pdvd Geplaatst: 4 januari 2021 Delen Geplaatst: 4 januari 2021 15 uur geleden, wallie300 zei: Ik heb ervoor gekozen om een VMC ontsteking te bestellen. Maar heel erg bedankt! En ik ga zeker alles verplaatsen want naast de benzinekraan is zeker niet ideaal Ik ben erg benieuwd hiernaar! Overweeg hetzelfde te gaan doen. Het duurt nog wel weer even eer ik verder kan aan de Primavera aangezien deze in Spanje staat Zou je veel foto's kunnen maken en ze hier ook kunnen delen? Link naar reactie
wallie300 Geplaatst: 4 januari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2021 12 uur geleden, Frederik9111 zei: Voor VMC heb een M25x1,5 trekker nodig (zelfde model als Polini, Vespatronic en Parmakit ontstekingen). Vergeet voor VMC ook niet meteen de juiste vliegwielmoer te bestellen. Mijn voorkeur ging de laatste keren uit naar de Pinasco Flytech. Voor Flytech vliegwielen kan je de reguliere M27x1 vliegwieltrekker gebruiken. Mits wat creatief googlen vind je een 19mm conus Flytech voor +/- €220 incl. een handige CDI-beugel, kleinere regulator, 12V remcontact, kabelschoentjes, leesbare handleiding en algemeen betere afwerking. Alles bij elkaar kom je ongeveer op dezelfde kostprijs uit, maar zit alles meteen in één compleet doosje. 😃 Misschien meteen ook een kabelboomconversie overwegen? Oooh had ik dit maar eerder gelezen. Nouja er moest toch nog een bestelling komen Ik heb een nieuwe kabelboom besteld van een 50 special omdat die het meeste overeenkomt met dit gekke spaanse machientje, denk je dat het handiger is om zo'n conversieboom te bestellen? Ik vond het eigenlijk best wel een groot verschil qua geld dus ben ik maar voor de goedkope "oplossing" gegaan... 26 minuten geleden, pdvd zei: Ik ben erg benieuwd hiernaar! Overweeg hetzelfde te gaan doen. Het duurt nog wel weer even eer ik verder kan aan de Primavera aangezien deze in Spanje staat Zou je veel foto's kunnen maken en ze hier ook kunnen delen? Ik hou je op de hoogte! En zal mijn best doen om alles goed vast te leggen! 1 Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 4 januari 2021 Delen Geplaatst: 4 januari 2021 5 uur geleden, wallie300 zei: Ik heb een nieuwe kabelboom besteld van een 50 special omdat die het meeste overeenkomt met dit gekke spaanse machientje, denk je dat het handiger is om zo'n conversieboom te bestellen? Ik vond het eigenlijk best wel een groot verschil qua geld dus ben ik maar voor de goedkope "oplossing" gegaan... Hangt er wat vanaf: heeft jouw spaanjaard een remlicht en vooraan low/highbeam naast een stadslichtje? Link naar reactie
wallie300 Geplaatst: 4 januari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2021 1 uur terug, Frederik9111 zei: Hangt er wat vanaf: heeft jouw spaanjaard een remlicht en vooraan low/highbeam naast een stadslichtje? Remlicht zeker want er zit een remlicht schakelaar onder de brommert. low/highbeam volgens mij niet. Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 4 januari 2021 Delen Geplaatst: 4 januari 2021 Spaanse Specials hebben normaliter wel een Bilux voorlicht en Ba20d-lampformaat. De meeste Italiaanse specials hebben geen remricht en een enkelvoudig P26s voorlicht. Italiaanse Special kabelbomen zijn er dus bijgevolg ook niet op voorzien. De BGM 12v conversiekabelboom heeft wél bekabeling voor beide contacten (ook voor pinkers maar die kan je gewoon negeren of desgevallend wegknippen). 1 Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 4 januari 2021 Delen Geplaatst: 4 januari 2021 Okay weer wat geleerd. Mijne geeft ook een remlicht en 2 lampjes in de koplampunit. 1 Link naar reactie
