Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Project PK50 XL Elestart


Mivar

Aanbevolen berichten

Ik heb nog 'n paar vraagjes waar ik tegenaan ben gelopen bij 't strippen:

De sleutel zit vast, alhoewel de voorvork eruit ligt (of misschien juist daarom?). Zit de sleutel vastgeroest, of is er 'n truuk die ik mis?

Ik vroeg me ook af of er 'n handige manier is om de rubberdopjes uit de zijkappen te halen zonder ze te slopen.

Hoe krijg je dat irritante schuim aan de binnenzijde van t chassis het makkelijkste weg? Krabben?

En hoe kun je het chokeschuifje verwijderen?!?

Zoveel vragen bij n eerste klus 😩

IMG_20201231_155738.jpg

IMG_20201231_155817.jpg

IMG_20201231_155708.jpg

IMG_20201231_162038.jpg

Link naar reactie

Dat 2021 maar veel wijsheid, kunde, maar vooral veel rijplezier mag brengen!!! (En dan nog 't liefst samen)

Iedereen alvast heeeel hartelijk bedankt voor alle essentiële tips! De beste wensen voor al die Vespa lovers!

Special shot out to Frissenappel, Ed75, Frederik9111, Vespa Rent Deng Deng en Sarah van Ring Ding Ding (klinkt feestelijk toch?! 😉)!

🛵❤️🤍💚🍻🥂🍾😘

Mivar

  • Bedankt 1
Link naar reactie
3 minuten geleden, Mivar zei:

Dat 2021 maar veel wijsheid, kunde, maar vooral veel rijplezier mag brengen!!! (En dan nog 't liefst samen)

Iedereen alvast heeeel hartelijk bedankt voor alle essentiële tips! De beste wensen voor al die Vespa lovers!

Special shot out to Frissenappel, Ed75, Frederik9111, Vespa Rent Deng Deng en Sarah van Ring Ding Ding (klinkt feestelijk toch?! 😉)!

🛵❤️🤍💚🍻🥂🍾😘

Mivar

En alle anderen die ik vergeten ben, en die hun enthousiasme, kennis en liefde voor Vespa met mij hebben gedeeld!! 😉

Link naar reactie

Je weet toch dat de sleutel er alleen uit kan in de OFF of LOCK positie?

Anders de hele slot cilinder er uit halen, er is normaal een gaatje onderaan de slot behuizing om de inbus schroef te lossen, zie ook filmpje hier

En het chokeschuifje, gewoon dat ene moertje lossen?

De rubberdopjes knijp ik aan de achterkant wat in met een spitse bektang en dan zachtjes trekken aan de voorkant. Raar maar waar kosten die krengen ontzettend veel nieuw.

Dat schuim zal handenarbeid worden, ik heb uiteindelijk na het opkuiswerk de binnenkant eerst met een soort van overschilderbare steenslag behandeld, omdat die niet showroom glad moet ogen. Dat dekt wat extra, geeft een heel keurig resultaat, waarbij je je krab kras activiteiten niet moet gaan bijplamuren en schuren.

 

Wat gaat de kleur worden? Het originele rood?

aangepast door Ed75
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Dat rotte plekje is toch behoorlijk krokant! Er lag een rubberen mat op zeker? Niet direct een dragende functie, maar zo kan je er niet kleur op zetten.

Een lasser zal niet kunnen vermijden snel door dit flinterdunne staal heen branden, mastiek is maar een tijdelijke oplossing. 

Moest je een mannetje hebben zou ik toch proberen te laten lassen en bij te werken. 

Misschien een goed idee om al je roest plekken eerst goed te behandelen na het schuren met een roestomvormer zoal Brunox. 

Een epoxy primer ipv een gewone primer geeft een extra roestbescherming.

aangepast door Ed75
  • Bedankt 1
Link naar reactie

Er lagen inderdaad matten op.
Brunox lijkt me wel een goed idee, maar het hangt af van welk eindresultaat ik ga kiezen. Daar zit ik nu al 2 weken mee in mn maag...

Wat de kleur betreft: het originele rood gaat m niet worden want vind ik niet super voor n PK50. Het makkelijkst is om m terug zwart te spuiten, dan hoef ik niet ALLES te doen (best veel plekken en stukken zijn nog ok en zwart)

Maar het liefst zou ik het plaatmetaal zichtbaar houden (zoals de  allereerste vespa op de foto) en dan met n transparante primer en 2K blanke lak afwerken, maar heb geen idee of dat werkt... Ik zou m eerst volledig kunnen laten zandstralen (bij Ventix bijvoorbeeld), maar vooral die plek rond de rem baart me zorgen... Weet iemand een 'mannetje' in t  Brusselse?

