Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Primavera 75 ontsteking


wallie300

Aanbevolen berichten

Hi! Hulp gevraagd!

Ik ben een 75 Primavera (1981) uit spanje aan het opknappen (of een poging doen tot) en toen kwam ik dit tegen! Hier houdt mijn kennis op. Het is een Femsa ontsteking met een Femsa weerstand en Femsa Bobine. Er komt een groene, witte, gele, zwarte en groene draad uit. 

Er is vrij weinig te vinden over de 75 omdat ie alleen in spanje gemaakt is dus ook bij Sip zijn onderdelen niet makkelijk te vinden. Iemand wist mij te vertellen dat de 75 een soort verzameling is van allerlei onderdelen die ze overhadden. Nou heb ik wel ergens gelezen dat dit Femsa systeem niet het beste systeem ter wereld is en nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik wel moet hebben. 

Is er iemand die mij kan vertellen wat een slimme set is? Ik heb het blokje ook nog niet getest omdat het totaal uit elkaar binnen is gekomen, maar ik heb weinig vertrouwen in de ontsteking... 

Mijn dank is groot! 

Stator.jpg

IMG_7385.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Ik ben met exact dezelfde bezig (maar met dr130) ik heb echter ook geen vonk. Scooter liep wel voor ik er aan begon. Zoeken dus...

Kabels zaten zo toen ik ze loshaalde, misschien dat dat je helpt? 

Nu op zoek naar het plaatje hoe welke schakelkabel aan de onderkant moet zitten (en oplossing voor geen vonk).

Er zijn overigens op Spaanse sites zat betere alternatieven te vinden voor de femsa.

20181225_120254.jpg

Link naar reactie
Op 18/12/2020 om 16:28, wallie300 zei:

Hi! Hulp gevraagd!

Ik ben een 75 Primavera (1981) uit spanje aan het opknappen (of een poging doen tot) en toen kwam ik dit tegen! Hier houdt mijn kennis op. Het is een Femsa ontsteking met een Femsa weerstand en Femsa Bobine. Er komt een groene, witte, gele, zwarte en groene draad uit. 

Er is vrij weinig te vinden over de 75 omdat ie alleen in spanje gemaakt is dus ook bij Sip zijn onderdelen niet makkelijk te vinden. Iemand wist mij te vertellen dat de 75 een soort verzameling is van allerlei onderdelen die ze overhadden. Nou heb ik wel ergens gelezen dat dit Femsa systeem niet het beste systeem ter wereld is en nu weet ik eigenlijk niet zo goed wat ik wel moet hebben. 

Is er iemand die mij kan vertellen wat een slimme set is? Ik heb het blokje ook nog niet getest omdat het totaal uit elkaar binnen is gekomen, maar ik heb weinig vertrouwen in de ontsteking... 

Mijn dank is groot! 

Stator.jpg

IMG_7385.jpg

Vuilbak in en vmc variabele ontsteking plaatsen voor -,150 

  • Like 1
Link naar reactie
Op 24/12/2020 om 22:50, Frissenappel zei:

Vuilbak in en vmc variabele ontsteking plaatsen voor -,150 

Is dit te plaatsen waar eerst femsa zat met 6v systeem? Aangezien ik hier de cone van de krukas niet kan meten kun je mij zeggen hoeveel mm die is? Ik weet namelijk niet of die voor de Spaanse modellen hetzelfde is... Anders is dit een net setje https://www.10pollici.com/en/homepage/classic-vespa/engine/ignitions-and-flywheels/vmc/cdi-ignition-vmc-cone-20mm-1-4kg-vespa-smallframe.2.1.124.gp.3265.uw

aangepast door pdvd
Link naar reactie

Volgens deze bron heeft een MotoVespa 75 Primavera een 19mm conus en is bovenstaande VMC variant niet de juist (20mm conus is PK XL en later)

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Kan je zien aan de moer op de krukas (en dus ook aan de diameter van de schroefdraad)

Een conus 19 heeft een m10 moer, een conus 20 heeft een m12 moer. Respectievelijk 10 en 12 mm buitendiameter van de schroefdraad.

Maar ik vermoed net als@Frederik9111dat het een conus 19 is. Ik geloof dat enkel de indiaanse pl170 met een v-range frame en krukas met conus 20 kwam.

Link naar reactie

Diezelfde Spaanse shop verkoopt ook BGM conversie sets voor 19mm conussen voor MotoVespa 75 Primavera. Logischerwijs zouden Flytech, Vespatronic, VMC,... statoren dus ook moeten passen. 

Link naar reactie

Verkeerd uitgedrukt van mijn kant misschien, Ik bedoel de buitenmaat van de schroefdraad op de krukas. Niet de maat v/d dop op de moer v/h vliegwiel.

Maar ik zie zo dat je het oude type vliegwiel hebt dus 100% conus 19.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
1 uur geleden, Frissenappel zei:

Verkeerd uitgedrukt van mijn kant misschien, Ik bedoel de buitenmaat van de schroefdraad op de krukas. Niet de maat v/d dop op de moer v/h vliegwiel.

Maar ik zie zo dat je het oude type vliegwiel hebt dus 100% conus 19.

Mucho gracias! 

Link naar reactie

Een condensator is een elektrische component waarin aan de ene zijde elektrische lading opgeslagen kan worden, met gelijktijdige opslag van de tegengestelde lading aan de andere zijde.

