Ga naar inhoud
Vespaforum.be

GL-B Misa ombouw elektronische ontsteking


iHans

Aanbevolen berichten

Na 3 vastlopers en nu tijd genoeg het blok maar eens opengetrokken om alles gelijk maar eens goed in orde te maken. Kom geen rare dingen tegen gelukkig al twijfel ik over de krukas. Is de scooter van de vrouw en moet gewoon betrouwbaar zijn, prestaties niet belangrijk. Nu overweeg ik om ook gelijk maar voor een elektronische ontsteking te gaan icm krukas. Zijn er setjes in combinatie met krukas die jullie aanbevelen en zonder al teveel aanpassingen te plaatsen zijn? Afgezien van het bedradings verhaal natuurlijk.

Link naar reactie

Niemand suggesties? Met wat zoeken kom ik op de BGM set, iemand daar ervaring mee? IS alleen nergens op voorraad, worden ze nog wel gemaakt?

Andere vraag: Probeer een verklaring te vinden voor de warmlopers en moet nog bekijken op hoeveel de ontsteking stond. Maar wat is correct? Voor een standaard VBB is deze 28 graden maar ik heb dit blok wat aangepast. Sprint uitlaat, bolle zuiger en kop en een grotere carb. Klopt het dat ik dan meer richting de 22 graden moet zoals bv een Sprint?

Link naar reactie

3 vastlopers? Misschien is het wel een idee om eerst de oorzaak te bepalen van de vastlopers.

Ben zelf met een VLGB project bezig en op advies van Frederik9111 de pinasco hoek ingedoken. Alles is besteld dus heb nog geen ervaring maar heb er een goed gevoel over. Zover ik heb gelezen is alles uitwisselbaar dus je kan er voor kiezen om een krukas en e-ontsteking van pinasco te kopen.

Hou er wel rekening mee dat als je de krukas gaat vervangen, je daar ook aan de beurt bent qua lagers, keerringen, pakkingen, e.a.

Weet niet wanneer er laatst groot onderhoud is gedaan aan het blok maar ook hier over nadenken als het blok gespitst is (misschien ook wat lagers, keerringen, primairkit e.a. meenemen in de klus).

Wil zelf ook geen racemachine maar wel een Vespa die lekker meekomt in het verkeer, vandaar de pinasco set.

Uiteraard kan je ook voor een andere combinatie krukas/e-ontsteking gaan, van de ontstekingen weet ik dat deze qua techniek en kwaliteit niet veel verschillen dus daar is je keus vrij.

De kabelboom voor de flytech ga ik zelf maken en kan als je wil deze tekening wel doorsturen, zal hem ook posten in mijn topic. Ook de kabelboom zal niet verschillen als je een andere e-ontsteking plaatst.

 

Link naar reactie

Die probeer ik inderdaad te achterhalen. Ben een volledige revisie aan het doen, blok ligt volledig uit elkaar. Dus lagers, keringen, schakelkruis. Vervelende is dat mijn vriendin het iedere keer had dus ja ik weet niet wat ze deed en of er voortekenen waren.

Link naar reactie
4 minuten geleden, iHans zei:

Andere vraag: Probeer een verklaring te vinden voor de warmlopers en moet nog bekijken op hoeveel de ontsteking stond. Maar wat is correct? Voor een standaard VBB is deze 28 graden maar ik heb dit blok wat aangepast. Sprint uitlaat, bolle zuiger en kop en een grotere carb. Klopt het dat ik dan meer richting de 22 graden moet zoals bv een Sprint?

Ter gelijk gereageerd...

Het waren warmlopers en geen vastlopers, dus je hebt geen zichtbare schade in de cilinder of aan de zuiger? Wanneer heb je d3ze warmlopers gehad, lange rit, topsnelheid?

Kan natuurlijk meerdere reden hebben maar buiten je correcte timing, is de cilinder recent geboord en/of is er een overmaat zuiger in gegaan?

Ook een te groot aandraai moment van de cilinderbouten kan een reden zijn waardoor de speling ter plaatse van de 4 cilinder studs net wat te krap wordt.

