Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Herstellen van barst in carter - intern olielek


Andy72

Aanbevolen berichten

Topic start wanneer een kennis een PX200E aankoopt, waarvan bleek dat de motor toch een 10-tal jaren ouder was dan het frame. Gelukkig wel het juist type motor! Besloten om toch maar  eerst een onderhoudsbeurt te geven... olie bijvullen, dat was blijkbaar nodig. Mengsmering volledig afkoppelen, de aandrijving van de oliepomp was immers vermist... en nog wat andere details. De vespa liep goed, enkel produceerde deze wel wat veel rook... hij is er nog mee op weekend trip gegaan en dat roken stopte ergens in het weekend... Toch nog maar eens de olie gecheckt, en ja hoor... er kon weer deftig bijgevuld worden. De conclusie was, dat er inwendig iets moest lekken, ik dacht misschien een keerring, dat de motor open moest stond vast. Het besluit om dan deftig te reviseren was genomen. Na openen carter werd een en ander duidelijk. Een voorgaande "reparatie" heeft het niet gehouden... Het lijkt dat een stukgeslagen krukas zich al eens vanachter in het carter heeft gezet... Besloten om via via (kennissen) het carter trachten te herstellen.

IMG_20200903_221222.jpg

IMG_20200903_221229.jpg

IMG_20200903_221244.jpg

IMG_20200905_201844.jpg

De lasser-kennis was niet van de snelste en had toch wat tijd nodig om de juiste samenstelling voor het lassen te bepalen. Enfin, het is klaar geraakt...

carter_1.jpg

carter_2.jpg

carter_3.jpg

Link naar reactie

Het carter mag nu naar de kennis-frezer om het teveel aan materiaal weg te nemen, zodat we met een bruikbaar resultaat aan de slag kunnen... toch aardig gelukt... En tenslotte kan ik terug starten met alles terug te monteren...

Carter_4.jpg

Carter_5.jpg

Carter_6.jpg

Carter_7.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
42 minutes ago, Sjoerdo said:

Dat zijn nog eens handige kennissen om te hebben! mooi werk, hoop dat het allemaal goed houdt!

Hoop het ook 😉, de tijd zal het zeggen... Heb er in ieder geval meer vertrouwen in dan in de vorige herstelling.

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

oeps... dat wordt terug openen en toch maar een vloeibare pakking aanbrengen... tegen beter in enkel de papieren gebruikt... wie niet luisteren wil moet maar voelen zekers.

IMG_20201211_183259.jpg

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

project barst herstellen toch negatief eindigen... Nadat alles terug aangesloten was en de motor terug liep, moeten vaststellen dat er nog steeds olie werd opgezogen uit het carter. Benzinemengsel bleef over in het transmissiegedeelte. Na kort overleg, motor terug open, en een dikkere pakking gestoken er vanuit gegaan dat de nieuwe oliekeerring het probleem niet is. Alles terug dicht, proefloop was positief, rook verdween na wat rijden. Olie er terug af ter controle, nieuwe erop, terug gestart en opeens terug enorm veel rookontwikkeling... Ik vermoed dat de twee carterhelften niet meer voldoende sluiten en een pakking het probleem niet kan oplossen. 

IMG_20201204_165541.jpg

Link naar reactie

het is dus niet mijn eigen motor... heb aangegeven dat een nieuw carter de beste optie is. Had ik trouwens van begin gezegd, toen toch besloten een poging tot herstel te ondernemen. Denk niet dat ik zulke poging nog ga ondernemen, het resultaat is niet echt bevredigend. 😉 Denk wel dat vlakken nog zou lukken, je zou dan de sluiting kunnen controleren. Er zijn van die producten (soort verf) die je kan aanbrengen op 1 helft en die moeten bij sluiten dan een afdruk geven aan de andere helft. Ik kan niet onmiddellijk op de naam komen en een korte zoektocht op het net levert me nog niet veel op. 

Link naar reactie

toch nog eens terug een poging gedaan om het zaakje dicht te krijgen. Extra aandacht aan het ontvetten gegeven, meer dan voldoende vloeibare pakking gebruikt en ditmaal zeker lang genoeg laten drogen. Heb de pakking ditmaal aangebracht op de zijde van de kickstarter. Dit lijkt ook gemakkelijker om de vloeibare pakking aan te brengen... fingers crossed...