Dat zegt Wiki! Ik weet alleen dat er een enorme deuk in zit die er niet in hoort, dus het lijkt er op dat ie vervangen moet worden!

Link naar reactie

auh dat ding... ik doelde meer op die veerachtige dingen naast de analoge cdi waar die voor dienen... deze staan niet in het schema... niet het schema van de PK75 Primavera maar wel zo goed als gelijk. 

1502788921_Schermafbeelding2020-12-31171749.thumb.png.b95dd8ae6d9e04f1ec262f4a25e5b6a9.png

IMG_7385.jpg.0425c6f6e890db9f15086d9f273e43c0.thumb.jpg.716b17d0096243f56feb42ca582d0829.jpg

 

 

aangepast door pdvd
Link naar reactie
14 uur geleden, wallie300 zei:

Ik ben bang dat ik het niet kan lezen... zou heel erg goed kunnen.

Deze site zegt alleen resistencia...

 

https://www.avespat.com/bobinas/1245-vespa-212019.html

 

Schermafbeelding 2021-01-02 om 21.38.02.png

we spreken over wisselspanning, dan kan impedantie kort door de bocht gezien worden als een weerstand.

 

Op 31/12/2020 om 17:15, pdvd zei:

auh dat ding... ik doelde meer op die veerachtige dingen naast de analoge cdi waar die voor dienen... deze staan niet in het schema... niet het schema van de PK75 Primavera maar wel zo goed als gelijk. 

1502788921_Schermafbeelding2020-12-31171749.thumb.png.b95dd8ae6d9e04f1ec262f4a25e5b6a9.png

IMG_7385.jpg.0425c6f6e890db9f15086d9f273e43c0.thumb.jpg.716b17d0096243f56feb42ca582d0829.jpg

 

 

hoe zit dat aangesloten? ik veronderstel niet tussen spoel en bougiedop, lijkt me vreemd?
 

Op 30/12/2020 om 22:32, wallie300 zei:

Een condensator is een elektrische component waarin aan de ene zijde elektrische lading opgeslagen kan worden, met gelijktijdige opslag van de tegengestelde lading aan de andere zijde.

Dat zegt Wiki! Ik weet alleen dat er een enorme deuk in zit die er niet in hoort, dus het lijkt er op dat ie vervangen moet worden!

De condensator slaagt in een vespa onsteking inderdaad energie op, al zij het kortstondig. Deze elektrische energie wordt de geinduceerd door de ontstekingsspoel volgens het concept van een spoel in een magnetisch veld (zijnde het vliegwiel) om bij het bijna- sluiten van de punten een vonk te genereren. Deze vonk wordt door de hoogspanningsspoel omgezet van 12laagspanning naar een 'hoog' spanning die dan de vonk genereert die je ziet aan de bougie.
De waarde, of capaciteit, van een condensator (capacitor in het engels) wordt uitgedrukt in micro Farad, zorg dus bij het vervangen dat je buiten gelijkende fysieke afmetingen rond ongeveer dezelfde waarde zit.

Link naar reactie

Als ik het me goed herinner, heb ik ergens gelezen dat Femsa-ontstekingen werken volgens hetzelfde Capacitator Discharge Ignition (CDI) principe als Ducati. Die verticale weerstanden zouden dan wellicht een hoeveelheid stroom “opslaan” tot op het moment van de poolwissel en de puls van de pick-up. 
 

Los daarvan vind ik het plaatsen van een hoogspanningsbobijn op 10cm van een benzinekraan nu niet de meest veilige optie. 🙂 

  • Like 2
Link naar reactie

Als ik iemand kan "depaneren" met een originele (Italiaanse) primavera ontsteking dan roep je maar. Ik heb er eentje liggen ergens gezien ik ze verving door een et3 ontsteking..

Link naar reactie

Voor VMC heb een M25x1,5 trekker nodig (zelfde model als Polini, Vespatronic en Parmakit ontstekingen). Vergeet voor VMC ook niet meteen de juiste vliegwielmoer te bestellen. Mijn voorkeur ging de laatste keren uit naar de Pinasco Flytech. Voor Flytech vliegwielen kan je de reguliere M27x1 vliegwieltrekker gebruiken. Mits wat creatief googlen vind je een 19mm conus Flytech voor +/- €220 incl. een handige CDI-beugel, kleinere regulator, 12V remcontact, kabelschoentjes, leesbare handleiding en algemeen betere afwerking. Alles bij elkaar kom je ongeveer op dezelfde kostprijs uit, maar zit alles meteen in één compleet doosje. 😃 

Misschien meteen ook een kabelboomconversie overwegen? 

 

Link naar reactie
18 uur geleden, Frederik9111 zei:

Als ik het me goed herinner, heb ik ergens gelezen dat Femsa-ontstekingen werken volgens hetzelfde Capacitator Discharge Ignition (CDI) principe als Ducati. Die verticale weerstanden zouden dan wellicht een hoeveelheid stroom “opslaan” tot op het moment van de poolwissel en de puls van de pick-up. 
 

Los daarvan vind ik het plaatsen van een hoogspanningsbobijn op 10cm van een benzinekraan nu niet de meest veilige optie. 🙂 

Een CDI ontsteking is toch een thyristor gestuurde ontsteking? ik dacht dat femsa/ducati en consoorten onder magneto ontsteking viel

4tzou ook common rail diesel injection kunnen zijn natuurlijk, bij die spanjaarden weet je nooit 😁

 

 

  • Haha 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...