Zoals je zegt zijn er wel aanpassingen gedaan en heb je de carburateur goed aangepast qua sproeiers. De bougie verklapt ook mooi of alles in orde is en/of er iets verkeerd staat (https://www.crankshaftcoalition.com/wiki/Reading_spark_plugs).

Vind zelf 28 graden wel veel klinken en zou deze idd wat terug zetten, hoeveel durf ik niet te zeggen want dat is echt afhankelijk van de gemonteerde onderdelen.

Welke octaan brandstof gebruik je trouwens en hoeveel olie mix je?

Link naar reactie

Ja wel schade, laatste keer lichte krassen. Honen volstond. Heb er een overmaatse zuiger in en cilinder laten boren naar 0,12 zuigerspeling. Segmenten met voelermaat bijgewerkt dus dat deel moet in feite wel goed zijn. Twijfel op wat ik de ontsteking heb gezet destijds dus dat moet ik nog checken. Bougiekleur is ook netjes.

159EE565-277A-4946-9283-958ED713F518.jpeg

Link naar reactie

Dat zijn correcte waardes voor het boren, bougie ziet er goed uit maar wel veel losse kool aanslag zo te zien. Heeft je zuigerkop ook zoveel aanslag? Eerste indruk is dat ze toch wat te rijk staat afgesteld (mengsel of carb). Deze bougie kleur geeft waarschijnlijk niet het beeld van 3/4 en vol gas.
Kijk ook even naar sleep sporen op de zuigerwand en evt. blowback langs de veren.

Link naar reactie

Die keerring is inderdaad warm geweest. Heb jij ook bij beide lagers een smeergaatje voor de lagers zitten? Is deze verstopt want het mengsel koelt dmv het smeergaatje ook de keerringen en smeert het lager. Lager ziet er ook droog uit.

En de kop van de zuiger, als dat kool is van 10km rijden dan idd naar timing en carburateur afstelling kijken. Op de zuigerkop is ook een schoon gedeelte te zien, daar is de verbranding wel in orde (piston wash).

Link naar reactie
7 minuten geleden, Pilaf zei:

Die keerring is inderdaad warm geweest. Heb jij ook bij beide lagers een smeergaatje voor de lagers zitten? Is deze verstopt want het mengsel koelt dmv het smeergaatje ook de keerringen en smeert het lager. Lager ziet er ook droog uit.

En de kop van de zuiger, als dat kool is van 10km rijden dan idd naar timing en carburateur afstelling kijken. Op de zuigerkop is ook een schoon gedeelte te zien, daar is de verbranding wel in orde (piston wash).

Ja volgens mij wel met een uitsparing in die keeringen. Zal die ook even doorblazen in het blok voor de zekerheid. Heb de main jet 1 maatje groter dan ik zelf zou rijden maar dat zou toch juist vastlopen moeten voorkomen. Aangezien mijn vriendin van het type zitten en gasgeven is leek me dat wel safe... Meer brandstof dus meer koeling en meer smering. 

Link naar reactie

28° is de voorontstekingshoek voor gekamde cilinders. Te vroege ontsteking kan idd leiden tot koolstofopbouw en verstikking wat indirect ook het gevoel van een warmloper kan geven. Bolle cilinders vergen een latere ontsteking. Uitlezen van een bougie doe je best na een correct uitgevoerde bougiestop bij maximale belasting. Te hoog aantrekmoment maar ook te nauw geboorde cilindertoleranties, en te kleine pistonringopeningen kunnen aanleiding geven tot vast- en warmlopers.

Wat kan je vertellen over de huidige carburatie, sproeiersetup, uitlaat, merk vervangcilinder en oliepercentage?

 

 

Link naar reactie

Spaco 20/20 met 160 B03 110

Originele cilinder geboord en gehoond voor 57,2 zuiger. 012 zuigerspeling en volgens mij 025 slotspeling

"Originele" Sprint uitlaat dus met dikkere bocht

Smeer tussen de 2 en 3 procent met MPM 2 takt synt

 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...