1009646345_FirstVespa.thumb.JPG.e494c8e783f4bd0a20c4a7e717cf1c75.JPG

Bij Ventix kunnen ze m ook meteen metalliseren, wat natuurlijk een perfecte basis geeft voor spuitwerk. Ik zou dan voor n imitatie metaalkleur kunnen gaan, maar da's jammer want toch n beetje nep.

Een andere originele kleur voor de PK50XL zoals blauw lijkt me tof, maar dan zou ik het plaatwerk perfect willen hebben + laten poederlakken. Dat gaat teveel werk zijn én teveel kosten.

't Is duidelijk: ik kom er niet aan uit!

Ik denk dat ik dan toch voor een tijdelijke oplossing ga: in ieder geval de roest goed behandelen, wat primer waar het metaal nu bloot ligt, beetje plamuren rond de gaten en dan met 2K zwarte lak afwerken. Niet zo pro, maar wel praktisch. Ik heb de komende 2 3 weken nog n werkplaats, maar daarna moet ik weg en moet t dus af zijn (tenzij ik een ander onderkomen vind in de tussentijd...).

Als ik ooit n schuur heb dan kan ik tegen die tijd de héle carrosserie deftig aanpakken. Maar 't plaatje van 't blanke plaatwerk blijft me prikkelen...

 

Link naar reactie
9 uur geleden, Ed75 zei:

Je weet toch dat de sleutel er alleen uit kan in de OFF of LOCK positie?

Anders de hele slot cilinder er uit halen, er is normaal een gaatje onderaan de slot behuizing om de inbus schroef te lossen, zie ook filmpje hier

En het chokeschuifje, gewoon dat ene moertje lossen?

De rubberdopjes knijp ik aan de achterkant wat in met een spitse bektang en dan zachtjes trekken aan de voorkant. Raar maar waar kosten die krengen ontzettend veel nieuw.

Dat schuim zal handenarbeid worden, ik heb uiteindelijk na het opkuiswerk de binnenkant eerst met een soort van overschilderbare steenslag behandeld, omdat die niet showroom glad moet ogen. Dat dekt wat extra, geeft een heel keurig resultaat, waarbij je je krab kras activiteiten niet moet gaan bijplamuren en schuren.

 

Wat gaat de kleur worden? Het originele rood?

Hoe krijg ik de sleutel uit de ON positie? Moet de stuurkolom er dan eerst weer in?

Ik ga morgen anders eens kijken of ik t gaatje kan vinden en zo t binnenwerk kan demonteren, maar toch vreemd dat ie in ON vastzit (ik krijg er geen beweging in)

Link naar reactie

Als het goed is kan ik lokaal een spuitcabine gebruiken gelukkig. Ik denk ook al te weten wat ik ga doen: ik heb iemand gevonden die een nieuw plaatje kan lassen rond de voetrem. Het overige roest ga ik wegschuren en/of met brunox behandelen. De overige lak ga ik een beetje naar gevoel afschuren tot ik een mooie collage heb van blank staal, de oude rode lak en de zwarte lak die later is gezet. T wordt dus iets punk/kunst achtigs. Is er een goeie transparante primer om de blanke lak te behandelen?

Het geheel ga ik dan met blanke lak afwerken. Wordt wel tof denk ik.

Verder heb ik voor de montage van t blokje de volgende producten gekocht:

 

Kunnen jullie me zeggen of die (in volgorde van links naar rechts) ok zijn om: de carter te smeren vóór t inslaan van de lagers (Protection smeervet), het dichten van de onderzijde van de carter delen (Presto montagepasta voor uitlaat) en het smeren van de remdelen (Procycle keramische pasta tot +1400°C)?

En tenslotte nog t volgende: ik heb mijn statorplaat van nieuwe bedrading voorzien. T soldeerwerk is niet helemaal perfect verlopen 🙄. Groen, rood, wit en zwart zit goed vastgesoldeerd, maar ik vrees dat blauw geen contact maakt. Ik heb t met een multimeter getest, en blauw geeft geen signaal met de andere draden of spoelen (mogelijk maakt de kop van de blauwe draad geen goed contact met de draad van de spoel). 'S niet hoe toch? Ook vraag ik me af of t wel de goeie plaat is voor 'n PK50XL Elestart. Ik heb namelijk heel veel schema's gezien waarin er ook geel, grijs en n tweede rode draad uitkomen. Ik heb enkel zwart, wit, blauw, 2x groen en 1x rood... Nu een zijn er zoveel verschillende type schema's dat ik de 'draad' een beetje kwijt ben 😅

 

 

IMG_20210107_182452.jpg

IMG_20210107_184319.jpg

Link naar reactie

Ow ja nog n laatste dingetje: ik heb n goeie tweedehands voorophanging kunnen vinden, maar ik krijg de wielbout niet losgedraaid. Hiervoor is geen speciaal gereedschap nodig toch? Gewoon n dopsleutel 22? Wat is hiervoor de beste techniek? Toch maar weer de stuurkolom terugmonteren?