wallie300 Geplaatst: 4 januari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 4 januari 2021 2 uur geleden, Frederik9111 zei: Spaanse Specials hebben normaliter wel een Bilux voorlicht en Ba20d-lampformaat. De meeste Italiaanse specials hebben geen remricht en een enkelvoudig P26s voorlicht. Italiaanse Special kabelbomen zijn er dus bijgevolg ook niet op voorzien. De BGM 12v conversiekabelboom heeft wél bekabeling voor beide contacten (ook voor pinkers maar die kan je gewoon negeren of desgevallend wegknippen). Ik ga de binnenkomende gewoon vergelijken met wat er nu in zit. Als er helemaal niks van klopt bestel ik die bgm. Misschien kan ik het wel oplossen door een extra draadje te trekken. We gaan het zien... het was een gokje! Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 5 januari 2021 Delen Geplaatst: 5 januari 2021 Op de koplamp 1 extra draadje naar de 2e lamp (zie witte draad) en van die tweede lamp een extra draadje (de roze) naar de schakelunit welke bepaald welke van de twee lampen een aansluiting op de massa krijgt en het dus doet. Link naar reactie
wallie300 Geplaatst: 21 januari 2021 Auteur Delen Geplaatst: 21 januari 2021 Op 5/1/2021 om 08:59, pdvd zei: Op de koplamp 1 extra draadje naar de 2e lamp (zie witte draad) en van die tweede lamp een extra draadje (de roze) naar de schakelunit welke bepaald welke van de twee lampen een aansluiting op de massa krijgt en het dus doet. Ik heb dit gevonden! Het werkplaatshandboek in het spaans. http://www.lamaneta.org/manuales/manuales/Vespa 75 125 Todos los modelos Manual Taller 5896.pdf Verder net pas alles binnen gehad dus ik ga aan het werk en zal overal fotos van maken. Ben er ook achter gekomen dat het 75cc blokje is vervangen door een 125cc blok van de Vespa ETS. Ben benieuwd.... 1 Link naar reactie
pdvd Geplaatst: 21 januari 2021 Delen Geplaatst: 21 januari 2021 Super thnx voor die manual al! Zit momenteel op Spaanse les dus dubbel goede lesstof! Link naar reactie
nero Geplaatst: 21 januari 2021 Delen Geplaatst: 21 januari 2021 1 uur terug, wallie300 zei: Ben er ook achter gekomen dat het 75cc blokje is vervangen door een 125cc blok van de Vespa ETS. Ben benieuwd... ETS- blokjes zijn de beste small frame motoren ooit gemaakt. Groetjes, nero. Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 22 januari 2021 Delen Geplaatst: 22 januari 2021 Op 21/1/2021 om 19:44, wallie300 zei: Ik heb dit gevonden! Het werkplaatshandboek in het spaans. http://www.lamaneta.org/manuales/manuales/Vespa 75 125 Todos los modelos Manual Taller 5896.pdf Verder net pas alles binnen gehad dus ik ga aan het werk en zal overal fotos van maken. Ben er ook achter gekomen dat het 75cc blokje is vervangen door een 125cc blok van de Vespa ETS. Ben benieuwd... Heb bij even geluk! Link naar reactie
wallie300 Geplaatst: 7 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 7 april 2021 Nou! Ik heb alles binnen en ben flink aan het sleutelen, geprobeerd de VMC ontsteking te plaatsen maar die past dus echt helemaal niet. Ik ben het nu een beetje kwijt... dus hopelijk is er wat hulp te vinden hier. Ik heb een VMC Conus 19mm besteld die dus echt maar een klein beetje over de as valt. Niet zoals het origineel. De as heeft wel een m10 moer, wat meestal bij een 19mm conus past. Ook heeft de krukas een 20mm lager en een 19mm oil seal, wat ook zou betekenen dat de 19mm conus zou moeten passen! Alleen: het past niet.. 🤔 Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 7 april 2021 Delen Geplaatst: 7 april 2021 Had je nou niet een ETS blok? Die hebben een 24mm conus. Daar kan logischerwijs geen 19mm conus vliegwiel op. Link naar reactie
