Jump to content
Vespaforum.be

Primavera 75 ontsteking


wallie300

Recommended Posts

15 uur geleden, wallie300 zei:

Ik heb ervoor gekozen om een VMC ontsteking te bestellen. Maar heel erg bedankt! En ik ga zeker alles verplaatsen want naast de benzinekraan is zeker niet ideaal :)

Ik ben erg benieuwd hiernaar! Overweeg hetzelfde te gaan doen. Het duurt nog wel weer even eer ik verder kan aan de Primavera aangezien deze in Spanje staat ;)

Zou je veel foto's kunnen maken en ze hier ook kunnen delen? 

Link to comment
12 uur geleden, Frederik9111 zei:

Voor VMC heb een M25x1,5 trekker nodig (zelfde model als Polini, Vespatronic en Parmakit ontstekingen). Vergeet voor VMC ook niet meteen de juiste vliegwielmoer te bestellen. Mijn voorkeur ging de laatste keren uit naar de Pinasco Flytech. Voor Flytech vliegwielen kan je de reguliere M27x1 vliegwieltrekker gebruiken. Mits wat creatief googlen vind je een 19mm conus Flytech voor +/- €220 incl. een handige CDI-beugel, kleinere regulator, 12V remcontact, kabelschoentjes, leesbare handleiding en algemeen betere afwerking. Alles bij elkaar kom je ongeveer op dezelfde kostprijs uit, maar zit alles meteen in één compleet doosje. 😃 

Misschien meteen ook een kabelboomconversie overwegen? 

 

Oooh had ik dit maar eerder gelezen. Nouja er moest toch nog een bestelling komen :)

Ik heb een nieuwe kabelboom besteld van een 50 special omdat die het meeste overeenkomt met dit gekke spaanse machientje, denk je dat het handiger is om zo'n conversieboom te bestellen? Ik vond het eigenlijk best wel een groot verschil qua geld dus ben ik maar voor de goedkope "oplossing" gegaan... 

26 minuten geleden, pdvd zei:

Ik ben erg benieuwd hiernaar! Overweeg hetzelfde te gaan doen. Het duurt nog wel weer even eer ik verder kan aan de Primavera aangezien deze in Spanje staat ;)

Zou je veel foto's kunnen maken en ze hier ook kunnen delen? 

Ik hou je op de hoogte! En zal mijn best doen om alles goed vast te leggen!

  • Like 1
Link to comment
5 uur geleden, wallie300 zei:

Ik heb een nieuwe kabelboom besteld van een 50 special omdat die het meeste overeenkomt met dit gekke spaanse machientje, denk je dat het handiger is om zo'n conversieboom te bestellen? Ik vond het eigenlijk best wel een groot verschil qua geld dus ben ik maar voor de goedkope "oplossing" gegaan... 

Hangt er wat vanaf: heeft jouw spaanjaard een remlicht en vooraan low/highbeam naast een stadslichtje? 

Link to comment

Spaanse Specials hebben normaliter wel een Bilux voorlicht en Ba20d-lampformaat. De meeste Italiaanse specials hebben geen remricht en een enkelvoudig P26s voorlicht. Italiaanse Special kabelbomen zijn er dus bijgevolg ook niet op voorzien. De BGM 12v conversiekabelboom heeft wél bekabeling voor beide contacten (ook voor pinkers maar die kan je gewoon negeren of desgevallend wegknippen).

  • Thanks 1
Link to comment
2 uur geleden, Frederik9111 zei:

Spaanse Specials hebben normaliter wel een Bilux voorlicht en Ba20d-lampformaat. De meeste Italiaanse specials hebben geen remricht en een enkelvoudig P26s voorlicht. Italiaanse Special kabelbomen zijn er dus bijgevolg ook niet op voorzien. De BGM 12v conversiekabelboom heeft wél bekabeling voor beide contacten (ook voor pinkers maar die kan je gewoon negeren of desgevallend wegknippen).

Ik ga de binnenkomende gewoon vergelijken met wat er nu in zit. Als er helemaal niks van klopt bestel ik die bgm. Misschien kan ik het wel oplossen door een extra draadje te trekken. We gaan het zien... het was een gokje!

Link to comment

Op de koplamp 1 extra draadje naar de 2e lamp (zie witte draad) en van die tweede lamp een extra draadje (de roze) naar de schakelunit welke bepaald welke van de twee lampen een aansluiting op de massa krijgt en het dus doet. 

Link to comment
  • 3 weeks later...
Op 5/1/2021 om 08:59, pdvd zei:

Op de koplamp 1 extra draadje naar de 2e lamp (zie witte draad) en van die tweede lamp een extra draadje (de roze) naar de schakelunit welke bepaald welke van de twee lampen een aansluiting op de massa krijgt en het dus doet. 

