Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Restauratie V50R


f4_1400

Aanbevolen berichten

6 uur geleden, f4_1400 zei:

Nou, ik krijg de V50 niet netjes aan het lopen. Met de ontsteking op 19 graden wil hij minder goed starten dan eerst (stond toen een paar graden later), en op de mengselschroef reageert hij nagenoeg niet, ik denk dat hij dus nog steeds valse lucht trekt. In een filmpje van Vespa Motorsport (zie beneden) hoorde ik dat je de viltring kan invetten, in dat geval laat deze inderdaad minder lucht door. Is dat wat jullie betreft een goede tip? Een ander advies dat ze gaven is de 4 sleufjes in zowel de kelk als in de aansluitflens van de carburateur dichtsmeren met siliconenkit, ook dat beperkt natuurlijk de lekpaden, met behoud van beweeglijkheid, zodat de carburateur nog wel vast te klemmen is op de kelk. Wat zijn jullie ideeen hierover?

Het zou natuurlijk ook tof zijn als iemand eens mee wil komen kijken (in Eindhoven).

 

 

Ik vet de vilten ring zelf meestal ook in. In plaats van de gleufjes in de kelk te vullen, heb ik ook wel eens de gleufjes van de carburator zelf gevuld. Je lijkt me daarmee niets verkeerd te doen. Als het niet zou helpen kan je het er nog altijd terug uit halen. Ik zou het zeker testen!

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Inmiddels heb ik de de sleufjes in zowel de kelk als de aansluiting van de carburateur dicht gekit, zoals dat ook in het genoemde filmpje wordt getoond, zie onderstaande. Verder heb ik een nieuwe (passende) viltring geplaatst en deze van tevoren ingevet (geïmpregneerd als het ware) met lagervet. Tot slot ontstekingstijdstip nog gecontroleerd met de stroboscoop, dit staat op 19 graden voor BDP. De Vespa loopt nu, maar ik vind 'm nog steeds vrij hoogtoerig, zie filmpje. Draai ik de stationairschroef verder uit, dan zakt de motor langzaam in toerental en valt uiteindelijk uit.
Inmiddels geloof ik wel dat het hele inlaattraject goed genoeg sluit, maar ik twijfel nog of de uitlaatflens wel goed dicht zit. Hoe kritisch komt de gasdichtheid van de uitlaat voor een nette stationairloop? Bij 2-takt is de tegendruk van de uitlaat immers van belang voor de motorloop, toch?

 

image.png.6d8be16f3035242924226637be8a4e47.png

Link naar reactie

Inlaatvlak op het carter bedoel je? Dat is in orde, en er zit een nieuwe pakking tussen spruistuk en carter. Waarom vind je dit overigens klinken als te weinig  benzine krijgen? En is dit dan niet een kwestie van de mengselschroef (luchtschroef) verder naar binnen draaien?

Link naar reactie
Op 25/1/2021 om 09:28, f4_1400 zei:

Inlaatvlak op het carter bedoel je? Dat is in orde, en er zit een nieuwe pakking tussen spruistuk en carter. Waarom vind je dit overigens klinken als te weinig  benzine krijgen? En is dit dan niet een kwestie van de mengselschroef (luchtschroef) verder naar binnen draaien?

Inlaat vlak IN het carter

Link naar reactie

@Adrian: inlaatvlak in het carter zou ik niet weten, ik heb denk ik geen foto's meer van de blokrevisie.

Gisteren heb ik mijn colortune-bougie eens in het blok gedraaid en zelfs met de mengselschroef helemaal in gedraaid (in is armer, uit is rijker, toch?) heb ik nog een gele vonk. Stationairmengsel is dus te rijk zou ik denken. Motor was warm en choke was eraf (met choke erop verzoop-ie). Stationairsproeier er eens uit gedraaid en blijkt maat 45 te hebben, als ik het goed heb hoort dit 38 te zijn voor de Dellorto SHB 16.10: https://www.scooter-center.com/en/carburator-dellorto-16/10mm-shb-vespa-v50-7671887

Binnenkort dus maar eens een kleinere stationairsproeier plaatsen en kijken of de boel dan wel af te stellen valt.

