Jump to content
Vespaforum.be

Project PK50 XL Elestart


Mivar

Recommended Posts

Ik heb nog 'n paar vraagjes waar ik tegenaan ben gelopen bij 't strippen:

De sleutel zit vast, alhoewel de voorvork eruit ligt (of misschien juist daarom?). Zit de sleutel vastgeroest, of is er 'n truuk die ik mis?

Ik vroeg me ook af of er 'n handige manier is om de rubberdopjes uit de zijkappen te halen zonder ze te slopen.

Hoe krijg je dat irritante schuim aan de binnenzijde van t chassis het makkelijkste weg? Krabben?

En hoe kun je het chokeschuifje verwijderen?!?

Zoveel vragen bij n eerste klus 😩

IMG_20201231_155738.jpg

IMG_20201231_155817.jpg

IMG_20201231_155708.jpg

IMG_20201231_162038.jpg

Link to post

Dat 2021 maar veel wijsheid, kunde, maar vooral veel rijplezier mag brengen!!! (En dan nog 't liefst samen)

Iedereen alvast heeeel hartelijk bedankt voor alle essentiële tips! De beste wensen voor al die Vespa lovers!

Special shot out to Frissenappel, Ed75, Frederik9111, Vespa Rent Deng Deng en Sarah van Ring Ding Ding (klinkt feestelijk toch?! 😉)!

🛵❤️🤍💚🍻🥂🍾😘

Mivar

  • Thanks 1
Link to post
3 minuten geleden, Mivar zei:

Dat 2021 maar veel wijsheid, kunde, maar vooral veel rijplezier mag brengen!!! (En dan nog 't liefst samen)

Iedereen alvast heeeel hartelijk bedankt voor alle essentiële tips! De beste wensen voor al die Vespa lovers!

Special shot out to Frissenappel, Ed75, Frederik9111, Vespa Rent Deng Deng en Sarah van Ring Ding Ding (klinkt feestelijk toch?! 😉)!

🛵❤️🤍💚🍻🥂🍾😘

Mivar

En alle anderen die ik vergeten ben, en die hun enthousiasme, kennis en liefde voor Vespa met mij hebben gedeeld!! 😉

Link to post

Je weet toch dat de sleutel er alleen uit kan in de OFF of LOCK positie?

Anders de hele slot cilinder er uit halen, er is normaal een gaatje onderaan de slot behuizing om de inbus schroef te lossen, zie ook filmpje hier

En het chokeschuifje, gewoon dat ene moertje lossen?

De rubberdopjes knijp ik aan de achterkant wat in met een spitse bektang en dan zachtjes trekken aan de voorkant. Raar maar waar kosten die krengen ontzettend veel nieuw.

Dat schuim zal handenarbeid worden, ik heb uiteindelijk na het opkuiswerk de binnenkant eerst met een soort van overschilderbare steenslag behandeld, omdat die niet showroom glad moet ogen. Dat dekt wat extra, geeft een heel keurig resultaat, waarbij je je krab kras activiteiten niet moet gaan bijplamuren en schuren.

 

Wat gaat de kleur worden? Het originele rood?

Edited by Ed75
  • Thanks 1
Link to post

Dat rotte plekje is toch behoorlijk krokant! Er lag een rubberen mat op zeker? Niet direct een dragende functie, maar zo kan je er niet kleur op zetten.

Een lasser zal niet kunnen vermijden snel door dit flinterdunne staal heen branden, mastiek is maar een tijdelijke oplossing. 

Moest je een mannetje hebben zou ik toch proberen te laten lassen en bij te werken. 

Misschien een goed idee om al je roest plekken eerst goed te behandelen na het schuren met een roestomvormer zoal Brunox. 

Een epoxy primer ipv een gewone primer geeft een extra roestbescherming.

Edited by Ed75
  • Thanks 1
Link to post

Er lagen inderdaad matten op.
Brunox lijkt me wel een goed idee, maar het hangt af van welk eindresultaat ik ga kiezen. Daar zit ik nu al 2 weken mee in mn maag...

Wat de kleur betreft: het originele rood gaat m niet worden want vind ik niet super voor n PK50. Het makkelijkst is om m terug zwart te spuiten, dan hoef ik niet ALLES te doen (best veel plekken en stukken zijn nog ok en zwart)

Maar het liefst zou ik het plaatmetaal zichtbaar houden (zoals de  allereerste vespa op de foto) en dan met n transparante primer en 2K blanke lak afwerken, maar heb geen idee of dat werkt... Ik zou m eerst volledig kunnen laten zandstralen (bij Ventix bijvoorbeeld), maar vooral die plek rond de rem baart me zorgen... Weet iemand een 'mannetje' in t  Brusselse?

1009646345_FirstVespa.thumb.JPG.e494c8e783f4bd0a20c4a7e717cf1c75.JPG

Bij Ventix kunnen ze m ook meteen metalliseren, wat natuurlijk een perfecte basis geeft voor spuitwerk. Ik zou dan voor n imitatie metaalkleur kunnen gaan, maar da's jammer want toch n beetje nep.

Een andere originele kleur voor de PK50XL zoals blauw lijkt me tof, maar dan zou ik het plaatwerk perfect willen hebben + laten poederlakken. Dat gaat teveel werk zijn én teveel kosten.

't Is duidelijk: ik kom er niet aan uit!

Ik denk dat ik dan toch voor een tijdelijke oplossing ga: in ieder geval de roest goed behandelen, wat primer waar het metaal nu bloot ligt, beetje plamuren rond de gaten en dan met 2K zwarte lak afwerken. Niet zo pro, maar wel praktisch. Ik heb de komende 2 3 weken nog n werkplaats, maar daarna moet ik weg en moet t dus af zijn (tenzij ik een ander onderkomen vind in de tussentijd...).

Als ik ooit n schuur heb dan kan ik tegen die tijd de héle carrosserie deftig aanpakken. Maar 't plaatje van 't blanke plaatwerk blijft me prikkelen...

 

Link to post
9 uur geleden, Ed75 zei:

Je weet toch dat de sleutel er alleen uit kan in de OFF of LOCK positie?

Anders de hele slot cilinder er uit halen, er is normaal een gaatje onderaan de slot behuizing om de inbus schroef te lossen, zie ook filmpje hier

En het chokeschuifje, gewoon dat ene moertje lossen?

De rubberdopjes knijp ik aan de achterkant wat in met een spitse bektang en dan zachtjes trekken aan de voorkant. Raar maar waar kosten die krengen ontzettend veel nieuw.

Dat schuim zal handenarbeid worden, ik heb uiteindelijk na het opkuiswerk de binnenkant eerst met een soort van overschilderbare steenslag behandeld, omdat die niet showroom glad moet ogen. Dat dekt wat extra, geeft een heel keurig resultaat, waarbij je je krab kras activiteiten niet moet gaan bijplamuren en schuren.

 

Wat gaat de kleur worden? Het originele rood?

Hoe krijg ik de sleutel uit de ON positie? Moet de stuurkolom er dan eerst weer in?

Ik ga morgen anders eens kijken of ik t gaatje kan vinden en zo t binnenwerk kan demonteren, maar toch vreemd dat ie in ON vastzit (ik krijg er geen beweging in)

Link to post

hopelijk is uw schuur wat verwarmd, anders gaat de lak niet droog zijn op die tijd in deze barre temperaturen 🤣

  • Confused 1
Link to post

Als het goed is kan ik lokaal een spuitcabine gebruiken gelukkig. Ik denk ook al te weten wat ik ga doen: ik heb iemand gevonden die een nieuw plaatje kan lassen rond de voetrem. Het overige roest ga ik wegschuren en/of met brunox behandelen. De overige lak ga ik een beetje naar gevoel afschuren tot ik een mooie collage heb van blank staal, de oude rode lak en de zwarte lak die later is gezet. T wordt dus iets punk/kunst achtigs. Is er een goeie transparante primer om de blanke lak te behandelen?

Het geheel ga ik dan met blanke lak afwerken. Wordt wel tof denk ik.

Verder heb ik voor de montage van t blokje de volgende producten gekocht:

 

Kunnen jullie me zeggen of die (in volgorde van links naar rechts) ok zijn om: de carter te smeren vóór t inslaan van de lagers (Protection smeervet), het dichten van de onderzijde van de carter delen (Presto montagepasta voor uitlaat) en het smeren van de remdelen (Procycle keramische pasta tot +1400°C)?

En tenslotte nog t volgende: ik heb mijn statorplaat van nieuwe bedrading voorzien. T soldeerwerk is niet helemaal perfect verlopen 🙄. Groen, rood, wit en zwart zit goed vastgesoldeerd, maar ik vrees dat blauw geen contact maakt. Ik heb t met een multimeter getest, en blauw geeft geen signaal met de andere draden of spoelen (mogelijk maakt de kop van de blauwe draad geen goed contact met de draad van de spoel). 'S niet hoe toch? Ook vraag ik me af of t wel de goeie plaat is voor 'n PK50XL Elestart. Ik heb namelijk heel veel schema's gezien waarin er ook geel, grijs en n tweede rode draad uitkomen. Ik heb enkel zwart, wit, blauw, 2x groen en 1x rood... Nu een zijn er zoveel verschillende type schema's dat ik de 'draad' een beetje kwijt ben 😅

 

 

IMG_20210107_182452.jpg

IMG_20210107_184319.jpg

Link to post

Ow ja nog n laatste dingetje: ik heb n goeie tweedehands voorophanging kunnen vinden, maar ik krijg de wielbout niet losgedraaid. Hiervoor is geen speciaal gereedschap nodig toch? Gewoon n dopsleutel 22? Wat is hiervoor de beste techniek? Toch maar weer de stuurkolom terugmonteren?

IMG_20210107_185606.jpg

Link to post
14 uur geleden, Mivar zei:

 

Het geheel ga ik dan met blanke lak afwerken. Wordt wel tof denk ik.

Verder heb ik voor de montage van t blokje de volgende producten gekocht:

 

Kunnen jullie me zeggen of die (in volgorde van links naar rechts) ok zijn om: de carter te smeren vóór t inslaan van de lagers (Protection smeervet), het dichten van de onderzijde van de carter delen (Presto montagepasta voor uitlaat) en het smeren van de remdelen (Procycle keramische pasta tot +1400°C)?

En tenslotte nog t volgende: ik heb mijn statorplaat van nieuwe bedrading voorzien. T soldeerwerk is niet helemaal perfect verlopen 🙄. Groen, rood, wit en zwart zit goed vastgesoldeerd, maar ik vrees dat blauw geen contact maakt. Ik heb t met een multimeter getest, en blauw geeft geen signaal met de andere draden of spoelen (mogelijk maakt de kop van de blauwe draad geen goed contact met de draad van de spoel). 'S niet hoe toch? Ook vraag ik me af of t wel de goeie plaat is voor 'n PK50XL Elestart. Ik heb namelijk heel veel schema's gezien waarin er ook geel, grijs en n tweede rode draad uitkomen. Ik heb enkel zwart, wit, blauw, 2x groen en 1x rood... Nu een zijn er zoveel verschillende type schema's dat ik de 'draad' een beetje kwijt ben 😅

 

 

IMG_20210107_182452.jpg

 

lagers: goedkope 2 takt olie als assemblage olie

carterdelen; papieren pakking voorzien van een degelijke vloeibare pakking (dirko, permatex, loctite,..)

remdelen: kopervet

  • Thanks 1
Link to post
30 minuten geleden, Mivar zei:

Thx Nero, maar die is er volledig uit..

Een goed passende dopsleutel en voldoende lange hefboom (buis over je dopsleutelhandvat) kan ook wonderen doen. En een voorbereidend nachtje in een badje kruipolie was waarschijnlijk al gebeurd?

Link to post

Hey Frissen,

Betekent dat dat ik niks aan de producten heb die ik heb ingeslagen? 😰 Ik heb voor de pakking uiteraard ook een volledige pakking set m, maar voor de onderzijde is me aangeraden om een beetje pasta te voorzien. Is uitlaat montagepasta daar niet geschikt voor? Ook las ik dat keramische pasta voor de remmen beter is dan koperpasta..

Link to post

Uitlaatpasta op carterhelften?! 😲 Dat zou'k no way, never, nooit, jamais, in geen enkel geval doen. Uitlaatpasta hardt uit door warmte. Lijkt me de ideale manier om je 2 carterhelften definitief dicht te cementeren. De 2 andere producten zijn onnodig duur/hoogwaardig.   

  • Thanks 1
Link to post

Ok geen uitlaat pasta dus 😅 Maar onnodig duur/hoogwaardig voor de rest betekent op z'n minst wel ok dus? Waar koop ik het best de juiste montagepasta? Loctite bijvoorbeeld is me al eens door iemand afgeraden... Er is een leuk zaakje in de buurt van Luik die het ideale product lijkt te verkopen (Scooter Passion), maar te ver en te hoge verzendkosten..

3 uur geleden, Ed75 zei:

Een goed passende dopsleutel en voldoende lange hefboom (buis over je dopsleutelhandvat) kan ook wonderen doen. En een voorbereidend nachtje in een badje kruipolie was waarschijnlijk al gebeurd?

Badje staat klaar 😁

Link to post

Brrr, al die pasta's en zo, ik ben uitermate tevreden over de siliconen dichtingen (link / link), zonder gedoe, en na ervaring, blijkbaar zelfs perfect herbruikbaar.

Link to post
5 uur geleden, Mivar zei:

Hey Frissen,

Betekent dat dat ik niks aan de producten heb die ik heb ingeslagen? 😰 Ik heb voor de pakking uiteraard ook een volledige pakking set m, maar voor de onderzijde is me aangeraden om een beetje pasta te voorzien. Is uitlaat montagepasta daar niet geschikt voor? Ook las ik dat keramische pasta voor de remmen beter is dan koperpasta..

ghou, beetje overkill voor een brommertje dat net de 50 haalt, niet? :D Met pasta zal vloeibare pakking bedoeld zijn, wss aangeraden door Sara om onderaan, waar je oog gelast is, 100% lekvrij te blijven? Dirko is een industriële vloeibare silicone, écht goed gerief.
Wat betreft het afraden van Loctite, loctite is een bedrijf onder henkel. Die maken 100000000 verschillende pakkingen, schroefdraadborgingen, lijmen, etc. voor evenveel verschillende toepassingen. Als je het juiste product voor jou toepassing kiest en je het op de juiste wijze toepast zit je met een loctite product in 95% v/d gevallen goed.. 

  • Like 1
Link to post
51 minuten geleden, Frissenappel zei:

ghou, beetje overkill voor een brommertje dat net de 50 haalt, niet? :D Met pasta zal vloeibare pakking bedoeld zijn, wss aangeraden door Sara om onderaan, waar je oog gelast is, 100% lekvrij te blijven? [...]

Jij kent je zaken 😅

Link to post
  • 2 weeks later...

Mijlpaaltje bereikt dit weekend: ik zit nu aan 100% demontage! 😁 Nu heb ik elk stukske Vespa in m'n handen gehad...

 

IMG_20210117_150336.jpg

IMG_20210117_154853.jpg

Nog even een vraagje: ik ga in eerste instantie de originele 50cc cilinder erop zetten. Misschien ga 'm later nog s opvoeren. Heeft 't zin om alvast een sterker primair wiel te monteren of kan ik dat beter niet doen icm de 50cc cilinder?

Link to post

Beste dat pas te doen als je daadwerkelijk een zwaardere cilinder wil, zou ik zowiezo doen. (let wel is niet wettelijk! dus eigen risico)

Dit is een mooie betrouwbare cilinder die veel extra power geeft, geen hogere topsnelheid, wel beter weggedrag:

https://www.sip-scootershop.com/nl/product/racing-cilinder-dr-75-cc_10005000?cr=6a482150-5343-4aeb-a22a-3163a3fb173d&gclid=EAIaIQobChMI2s-Qs8qn7gIVhrWyCh1luQarEAQYAyABEgLtLvD_BwE

 

Moet wel in combi met andere primair/uitlaat/carburateur, maar als je toch al alles uit elkaar hebt, meteen een mooie setup! (en blok reviseren)

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...