IMG_20210107_185606.jpg

Link naar reactie
14 uur geleden, Mivar zei:

 

Het geheel ga ik dan met blanke lak afwerken. Wordt wel tof denk ik.

Verder heb ik voor de montage van t blokje de volgende producten gekocht:

 

Kunnen jullie me zeggen of die (in volgorde van links naar rechts) ok zijn om: de carter te smeren vóór t inslaan van de lagers (Protection smeervet), het dichten van de onderzijde van de carter delen (Presto montagepasta voor uitlaat) en het smeren van de remdelen (Procycle keramische pasta tot +1400°C)?

En tenslotte nog t volgende: ik heb mijn statorplaat van nieuwe bedrading voorzien. T soldeerwerk is niet helemaal perfect verlopen 🙄. Groen, rood, wit en zwart zit goed vastgesoldeerd, maar ik vrees dat blauw geen contact maakt. Ik heb t met een multimeter getest, en blauw geeft geen signaal met de andere draden of spoelen (mogelijk maakt de kop van de blauwe draad geen goed contact met de draad van de spoel). 'S niet hoe toch? Ook vraag ik me af of t wel de goeie plaat is voor 'n PK50XL Elestart. Ik heb namelijk heel veel schema's gezien waarin er ook geel, grijs en n tweede rode draad uitkomen. Ik heb enkel zwart, wit, blauw, 2x groen en 1x rood... Nu een zijn er zoveel verschillende type schema's dat ik de 'draad' een beetje kwijt ben 😅

 

 

IMG_20210107_182452.jpg

 

lagers: goedkope 2 takt olie als assemblage olie

carterdelen; papieren pakking voorzien van een degelijke vloeibare pakking (dirko, permatex, loctite,..)

remdelen: kopervet

  • Bedankt 1
Link naar reactie
30 minuten geleden, Mivar zei:

Thx Nero, maar die is er volledig uit..

Een goed passende dopsleutel en voldoende lange hefboom (buis over je dopsleutelhandvat) kan ook wonderen doen. En een voorbereidend nachtje in een badje kruipolie was waarschijnlijk al gebeurd?

Link naar reactie

Hey Frissen,

Betekent dat dat ik niks aan de producten heb die ik heb ingeslagen? 😰 Ik heb voor de pakking uiteraard ook een volledige pakking set m, maar voor de onderzijde is me aangeraden om een beetje pasta te voorzien. Is uitlaat montagepasta daar niet geschikt voor? Ook las ik dat keramische pasta voor de remmen beter is dan koperpasta..

Link naar reactie

Uitlaatpasta op carterhelften?! 😲 Dat zou'k no way, never, nooit, jamais, in geen enkel geval doen. Uitlaatpasta hardt uit door warmte. Lijkt me de ideale manier om je 2 carterhelften definitief dicht te cementeren. De 2 andere producten zijn onnodig duur/hoogwaardig.   

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Ok geen uitlaat pasta dus 😅 Maar onnodig duur/hoogwaardig voor de rest betekent op z'n minst wel ok dus? Waar koop ik het best de juiste montagepasta? Loctite bijvoorbeeld is me al eens door iemand afgeraden... Er is een leuk zaakje in de buurt van Luik die het ideale product lijkt te verkopen (Scooter Passion), maar te ver en te hoge verzendkosten..

3 uur geleden, Ed75 zei:

Een goed passende dopsleutel en voldoende lange hefboom (buis over je dopsleutelhandvat) kan ook wonderen doen. En een voorbereidend nachtje in een badje kruipolie was waarschijnlijk al gebeurd?

Badje staat klaar 😁

Link naar reactie
5 uur geleden, Mivar zei:

Hey Frissen,

Betekent dat dat ik niks aan de producten heb die ik heb ingeslagen? 😰 Ik heb voor de pakking uiteraard ook een volledige pakking set m, maar voor de onderzijde is me aangeraden om een beetje pasta te voorzien. Is uitlaat montagepasta daar niet geschikt voor? Ook las ik dat keramische pasta voor de remmen beter is dan koperpasta..

ghou, beetje overkill voor een brommertje dat net de 50 haalt, niet? :D Met pasta zal vloeibare pakking bedoeld zijn, wss aangeraden door Sara om onderaan, waar je oog gelast is, 100% lekvrij te blijven? Dirko is een industriële vloeibare silicone, écht goed gerief.
Wat betreft het afraden van Loctite, loctite is een bedrijf onder henkel. Die maken 100000000 verschillende pakkingen, schroefdraadborgingen, lijmen, etc. voor evenveel verschillende toepassingen. Als je het juiste product voor jou toepassing kiest en je het op de juiste wijze toepast zit je met een loctite product in 95% v/d gevallen goed.. 

  • Like 1
Link naar reactie
51 minuten geleden, Frissenappel zei:

ghou, beetje overkill voor een brommertje dat net de 50 haalt, niet? :D Met pasta zal vloeibare pakking bedoeld zijn, wss aangeraden door Sara om onderaan, waar je oog gelast is, 100% lekvrij te blijven? [...]

Jij kent je zaken 😅

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Mijlpaaltje bereikt dit weekend: ik zit nu aan 100% demontage! 😁 Nu heb ik elk stukske Vespa in m'n handen gehad...

 

IMG_20210117_150336.jpg

IMG_20210117_154853.jpg

Nog even een vraagje: ik ga in eerste instantie de originele 50cc cilinder erop zetten. Misschien ga 'm later nog s opvoeren. Heeft 't zin om alvast een sterker primair wiel te monteren of kan ik dat beter niet doen icm de 50cc cilinder?

Link naar reactie

Beste dat pas te doen als je daadwerkelijk een zwaardere cilinder wil, zou ik zowiezo doen. (let wel is niet wettelijk! dus eigen risico)

Dit is een mooie betrouwbare cilinder die veel extra power geeft, geen hogere topsnelheid, wel beter weggedrag:

https://www.sip-scootershop.com/nl/product/racing-cilinder-dr-75-cc_10005000?cr=6a482150-5343-4aeb-a22a-3163a3fb173d&gclid=EAIaIQobChMI2s-Qs8qn7gIVhrWyCh1luQarEAQYAyABEgLtLvD_BwE

 

Moet wel in combi met andere primair/uitlaat/carburateur, maar als je toch al alles uit elkaar hebt, meteen een mooie setup! (en blok reviseren)

Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 5 maanden later...

Dag allemaal,

Lange radiostilte (understatement of the year 😅), maar dat betekent niet dat ik heb stilgestaan!
Na de realisatie dat het niet ging klaargeraken in de kerstvakantie heb ik t zeeeeeeer rustig aan gedaan (je denkt dan: 't is toch slecht weer dus ik heb nog alle tijd, en dan is 't ineens zomer en nog niet af 😉) Ook ben ik diverse problemen tegengekomen die me enorm vertraagd hebben. Ik heb intussen wel een garagebox 'te leen' gekregen waar ik mijn werkplaatsje heb ingericht!

Allereerst was het vervangen van de silent block rubbers een ellende (ondanks zelfs gekluste tool). Ik wilde de originele setup met lange buis en 2 rubbers terugzetten (de juiste 'losse' rubbers vinden en bestellen duurde al een eeuwigheid), maar ben uiteindelijk voor de 2 losse, halve buizen gegaan. Daarna was t een eitje. Ik merk wel dat 't geheel nu breder is, dus moet nog maar zien hoe dat straks uitpakt bij het plaatsen van de motor.

Het duurde even, maar ik heb een plaatwerker gevonden die mijn 'crunchy' treeplank heeft weten te vervangen. Hij had eerst een nieuwe plaat besteld, maar die bleek niet geschikt voor de PK50. Weet ook niet of die wel bestaat. Het gat voor het rempedaal was in ieder geval rond ipv vierkant. Uiteindelijk heeft ie zelf het stuk plaat nagemaakt, en nu is de carrosserie dus weer zo goed als 'probleem vrij'!