 

image.thumb.png.9509f50e1582f7a9df298a4cc71dd65c.png

Link naar reactie

Inlaat in het Carter kan je zien als je het spruitstuk eraf haalt. Normaal zie je dan onmiddellijk of er krassen inzitten.

Ook kan je dan met voelermaat de speling meten. 

Normaal zou dit 0,05mm moeten .alles daarboven is een probleem. Er kan dan niet genoeg druk ontwikkeld worden om de benzine uit de carb te zuigen.

Gele vonk duidt op zwakke ontsteking, blauw/wit is ideaal. 

Lek in de oliekeerring achter het vliegwiel kan soms ook rare symptomen geven

....er zijn veeeeeel factoren.

Maar die overmaatse stationair sproeier zou wel eens gewoon de oorzaak kunnen zijn ! 

 

 

 

Link naar reactie

OK, ik zal eerst eens een kleinere stationairsproeier proberen. Blok laten zakken om inlaatvlak in het carter te bekijken is meer gedoe en zal ik gaan doen als het met de andere sproeier niet opgelost is.

Gele vonk duidt toch juist op onvolledige verbranding? Zoals een waxinelichtje ook geel brandt omdat er wat roet gevormd wordt? Van bougiekabel naar blok kan ik in elk geval vonken trekken van 5 mm bij het aantrappen, vonk lijkt me dus in orde. Met de rubber dop uit het vliegwiel zie ik bij lopende motor geen vonken ontstaan over de contactpunten, dus de condensator lijkt mij ook in orde.

Link naar reactie

In het blok onder compressie,  is er veel meer weerstand

Het kan dus zijn dat je bougie mooi vonkt buiten het blok , maar dat ze binnenin veel slechter presteert of zelfs niet .
maar denk niet dat je in de richting van de vonk moet gaan zoeken. 

Inlaat vlak is ook  te checken als je veel spitback hebt uit de carb. Dan zit er veel benzine in je lucht filter.

Je kan ook even filter erafhalen en dan met je hand checken of er veel uit komt. 

 

gr

Link naar reactie
Op 27/1/2021 om 21:24, Adrian zei:

Inlaat in het Carter kan je zien als je het spruitstuk eraf haalt. Normaal zie je dan onmiddellijk of er krassen inzitten.

Ook kan je dan met voelermaat de speling meten. 

Normaal zou dit 0,05mm moeten .alles daarboven is een probleem. Er kan dan niet genoeg druk ontwikkeld worden om de benzine uit de carb te zuigen.

Gele vonk duidt op zwakke ontsteking, blauw/wit is ideaal. 

Lek in de oliekeerring achter het vliegwiel kan soms ook rare symptomen geven

...er zijn veeeeeel factoren.

Maar die overmaatse stationair sproeier zou wel eens gewoon de oorzaak kunnen zijn ! 

 

 

 

Ik heb hetzelfde probleem. Het blok is gerestaureerd, nieuwe keringen, nieuwe lagers etc. Ik heb het inlaatvlak gecontroleerd, de speling is 0,05 met het voelermaatje. De 0,10 past er niet tussen. Dat lijkt mij dus goed. Geen krassen aanwezig. 
 

carburateur erop en starten. Dit lukt enkel en alleen met de shoke. Er zit een juiste stationair sproeier op, alle rubbers zijn vervangen. Geen succes.

 

met de ene 16.10 carb loopt het blok beter dan de andere. Er is dus een verschil tussen de twee carburateurs. Waar kan het aan liggen dat het blok compleet inzakt bij het gas geven. Wie o wie? 
 