wallie300 Geplaatst: 7 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 7 april 2021 Dit is een foto van de cilinder. De rest van het blok is volgens mij origineel. En de ontsteking die er op zat is ook origineel en als het een 24mm conus zou zijn, zou dan de oil seal en het lager dan ook niet groter moeten zijn? En de moer zou dan m12 zijn? Zo veel vragen... Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 7 april 2021 Delen Geplaatst: 7 april 2021 (aangepast) Spaanse 75cc hebben normaliter ook een 19mm conus Primavera/PKS krukas. Zeker dat het halfmaantje goed zit? Past ie beter of slechter met of zonder halfmaantje? 7 april 2021 aangepast door Frederik9111 Link naar reactie
wallie300 Geplaatst: 7 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 7 april 2021 11 minuten geleden, Frederik9111 zei: Spaanse 75cc hebben normaliter ook een 19mm conus Primavera/PKS krukas. Zeker dat het halfmaantje goed zit? Past ie beter of slechter met of zonder halfmaantje? Hij zakte maar minimaal over de as heen. Ik denk dat er slechts een halve centimeter draad uitstak in het gat van het vliegwiel. Zal morgen even fotos maken... Halfmaantje niet geprobeerd 1 Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 7 april 2021 Delen Geplaatst: 7 april 2021 Op de krukaskeerring staat normaliter ook in hele kleine cijfertjes de maat. Link naar reactie
wallie300 Geplaatst: 8 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 8 april 2021 17 uur geleden, Frederik9111 zei: Op de krukaskeerring staat normaliter ook in hele kleine cijfertjes de maat. Daar staat dus 19 op. Hier het verschil tussen de originele ontsteking en de nieuwe VMC. De VMC blijft steken en komt niet een in de buurt van het halvemaantje... Link naar reactie
Frederik9111 Geplaatst: 8 april 2021 Delen Geplaatst: 8 april 2021 Span de moer es aan! Die trekt je je vliegwiel wel over de conus. Link naar reactie
wallie300 Geplaatst: 8 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 8 april 2021 29 minuten geleden, Frederik9111 zei: Span de moer es aan! Die trekt je je vliegwiel wel over de conus. Haha er zit 1,3 mm tussen... kan hem nu nog terugbrengen 😅 denk echt dat er zoveel speling in die vmc zit 1 Link naar reactie
wallie300 Geplaatst: 8 april 2021 Auteur Delen Geplaatst: 8 april 2021 Ik bedoel, de VMC is 1,3 mm smaller dan de originele. Sorry beetje vaag... Link naar reactie
wallie300 Geplaatst: 4 mei 2021 Auteur Delen Geplaatst: 4 mei 2021 Hi mannen! Het lijkt allemaal opgelost. Nu de vraag, hoe sluit ik de BGM conversie kabelboom aan op een 4 polige contactslot. Of te wel: welke kabel moet ik onderbreken? (is het zo makkelijk) Kabelboom: https://www.bgm-tuning.com/nl/artikel/9077011-kabelboomset-conversie-inclusief-lichtschakelaar-bgm-pro-vespa-ac-conversie-naar-elektronische-ontsteking-vespa-smallframe-v50-50n-pv125-et3-vespa-largeframe-sprint-rally-ts-gt/ Contactslot: https://www.10pollici.com/default.asp?cmd=getProd&cmdID=1950 Link naar reactie
Frissenappel Geplaatst: 4 mei 2021 Delen Geplaatst: 4 mei 2021 de rode kortsluiten met de massa. Dus aan 1 lipje de rode draad, een ander lipje naar de massa. Link naar reactie
wallie300 Geplaatst: 4 mei 2021 Auteur Delen Geplaatst: 4 mei 2021 3 minuten geleden, Frissenappel zei: de rode kortsluiten met de massa. Dus aan 1 lipje de rode draad, een ander lipje naar de massa. Dus gewoon zo? Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen