Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Project PK50 XL Elestart


Mivar

Aanbevolen berichten

Blij dat het geen bananen doos project geworden is. Ik had wel eerst geprobeerd de motor aan de gang te krijgen, maar creatief stylen is veel leuker he. Succes, en laat ons het vervolg nog weten, zelfs al is dat weer een half jaar verder 😆

 

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Dag Allemaal!

Ik ben er bijna klaar mee, met die motor. Letterlijk en figuurlijk.

Zo blij dat ik de motor naar zoveel pogingen eindelijk in elkaar had: blok gemonteerd, cilinder erop, overbrenging en koppeling erin en alles draaide prima.

Nu heb ik het vliegwiel gemonteerd en die draait niet. Dat kan geen goed teken zijn toch?! Of zie ik iets over het hoofd? Kan toch niet zijn dat ik door de bout aan te draaien op het vliegwiel de krukas heb vastgezet? I surely hope not...

Heeft iemand al een dergelijk probleem gehad en nog beter: heeft iemand de gouden tip? Ik heb geen zin om het blok voor de 6e of 7e keer weer uit elkaar te halen... 😭

HULP!

Groet, Mivar

Link naar reactie

Thx Nero, zal t eens checken. Lijkt me sterk want zou t originele vliegwiel moeten zijn. Hij beweegt ook wel een beetje, ca 1 cm.. Eerste stap wordt wel t vliegwiel, dan evt koppelingshuis en cilinder demonteren. Hoop echt de carter niet open te hoeven halen :(

Link naar reactie

Heb je bij het sluiten van de carter gecheckt of de kerstboom mooi uitgelijnd zit met de versnellingsplaten? Als die een heel klein beetje fout zit blokkeer je de versnellingsbak bij het sluiten. Een typisch symptoomje daarbij is dat het drijfaslager dan wat naar buiten gedrukt wordt. 

Link naar reactie

Dat was (deze keer😅) helemaal goed gegaan! Ik heb gisteren wel een heel licht oranje gehoord toen ik de bout van het vliegwiel vastdraaien, maar ik dacht dat dat de borgring was. Zoveel kracht heb ik nou ook weer niet gezet..  Is toch niet mogelijk dat ik de krukas tegen de carter wand heb gedraaid? Dat zou niet moeten kunnen hoop ik. Bovendien zou er dan ook geen enkele speling meer in t vliegwiel moeten zitten, wat wel t geval is. Zooo spijtig, want ik keek er naar uit om de motor te testen. Nu heb ik vrees.. 

IMG_20210825_002725.jpg

BTW: op te foto zit de pistonpin er weer in, maar was niet het geval toen hets draaien wilde testen...

  • Verward 1
Link naar reactie
53 minuten geleden, Mivar zei:

...ik heb gisteren wel een heel licht oranje gehoord toen ik de bout van het vliegwiel vastdraaien, maar ik dacht dat dat de borgring was. Zoveel kracht heb ik nou ook weer niet gezet..  

Què? 

Link naar reactie

Vals alarm. Heb het vliegwiel gedemonteerd en nog eens met de kickstarter getest. Alles draait zoals het moet. Het vliegwiel had wel wat kek in de groeven, dus die heb ik voorlopig in de ontvetter gezet. All is well 😅

Dit weekend hopelijk de eerste proeftest! 🤘

Link naar reactie
1 uur geleden, Mivar zei:

Vals alarm. Heb het vliegwiel gedemonteerd en nog eens met de kickstarter getest. Alles draait zoals het moet. Het vliegwiel had wel wat kek in de groeven, dus die heb ik voorlopig in de ontvetter gezet. All is well 😅

Dit weekend hopelijk de eerste proeftest! 🤘

Heb je toevallig nieuwe stator vijsjes/rondellen gestoken? Sommige modelletjes zijn iets te dik waar door de vijzen en het vliegwiel elkaar raken. Daardoor kan het vliegwiel ook vast komen te zitten bij het aanspannen van de centraalmoer.

Link naar reactie

Alles volgens het boekje, originele onderdelen, dus zou geen probleem moeten zijn. Ik ga het iig checken. Bedankt voor de tip!

En nee Ed, ik heb helaas nog niet mogen genieten van de hemelse herrie 🥲

Link naar reactie

Nou Frederik je had de spijker op z'n kop geslagen: het was inderdaad een stoeme vijs! Nu loopt t soepel. Gouwen tip!

Nog een vraagje voor de groep: de lagers onder in de stuurkolom moeten er dieper in dan dit toch:

IMG_20210826_230751.thumb.jpg.80bc44b296e902a821c2162889f4ac8c.jpg

Als ik me niet vergis komen er nog rubber afdichtringetjes tegenaan, die er netjes in moeten vallen?