Het lijkt erop dat de zwarte o ring die voor afdichting moet zorgen op het inlaat spruitstuk te klein is. Zit er verschil tussen de rubberen ringen in de revisie sets? Ik denk namelijk dat ik de omring van een 19 carb heb gebruikt maakt dit verschil?

aangepast door Giel91
Link naar reactie
Op 7/12/2020 om 13:38, KristofM. zei:

 

Ik zag net in je foto, dat je de vilten ring langs de achterzijde in de kelk geschoven hebt (je hebt je hierbij gebaseerd op de exploded drawing vermoed ik). Ik denk dat deze echter langs de voorzijde (zijde van carburator) geplaatst moet worden zodat deze geklemd wordt tussen de kelk en de carburateur (en bijgevolg voor afdichting kan zorgen. Als deze langs de achterzijde zit kan deze over het spruitstuk achteruit glijden en zal deze geen functie meer hebben.  

IMG_8336.JPG

Interessant heb ook een v50special van mijn 16.. heb mijn carburator ook gekuist en ga vandaag op zoek naar de vilten ring. 🙂 Met welk product smeren jullie de ring in?

succes met de afstelling!

Link naar reactie
Op 4/2/2021 om 14:57, Giel91 zei:

Waar kan het aan liggen dat het blok compleet inzakt bij het gas geven.

Ik had dit ook, bleek dat het vliegwiel niet goed was, de magneten zaten los.  Bij een andere een keer gehad dat de kop niet goed vast gedraaid zat.  Zuiger verkeerd om kan ook nog.  Spie van het vliegwiel gebroken kan dit ook veroorzaken. 
 Alles 1 voor 1 testen en hopen dat je het snel tegenkom. 

aangepast door koeno83
Link naar reactie
Op 6/2/2021 om 16:53, koeno83 zei:

Ik had dit ook, bleek dat het vliegwiel niet goed was, de magneten zaten los.  Bij een andere een keer gehad dat de kop niet goed vast gedraaid zat.  Zuiger verkeerd om kan ook nog.  Spie van het vliegwiel gebroken kan dit ook veroorzaken. 
 Alles 1 voor 1 testen en hopen dat je het snel tegenkom. 

Okee ontsteking kan dus ook een issue zijn? 
 

even een hoop uitproberen dus. Ik krijg vanmiddag nieuwe ringen binnen morgen maar weer eens een poging wagen. 

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Ik was het beu en heb de V50 in de hoek gezet en ben op de motor-Vespa's gaan rijden.

Inmiddels heb ik de V50 uit de hoek getrokken om die stationairloop toch eindelijk eens goed te krijgen. Eerder deze week het motortje eronder vandaan gehaald en de cilinder verwijderd. Je kunt dan nét goed genoeg het carter in kijken om het inlaat pasvlak te zien. Het is lastig daar een goede foto van te maken, maar dit is gewoon in orde: geen nare krassen.
Ook de ontsteking stond netjes op tijd: 19 graden voor BDP. Ik denk toch nog steeds aan valse lucht bij die viltring, deze heeft namelijk speling tov het inlaatspruitstukje, zie foto (met name links boven te zien). Als ik hierbij de carburateur plaats, dan zal de carburateur netjes axiaal afdichten tov die alumnium kelk, maar dan kan nog steeds valse lucht tussen spruitstukje en vilt door, toch?

Zijn die viltringen er misschien in 2 maten? Ik heb een 16.10 carburateur en een spruitstukje met buitendiameter 19.5mm, maar die dingen bestaan ook in 21.5mm (voor de 16.16 carb). Heb ik misschien een ring voor 16.16 geleverd gekregen, die daardoor een te grote binnendiameter heeft?

20220516_203021.jpg

20220515_233128.jpg

Link naar reactie
Op 27/1/2021 om 21:24, Adrian zei:

Een lek in de oliekeerring achter het vliegwiel kan soms ook rare symptomen geven

Ahum! Ik lees nergens dat het motorblok al es geopend is?

