Jump to content

Revisie blok PK50 XL versnellingsas wil er niet uit


Mivar

Recommended Posts

Weet iemand een goeie truc om de as van de versnellingen uit het blok te krijgen? Ik ben al een halve dag aan het rammen met een rubberhamer, maar 't ding zit moervast... Kruipolie, hittepistool op de lager, icepack op de as: niks helpt :( Wie verlost me uit deze kwelling?!?

IMG_20201212_165926.jpg

IMG_20201212_165917.jpg

Link to comment

Carter op een paar houten blokken leggen (plaats het carter goed op de houten blokken, anders kan je extra schade maken) met het open gedeelte van carter (waar tandwielen zitten) naar beneden gericht, en aan de wielkant op de as slaan met een nylon hamer (Gedore), niet staal dan mep je de as vakkundig naar de kloten.

Zou moeten werken, en dan helpt het gewicht vd tandwielen mee.

(en tijdens slaan af en toe wd40 op de as bij lager)

Link to comment

Geloof me vrij, een blokje hardhout op de as en een zware blokhamer. 2x tikken en klaar.

Reeds meer dan 20 smallframe revisies achter de kiezen. Interne spanningen in de as vermijd je door veelvuldig 'hameren' te minimaliseren. Lager opwarmen en as verkleinen door lokaal een een bus keyboardcleaner of andere samengedrukt gas ondersteboven op de as leeg te spuiten kan helpen maar werkt niet altijd.

Ander optie is de tandwielen verwijderen, de as met lager door te kloppen en lagertrekker te gebruiken op de as aan de zijde van de remankerplaat.

Link to comment

Bedankt Frissen: de stap met het blokje hardhout ertussen was me ontgaan ☺️ Helaas heb ik noch een blokhamer, noch een nylon hamer in huis. Ik ga het eens proberen met een zakje ijs rond de as, een soldeerbout op de lager, een blokje op de as getaped, een blokje schuim eronder om de as op te vangen en dan en paar tikken met de stalen hamer 🤞

Link to comment
1 uur geleden, Mivar zei:

Bedankt Frissen: de stap met het blokje hardhout ertussen was me ontgaan ☺️ Helaas heb ik noch een blokhamer, noch een nylon hamer in huis. Ik ga het eens proberen met een zakje ijs rond de as, een soldeerbout op de lager, een blokje op de as getaped, een blokje schuim eronder om de as op te vangen en dan en paar tikken met de stalen hamer 🤞

Probeer eens met een open vlam de lagerpassing op te warmen? Kan misschien met groene loctite vastgeplakt zijn.

Link to comment

Bedankt allemaal voor de tips. Mijn plannetje is niet gelukt; ik ga deze week wat gereedschap inslaan en dan jullie methodes uitproberen. Weet alleen niet of mevrouw het op prijs gaat als ik de carter in de oven leg.. 😅

Link to comment
20 minuten geleden, Mivar zei:

Bedankt allemaal voor de tips. Mijn plannetje is niet gelukt; ik ga deze week wat gereedschap inslaan en dan jullie methodes uitproberen. Weet alleen niet of mevrouw het op prijs gaat als ik de carter in de oven leg.. 😅

Moet je gewoon niet vertellen 😬

Link to comment
4 minuten geleden, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Moet je gewoon niet vertellen 😬

Dat proef je 3 pizza’s later sowieso toch nog steeds... (been there, done that 😊).

719F428E-3272-49B0-95EE-5989522C5594.jpeg

Link to comment
4 uur geleden, Frederik9111 zei:

Da’s een jobke voor@Frissenappel!

Gegarandeerd olielek als je dat niet herstelt. Ik heb nog ergens een kleine carterhelft geloof ik, just in case...

Zit daar toevallig ook een uitsparing in voor de startmotor? Kheb een Elestart... 

Link to comment

Als ik een busje met dezelfde hoogte en binnendiameter door de helft zaag moet ik hem toch weer goed terug in elkaar kunnen schroeven? Bij het demonteren was er nog een stukje metaal losgekomen waarmee die eerder ook klemvast zat, en geen last van olielekken had.. Als ik alle stukjes nog had kon t misschien terug gelast worden, maar da's helaas niet het geval..

Link to comment
3 uur geleden, Mivar zei:

Als ik een busje met dezelfde hoogte en binnendiameter door de helft zaag moet ik hem toch weer goed terug in elkaar kunnen schroeven?

Verklaar je verhaal met de busjes eens. Waar ga je dan de gebroken carterhelft op spanning brengen? Met een rondel?  De vraag is hoeveel huis, tuin en keukenreparaties je zo wil. Hoe ziet de rest van de carter er uit? 

Ik zou alvast beginnen met die as er uit te meppen😅

3 uur geleden, Mivar zei:

Als ik alle stukjes nog had kon t misschien terug gelast worden, maar da's helaas niet het geval..

Heb je de stukjes niet voor nodig, zie foto.

 

20201209_192352.jpg

Link to comment

Ziet er professioneel uit Frissen!

Maar eerst idd die as eruit!

Zoud gij evt het laswerk kunnen doen? Ben er zeker mee eens dat het beter is dan zelf bricoleren... Misschien kun je me dan meteen helpen met de lagers van de kerstboom en de aandrijfas uit het blok halen 😉 (Alhoewel de truc met brood me ook wel leuk lijkt.. 😁)

IMG_20201214_214353.jpg

Link to comment
41 minuten geleden, Mivar zei:

Ziet er professioneel uit Frissen!

Maar eerst idd die as eruit!

Zoud gij evt het laswerk kunnen doen? Ben er zeker mee eens dat het beter is dan zelf bricoleren... Misschien kun je me dan meteen helpen met de lagers van de kerstboom en de aandrijfas uit het blok halen 😉 (Alhoewel de truc met brood me ook wel leuk lijkt.. 😁)

IMG_20201214_214353.jpg

Ik zal eerst even alles uit je carterhelften  verwijderen en met name het deel waar je krukas in rond draait goed beoordelen.

Link to comment
34 minuten geleden, Vespa Reng Deng Deng Deng zei:

Ik zal eerst even alles uit je carterhelften  verwijderen en met name het deel waar je krukas in rond draait goed beoordelen.

Hey VRDDD: dat zit sowieso in de planning. De hele revisie is gestart omdat er valse lucht werd aangezogen, en ik de lagers en pakkingen van de krukas dus wil vervangen. Ik heb al een volledige nieuwe set lagers en pakkingen in huis. Voorlopig ziet de binnenkant er prima uit. Er zit wel roest op de krukaslager en vliegwiel as, maar de carter lijkt proper. Voor de kleine lagers (kerstboom en aandrijfas) heb ik helaas geen trekkers, en zie 't niet eigenlijk zitten om die te kopen (heb intussen al teveel uitgegeven aan speciaal gereedschap😅). Elke vorm van mogelijke hulp wordt dus zeer gewaardeerd...

Maar nu eerst die f@€*&ing as eruit krijgen. To be continued...

Link to comment

Nou, ik ben bijna klaar om de handdoek in de ring te gooien. Ik heb bijna alles geprobeerd: verhitten van de lager (hittepistool, gasbrander), koelen van de as (freeze spray, dompelen in een bak ijswater) en tikken met de blokhamer tot ik een serieuze deuk in m'n hardhouten blokje heb. Het enige dat ik nog niet heb geprobeerd is de carter in de oven te leggen, maar ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om tweetaktpizza's te eten 😅 (geniaal idee overigens, maar niets voor mij).

Ik vrees dat als ik zo doorga ik iets ga slopen uit frustratie (wellicht de as, maar meer waarschijnlijk de carter helft). En dan moet ik nog aan de krukas beginnen... 😩

Is er misschien iemand die me rond de kerstdagen een handje kan helpen, tegen vergoeding van een kist goed bier (of iets anders naar wens)?

@Frissenappel
misschien, om dan meteen wat laswerk te doen? 🙏🙏🙏

Er zou hier ook een speciale tool voor moeten zijn. Ik heb wel iets bedacht, maar dat vergt wat serieus metaal werk, iets waar ik noch de kennis noch het gereedschap voor heb...

Link to comment

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...