 

Link naar reactie
Op 29/3/2021 om 16:51, Andy72 zei:

het is dus niet mijn eigen motor... heb aangegeven dat een nieuw carter de beste optie is. Had ik trouwens van begin gezegd, toen toch besloten een poging tot herstel te ondernemen. Denk niet dat ik zulke poging nog ga ondernemen, het resultaat is niet echt bevredigend. 😉 Denk wel dat vlakken nog zou lukken, je zou dan de sluiting kunnen controleren. Er zijn van die producten (soort verf) die je kan aanbrengen op 1 helft en die moeten bij sluiten dan een afdruk geven aan de andere helft. Ik kan niet onmiddellijk op de naam komen en een korte zoektocht op het net levert me nog niet veel op. 

Pruisisch Blauw :) 

Link naar reactie

Vaak zijn de originele Paiggio pakkingen toch nog het best, ik heb de bgm pakking een paar keer gebruikt maar geeft het probleem dat hij verschuift

en een oil-sucker probleem geeft waar de krukas wand het dunst is en het kickstart tandwiel zit. (zie oa de youtube films van fmp)

Dus beste de degelijke Piaggio pakkingen te gebruiken, en ik zie dat je de blauwe oliekeerring gebruikt? 

Kan niet tegen ethanol wat in de huidige 95 benzine zit, beste die te vervangen door fkm/viton pakkingen.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
Op 2/12/2020 om 08:44, Andy72 zei:

Het carter mag nu naar de kennis-frezer om het teveel aan materiaal weg te nemen, zodat we met een bruikbaar resultaat aan de slag kunnen... toch aardig gelukt... En tenslotte kan ik terug starten met alles terug te monteren...

Carter_4.jpg

Carter_5.jpg

Carter_6.jpg

Carter_7.jpg

Beetje Off topic misschien maar kan die kameraad van je ook rotatievlak terug op de correcte 0,05mm afwerken?

ben op zoek naar iemand die rotatievlak van PX200 Carter kan oplassen en op correcte tolerantie zetten

 

grtz,

peter

Link naar reactie
1 hour ago, Peter VdS said:

Beetje Off topic misschien maar kan die kameraad van je ook rotatievlak terug op de correcte 0,05mm afwerken?

ben op zoek naar iemand die rotatievlak van PX200 Carter kan oplassen en op correcte tolerantie zetten

 

grtz,

peter

uiteindelijk krijg ik betreffend carter niet dicht, olie blijft uit de versnellingsbak verdwijnen,  ben dus niet tevreden van het project 😉. Ik vermoed dat er toch iets scheef is getrokken tijdens lassen en weet niet wat de kans op slagen van een beschadigd rotatievlak is. Dat zou dan eerst opgelast moeten worden om nadien tot de juiste tolerantie te frezen. Dat lassen zou je best hetzelfde resultaat als mijn geval kunnen opleveren... Daar wordt je ook niet gelukkig van. Is het voor jouw geval geen optie om een reed valve te plaatsen en een aangepaste carburator?? De kosten zullen gelijk lopen denk ik? 

Link naar reactie
4 uur geleden, Andy72 zei:

uiteindelijk krijg ik betreffend carter niet dicht, olie blijft uit de versnellingsbak verdwijnen,  ben dus niet tevreden van het project 😉. Ik vermoed dat er toch iets scheef is getrokken tijdens lassen en weet niet wat de kans op slagen van een beschadigd rotatievlak is. Dat zou dan eerst opgelast moeten worden om nadien tot de juiste tolerantie te frezen. Dat lassen zou je best hetzelfde resultaat als mijn geval kunnen opleveren... Daar wordt je ook niet gelukkig van. Is het voor jouw geval geen optie om een reed valve te plaatsen en een aangepaste carburator?? De kosten zullen gelijk lopen denk ik? 

Hey Andy,

Allereerst bedankt voor de feedback.

reed zou zeker kunnen, maar voor touring setup zou ik graag bij het originele rotatieinlaat principe +si24 blijven.

grtz,

Peter

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...