal ringen die op het alu rusten, en draai dan de originele moer op de as, tot het niet verder gaat.

(met paar extra ringen kan je weer verder)

Daarna als hij ver genoeg is, de remtrommel erop en dan weer verder met originele moer aandraaien tot hij niet verder gaat.

Je hebt er ook een tool voor uiteraard, maar dit kan ook.


Slaan is eigenlijk nooit best, aangezien je dan de kogels in het lager slaat, en in de lagerwand deuken ontstaan.

Waardoor de levensduur vh lager flink achteruit gaat.

 

aangepast door Niels_1977
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Bedankt voor alle info! 

Ik heb de carterhelften opnieuw uit elkaar gehaald en de aandrijfas in de naaldlager gezet. Verrassend genoeg gaat die er ook heel vlot in en uit zonder al te veel weerstand. Betekent dit dat de passing ook langs deze kant is afgesleten? 

Wanneer die as volledig in het lager zit dan lijkt mij de speling tussen de tandwielen ook te klein, voornamelijk bij de 2 grootste versnellingen. Ik vermoed dat dit ook te maken heeft met de hierboven aangetoonde speling op de as. Iemand een idee hierover? 

img.jpeg

img2.jpg

Link naar reactie

In de naald lager hoort hij makkelijk te gaan,  hier heb je speling nodig om in de naalden te kunnen draaien. Daarom kan je as ook altijd iets bewegen.

Aan de achterwielzijde hoort hij er strak in te zitten omdat daar de de lager draait en de as niet ten opzichtige van de lager mag draaien.  Deze moet je er inpersen of zoals ik het doe met een rubber hamer er in slaan.

Maar met zoveel speling vraag ik me af of je de juiste lager hebt aan de wielzijde. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Ik heb via SIP scootershop een lagerset besteld (zie eerste post). Ik heb nu de exacte afmetingen van de lager opgevraagd, maar ik vermoed dat dit standaarden zijn. Het idee van de passing op de achteras die gaan slijten is lijkt mij plausibel. 

Wat mij wel meer verontrust is de laterale speling op de as wanneer de carterhelften toe zijn. Dit zou betekenen dat enkel de perspassing van de lager aan de wielzijde, de as op zijn plaats houdt. Klopt dit of mis ik iets? 

Link naar reactie

Neen, de as wordt op z'n plaats gezet door de remplaat te monteren en de wielmoer aan te spannen. Het filmpje vertoont idd vrij veel speling. In tegenstelling tot bij largeframes, zit een smallframe-drijfas wel meestal een stuk losser in het lager. Als beiden allebei perfect rond zijn voel je in theorie ook bij 0.01mm toleratie amper frictie. Voor je de kosten van een nieuwe as maakt: zet de remplaat en het achterwiel er es op -> bij het aanspannen van de trommelmoer wordt de as in beide lagers inz'n juiste locatie in het lager getrokken. Als je dan geen merkbare haakse speling op het achterwiel hebt, zou'k me niet al te veel zorgen maken.

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...