Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie V50R


f4_1400

Aanbevolen berichten

De olie keerring bij de krukas lijkt me te ver naar buiten. Kun je deze nog naar binnen tikken? 
 

Bij mij gaf deze een probleem maar kon nog best een stuk verder naar binnen en nu loopt hij een stuk beter. 

Link naar reactie
6 minuten geleden, nero zei:

Probeer eerst eens met een nieuwe carburator aan te kopen, gaat je minder kosten.  :)

Groetjes, nero. 

Nero uw bril ! 

Dat heeft hij net gedaan

Beetje terug Scrollen 

Heb je nu de speling al gemeten bij inlaatvlak ? 

0,05 mm is ok 

0,10 mm is al een probleem 

  • Haha 1
Link naar reactie

Inlaatvlak heeft op het oog geen beschadigingen, zie foto 17 mei. Enige manier waarop dat vlak dan niet voldoende af zou kunnen dichten is verkeerde maatvoering vd krukas. Kan ik die speling goed genoeg meten als ik alleen de cilinder demonteer, zoals op genoemde foto? Of kan ik daarvoor toch beter het carter scheiden?

Link naar reactie

inlaatvlak meten kan relatief simpel.

Carb en spruitstuk demonteren, 

je voelermaat in het inlaatgat steken, en met je krukas draaien . Dit in de 2 richtingen.
Bij een 0.10 zou de krukas moeten blokkeren

 

hier filmpje van een largeframe = same/same but different

 

aangepast door Adrian
Link naar reactie

Dank voor de tip, 0.05 past er maar nét tussen.

Blokje inmiddels open gehaald om het inlaatvlak ook van binnen te checken: ziet er goed uit, zie foto. De keerring aan deze kant van het carter ziet er ook nog goed uit, en zit goed om (veerring naar binnen gericht).

Iemand nog ideeën? Want ik zie dus niks afwijkends.

 

20220604_103240.jpg

Link naar reactie

Dit gruis (koolstof, kunststof of metaal?) hoort er niet te zitten. Best alles onderdelen nog es goed bekijken (of foto’s opladen) en de herkomst ervan onderzoeken.

Dunne papieren pakkingen kan je best ook combineren met een filmpje vloeibare pakking.

7DB103E3-860A-4B12-8B3E-EA439328EFBB.jpeg

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie

Dank voor de tip. Dit gruis is koolstof, het is in elk geval tussen duim en wijsvinger volledig te versmeren, dus zonder dat er harde stukjes overblijven.

Inmiddels heb ik vastgesteld dat er krassen in de cilinderwand zitten. Tot mijn schande was me dat eerder niet (voldoende) opgevallen, en omdat ik (na een aantal keer trappen) een compressie van 8 bar mat dacht ik dat zuiger en cilinder wel in orde waren. Niet dus, daarom heb ik met de nieuwe pakkingen en keerringen ook maar een nieuw cilinderkitje besteld.

Een beschadigd cilinderkitje past misschien ook wel bij de symptomen: hij hoge toeren nog voldoende compressie, maar dusdanig veel lekkage/compressieverlies dat het bij lagere toeren mis gaat. Een defecte rotary valve zou volgens het filmpje juist met klachten in de hogere toeren beginnen.

Link naar reactie

Victorie!

Inmiddels heb ik de V50 netjes aan het lopen, ook stationair. Het waren dus uiteindelijk twee problemen, namelijk 1) verkeerde sproeierbezetting van de carburateur en 2) gaar zuiger-cilinder setje. Door dat eerste heb ik de Vespa sinds de restauratie eigenlijk al niet helemaal netjes aan het lopen gehad, en door dat tweede lukte dat ook niet toen ik de sproeierbezetting eenmaal had gecorrigeerd.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...