 

 

Link naar reactie

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een 12V DC claxon op een PK 50 XL? Kan ik dat op een of andere manier aansluiten aan de schakelingen aan de 'voorkant' of moet ik dan een speciale kabel trekken vanaf de batterij/spanningsverdeler? Ergste geval bestel ik toch een 12V AC...

Link naar reactie
Op 26/8/2021 om 09:27, Ed75 zei:

Dus wil dit zeggen dat het motortje al spint als een vlijtig wespje? Klaar om kilometers te vreten? 

Ondanks dat het motortje nog niet spint heb ik veel gehad aan je tip voor de 2K blanke lak van CROP: mijn chassis ( met name de 'bare metal' delen, maar ook de rest) de gezandstraalde stuurkolom, velgen, voorophanging etc is nu allemaal in perfecte, metaalkleurige staat. Hopelijk houdt t ook! 🤞

Dit was mijn eerste ervaring met spuitwerk maar serieus goed spul, en die speciale spuitkop heeft wonderen gedaan ( in tegenstelling tot andere spuitbussen die ik gebruikt heb). Ze leveren zelfs in België soms de volgende dag, wat top (was t geval voor mijn 2e bestelling).

Nog zo'n gouwen tip! ;)

Link naar reactie

Een klein probleempje: de carburateur lekt gigantisch veel benzine. Van binnenuit.

Kan dat zijn omdat de benzinetank in deze opstelling te hoog hangt ten opzichte van de carb?

Of gaat er van binnen ergens iets mis? In principe zitten alle schroefjes, sproeiertjes, vlotter en pakkingen op hun plaats.

Er zit vast wel een expert onder jullie die precies weet wat hier misgaat.. ;)

 

Verder heb ik nog een klein lijstje aan vragen:

- Hoe diep moeten de lagers van de ophanging in de voorvork? (zie post van afgelopen donderdag)

- Hoe sluit ik het best een 12V DC claxon aan? (zie post afgelopen zaterdag)

- Mijn nieuwe silent block bushing voor de brede arm van de motor lijken verder uit te steken dan de oude. Wat is hier de truc: de silent blocs dieper naar binnen 'schroeven' (heb zelf een tool gebouwd met 10 cm draadeind), of met een slijptol de 'overtollige' randjes er netjes af slijpen? Of optie nummer 3, wat dat ook moge zijn..?

Alvast bedankt,

Mivar

Link naar reactie

Voor het lekje, lees ook eens hier: 

Toch al gefeliciteerd met het eerste gespin. Dit moet je toch genoeg moed geven om de rest van de dingetjes op te lossen, komt goed!

Trouwens, mooie motorstand in betonplex! Dat had ik eerder gezien moeten hebben!

aangepast door Ed75
Link naar reactie

Eerst even checken of de banjo(pakkingen) niet gebarsten zijn? Elk carbu heeft een overloopje, maar de jouw doet extra flink z'n best. Probeer ook es mét luchtfilter. Bij deze modelletjes heeft het al dan niet plaatsen van de luchtfilter een vrij groot effect op de afstelling. Misschien iets met overdruk o.i.d.? 

image.png.0d7100e54b097f4ac4ed397c4b19ef61.png

Beide bussen dienen elkaar te raken. Nu is nog een kleine cm draadstang te zien tussen beide delen. Gewoon nog wat extra naar elkaar schroeven met jouw home made tool dus.

Vork lagers zitten helemaal prima. Bij het monteren van de wingarm worden ze desgevallend nog wat dieper in hun vatting gedrukt. De 2 o-ringen worden normaliter opengedrukt rondom (niet tussen) de aansluiting swingarm/vork (= diameter vergroot lichtjes).

Het claxonprobleem begrijp ik voorlopig niet helemaal.

Link naar reactie

De banjo pakking zijn die rode ringetjes? Mooi die namen: kerstboom, banjo pakking... 😂

Ik kon me herinneren dat ik die ooit aan de binnenkant van de aansluiting brandstofslang/benzinefilter van de carburateur heb gezien, maar nu zat er geen op en vond m ook niet direct terug op de exploded views. Komt die onder of op het brandstoffiltertje? Zien dat ik de juiste maat heb, maar heb een compleet setje pakkingen voor de carb gekocht dus die zou ik moeten hebben... T lekt ook aan de buitenkant thv brandstofslang dus dat moet het haast wel zijn. De luchtfilter heb ik eraf gehaald omdat die helemaal volliep (er kwam al zo'n mooi pisstraaltje uit t nippeltje van de luchtfilter :D ).