Ik heb dit gevonden! Het werkplaatshandboek in het spaans. http://www.lamaneta.org/manuales/manuales/Vespa 75 125 Todos los modelos Manual Taller 5896.pdf

Verder net pas alles binnen gehad dus ik ga aan het werk en zal overal fotos van maken. Ben er ook achter gekomen dat het 75cc blokje is vervangen door een 125cc blok van de Vespa ETS. Ben benieuwd....

  • Like 1
Link to comment
Op 21/1/2021 om 19:44, wallie300 zei:

Ik heb dit gevonden! Het werkplaatshandboek in het spaans. http://www.lamaneta.org/manuales/manuales/Vespa 75 125 Todos los modelos Manual Taller 5896.pdf

Verder net pas alles binnen gehad dus ik ga aan het werk en zal overal fotos van maken. Ben er ook achter gekomen dat het 75cc blokje is vervangen door een 125cc blok van de Vespa ETS. Ben benieuwd...

Heb bij even geluk!

 

Link to comment
  • 2 months later...

Nou! Ik heb alles binnen en ben flink aan het sleutelen, geprobeerd de VMC ontsteking te plaatsen maar die past dus echt helemaal niet. Ik ben het nu een beetje kwijt... dus hopelijk is er wat hulp te vinden hier.

Ik heb een VMC Conus 19mm besteld die dus echt maar een klein beetje over de as valt. Niet zoals het origineel. De as heeft wel een m10 moer, wat meestal bij een 19mm conus past. Ook heeft de krukas een 20mm lager en een 19mm oil seal, wat ook zou betekenen dat de 19mm conus zou moeten passen! Alleen: het past niet.. 🤔

Link to comment

Had je nou niet een ETS blok? Die hebben een 24mm conus. Daar kan logischerwijs geen 19mm conus vliegwiel op.

Link to comment

Dit is een foto van de cilinder. De rest van het blok is volgens mij origineel. En de ontsteking die er op zat is ook origineel en als het een 24mm conus zou zijn, zou dan de oil seal en het lager dan ook niet groter moeten zijn? En de moer zou dan m12 zijn? Zo veel vragen...

 

 

4FA906B6-602B-4027-B153-CF63A8FF3CBC.png

Link to comment

Spaanse 75cc hebben normaliter ook een 19mm conus Primavera/PKS krukas. Zeker dat het halfmaantje goed zit? Past ie beter of slechter met of zonder halfmaantje? 

Edited by Frederik9111
Link to comment
11 minuten geleden, Frederik9111 zei:

Spaanse 75cc hebben normaliter ook een 19mm conus Primavera/PKS krukas. Zeker dat het halfmaantje goed zit? Past ie beter of slechter met of zonder halfmaantje? 

Hij zakte maar minimaal over de as heen. Ik denk dat er slechts een halve centimeter draad uitstak in het gat van het vliegwiel. Zal morgen even fotos maken... Halfmaantje niet geprobeerd

  • Like 1
Link to comment

Op de krukaskeerring staat normaliter ook in hele kleine cijfertjes de maat.

Link to comment
17 uur geleden, Frederik9111 zei:

Op de krukaskeerring staat normaliter ook in hele kleine cijfertjes de maat.

Daar staat dus 19 op. Hier het verschil tussen de originele ontsteking en de nieuwe VMC.

 

De VMC blijft steken en komt niet een in de buurt van het halvemaantje...

75A5E003-581F-4480-960E-4A17F6136C74.jpeg

D4EC9AAF-7235-4794-B2B9-E3BAE70B9BC6.jpeg

BACD10B8-6323-4FE1-99E6-6B3BDF58F467.jpeg

0A361E1C-1371-4FC3-93B0-9738C4D900F8.jpeg

Link to comment
  • 4 weeks later...

Hi mannen! Het lijkt allemaal opgelost. Nu de vraag, hoe sluit ik de BGM conversie kabelboom aan op een 4 polige contactslot.

Of te wel: welke kabel moet ik onderbreken? (is het zo makkelijk)

Kabelboom: https://www.bgm-tuning.com/nl/artikel/9077011-kabelboomset-conversie-inclusief-lichtschakelaar-bgm-pro-vespa-ac-conversie-naar-elektronische-ontsteking-vespa-smallframe-v50-50n-pv125-et3-vespa-largeframe-sprint-rally-ts-gt/

Contactslot: https://www.10pollici.com/default.asp?cmd=getProd&cmdID=1950

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...