Mijn motorblok ligt nu al voor de derde keer uit elkaar:
Na eindelijk de moed te hebben gevonden om het blok voor de eerste keer in elkaar te zetten bleek de krukas niet volledig rond te draaien (dat kan nooit goed zijn natuurlijk...😱). Die bleek een beetje krom te zijn. Nieuwe krukas besteld + lager vliegwielzijde en nieuwe pakkingsset. Alle carterranden opnieuw gekuist (want ja, pakkingspasta gebruikt). En hop, de boel weer in elkaar!
Na een enorm trots gevoel van overwinning dat ik de cilinder heb weten te monteren (ging de vorige keer niet: moeilijk kramp in m'n vingers van t knijpen, en gelukkig maar, want de piston zat er verkeerde om op en zoals gezegd bleek de krukas niet rond te draaien 🤣).

IMG_20210728_160406.thumb.jpg.6924364a1b1e994fc9ca30e7bc784c17.jpg

Toen ik de overbrenging wilde monteren kwam het volgende probleem naar boven: de koppelingskorf zat moervast 😭. Blijkbaar niet genoeg opgelet of de primaire as en versnellingen waren uitgelijnd. Ik was bang dat ik de versnellingen gesloopt had, maar later zag ik dat de as en lager aan de wielzijde eruit waren gekomen. Toch maar weer het blok opengehaald dus en nu wacht ik op een nieuwe pakking alvorens voor poging 3 te gaan. Ik ga deze keer echter geen pakkingspasta meer gebruiken want ik heb de vorige keer gemerkt dat de pakking van de scootershop een mooi siliconenrandje heeft. Bovendien heb ik geen zin meer om die troep van de carterranden af te halen of zelfs te smeren for that matter. Heb voor de zekerheid ook maar meteen 2 pakkingen besteld: je weet maar nooit 😅.
Helaas gaat het hierdoor niet lukken om uiterlijk dit weekend nog een testrondje te rijden, wat eigenlijk de bedoeling was (had twee weken vrijgenomen om t af te maken), maar liever goed dan half werk. Heel veel dank ook alvast aan Sara van Vespa Ring Ding Ding voor advies en support!

De carrosserie is wel een succesverhaaltje, al zeg ik het zelf (alhoewel ook weer veel meer werk dan gehoopt). Ik heb veel verschillende ideeën gehad, maar het blootleggen van t stalen frame én het idee om met de verschillende lagen verf te spelen (grijze primer, originele rode lak, zwarte overgespoten laklaag en her en der wat witte primer en grijze mastiek) heeft het gewonnen. Het geheel is dus een soort van kunst-/boetseerwerkje geworden, waarbij ik - puur met de hand geschuurd, nat - delen van het plaatwerk heb blootgelegd. Daarbij zijn er vormen/vlammen ontstaat die aan de rand een mooie 'dégradé geven van blank staal, grijs, rood, witte randen tot aan de zwarte lak. Het geheel heb ik gefixeerd met de 2K blanke lak van CROP (geniale tip!).

IMG_20210725_184306.thumb.jpg.545c03a1f68ba9f1d7e75bae785e4914.jpgIMG_20210727_143917.thumb.jpg.0a5beee4645ec2206a5a1ac0e545182e.jpg

 

Om dit kracht bij te zetten heb ik ook de onderzijde van het stuur, voorvork, velgen, standaard en reservebandhouder ook laten zandstralen en blank gelakt voor 't 'bare metal' effect. Hiervoor heb ik de hulp gehad van Ronnie van Ventix en van Bie van Mutanawé, beiden in de regio Leuven. Bie doet ook aan aquablasting, wat een perfect gepolijst stuurframe heeft opgeleverd!

IMG_20210727_205431.thumb.jpg.01fb41c4e6e2fca1919547ce49ef50c1.jpg

De onderzijde en wielkassen heb ik goed behandeld met staalborstel en roestomvormer. Straks gaat er nog antisteenslag overheen en wellicht ook nog een zwarte lak.
De zijkappen, neuskap, stuurkap en het voorspatbord ga ik in krijtbordverf spuiten. Ik heb hiervoor magnetische krijtbordverf besteld. Dat magnetische leek me wel grappig, hopelijk gaat me dat geen rare problemen geven...

Verder zijn voorvork en voorophanging intussen volledig gereviseerd. Moet enkel nog in elkaar worden gezet.

Hier alvast wat leuke plaatjes!!!

IMG_20210726_213256.thumb.jpg.c483018fc0d2af10fbadf0f7783e9f05.jpg

IMG_20210726_213548.thumb.jpg.1919433c600e54c0c6cb1fd20903dd23.jpg

IMG_20210726_213623.thumb.jpg.abe1feb84e1e3b083210a41c5c8124a0.jpg

IMG_20210727_205431.thumb.jpg.01fb41c4e6e2fca1919547ce49ef50c1.jpg

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...