Wat de claxon betreft: die zat er oorspronkelijk niet op. Enkel zo'n stoem fietsbelletje.
Ik heb een 12V DC (gelijkstroom) claxon gekocht omdat ik toch een accu heb en zo een goed constant geluid heb (alhoewel het 'huilen' van de claxon me ook wel charmeerde, maar je moet toch kiezen in 't leven).

Ik bedacht me later pas dat de aansluitingen op t grijze blokje achter de neuskap vrijwel allemaal AC zijn (wisselstroom dus). Ik weet dus niet goed waar ik de claxon op aan kan sluiten, zonder een aparte kabel naar de claxon te trekken. Kan dat op de aansluitingen voor 't contactslot? Of op de schakelaar voor de startmotor bijvoorbeeld?

Ergste geval stuur ik de claxon terug en koop ik tóch een AC gevalletje.

Ik heb trouwens ook een nieuwe lichtschakelaar gekocht met 'claxonknopje'. Moet nog even uitvogelen hoe ik die precies ga aansluiten want de kleuren verschillen nogal. Er zit ook een extra schakelaar op (dimfunctie?). Heeft iemand een schema voor de PK 125 XL Elestart? Daar zat ie origineel op als ik me niet vergis...


afbeelding.png.26ff38bbce8b7b0d0e6e85642987cbbf.png

 

Vandaag trouwens alle kabels getrokken: elektrisch en mechanisch. Het gaat hard nu. Waarschijnlijk rijdt t ding eerder dan dat ik een kenteken heb (en dus ook een verzekering). Als dat het geval is gooi ik er gewoon mijn oude NL kenteken op en doe ik net alsof ik een toerist ben. In elk geval voor een proefritje ... ;)

 

Link naar reactie
11 uur geleden, Mivar zei:

Ik kon me herinneren dat ik die ooit aan de binnenkant van de aansluiting brandstofslang/benzinefilter van de carburateur heb gezien, maar nu zat er geen op en vond m ook niet direct terug op de exploded views. Komt die onder of op het brandstoffiltertje?

Nummertje 40, tussen de banjo en het boutje.

image.png.344e1907275b68e016e7fcedb654fede.png 

11 uur geleden, Mivar zei:

T lekt ook aan de buitenkant thv brandstofslang dus dat moet het haast wel zijn.

Probeer es een volledig ronde leidingklem. 

11 uur geleden, Mivar zei:

Heeft iemand een schema voor de PK 125 XL Elestart? Daar zat ie origineel op als ik me niet vergis...

Wellicht helemaal identiek aan die van PK 50 XL Elestart?

post-1023-0-35116600-1395331369.jpg

 

Link naar reactie

Ah, dus dát is de banjo: het kapje met de aansluiting voor de brandstofslang! 😅

Ik had zo'n 'kartonnen' pakkingsringetje tussen de banjo en het boutje gezet. Vanochtend snel vervangen door een metalen ringetje.

Het pakkingsringetje heb ik dan als experiment eens aan de binnenkant gezet (tussen banjo en brandstoffilter). En...

... het lek lijkt te zijn opgelost! Voor de zekerheid ook maar meteen een nieuw vlotternaaldje besteld (viel me op bij het zien van de afbeelding van een nieuwe dat er bij mij geen (rood) puntje meer opzat...).

 

Bedankt trouwens voor het schema. Dat is inderdaad die van de PK 50 XL Elestart (niet makkelijk te vinden tussen al die bijna hetzelfde maar toch verschillende schema's🥵). Ik heb m nu in t Italiaans gevonden 😎.

Ik heb me trouwens vergist: de referentie op de site van scooter-center is de PX 125. Dan is de claxon aangesloten met een gele en een blauwe draad. Ik heb deze gevonden; lijkt bijna helemaal overeen te komen, op een klein verschil met de kleuren die naar de koplamp gaan na (paars, bruin, wit,en zwart ipv 2x paars, bruin en wit) :

afbeelding.thumb.png.17affa3c78a13b9fda42ee4a07555c85.png

Echt een gedoe die schema's.
Ik merk ook nu pas dat er nog meer modellen schakelaar zijn dan ik oorspronkelijk dacht, maar die ik nu heb is als het goed het meest geschikt voor een Vespa met claxon én batterij. Ik kan nog iets leuks aansluiten op de schakelaar helemaal links. Suggesties? Startonderbreking bijv? Mistlampen? Espresso-apparaat?🤣

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...