Link naar reactie
Op 24/1/2021 om 21:37, f4_1400 zei:

Dit klinkt ook eigenlijk niet echt als valse lucht. Zeker dat je niet gewoon de regelvijs van de gaskabel wat te ver hebt uitgedraaid?

aangepast door Frederik9111
Link naar reactie
16 hours ago, Frederik9111 said:

Dit klinkt ook eigenlijk niet echt als valse lucht. Zeker dat je niet gewoon de regelvijs van de gaskabel wat te ver hebt uitgedraaid?

Dank voor het meedenken, maar zoals bij het filmpje aangegeven: "draai ik de stationairschroef verder uit, dan zakt de motor langzaam in toerental en valt uiteindelijk uit."

Gisteren nog eens gekeken naar het inlaattraject: die viltring lijkt toch wel wat te stuiken als die wordt gecomprimeerd tussen carburateur en aluminium kelk, en dan dicht dit allemaal eigenlijk toch wel netjes af. Dus verder op onderzoek, en de sproeiermaten van mijn SHB16.10 genoteerd: hoofdsproeier/stationairsproeier/choke 55/45/60. Zoek ik de originele sproeierbezetting op op een website van Dellorto (https://www.dellorto.co.uk/shop/dellorto-motorcycle-carburettors-parts/complete-carburettors-dellorto-motorcycle-carburettors-parts/shb-10-to-16mm/r0753-shb16-10/), dan zou dat 51/38/50 moeten zijn. Maw, de huidige stationairsproeier lijkt (veel) te groot, en dat krijg je dan met de stelschroef waarschijnlijk niet meer bijgeregeld.

Ik ga dus eens sproeiers van de originele maten bestellen en plaatsen, eens zien wat dat oplevert.

aangepast door f4_1400
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Inmiddels zijn de nieuwe sproeiers binnen, ik heb de SHB16.10 dus nu voorzien van hoofdsproeier/stationairsproeier/choke 53/38/50 (hooefsproeier dus wat groter dan origineel, maar dat zou voor stationairloop niks uit moeten maken).

De stationairloop is nog steeds instabiel: ga ik van hoge toeren naar stationair, dan blijft stationair vrij hoog; rem ik eerst af op de motor (en ga ik dus vanaf lage toeren naar stationair), dan loopt het stationairtoerental terug en valt de motor uiteindelijk uit.

Iemand nog ideeën waar dit aan kan liggen? Ik zal vanavond de carb nog eens demonteren, eens zien of het rubbertje van de chokesproeier vergaan is of zo. Maar goed, dat zou een (veel) te rijk mengsel moeten veroorzaken, terwijl de symptomen volgens mij meer richting valse lucht wijzen.

Link naar reactie

Vanavond weer aan de slag geweest. De V50 reageert gewoon niet (merkbaar) op de stand van de luchtmengschroef. Heb ik hem eenmaal (met warme motor) stabiel stationair draaiend (maar te hoog in de toeren) en ik trek de choke uit, dan neemt het toerental verder toe. Ik zou dan juist verwachten dat de motor meteen vervet en afslaat, maar dat gebeurt dus niet. Ik blijf dus aan valse lucht denken en heb het vliegwiel er eens af gehaald om te zien hoe de krukaskeerring eraan toe is. Die lijkt mij in orde, zie foto.

Als ik bij stationairloop remmenreiniger op de overgang van inlaatspruitstuk en carter spuit, dan verandert het toerental niet, dus die aansluiting lijkt mij lekvrij. Hoe ik de aansluiting tussen carburateur en spruitstuk zou kunnen controleren weet ik niet, maar volgens mij zit dat goed: de viltring zit op z'n plek, zie post van 17 mei, en ik heb de carburateur axiaal goed aangedrukt.

Ik heb ook de carburateur maar eens open gemaakt om te zien of ik daar iets geks zie. De gasschuif heeft slijtage en is van type 6231 2. Zou dit de boosdoener kunnen zijn, en is dit wel het juist type?

20220531_212306.jpg

20220531_222640.jpg

20220531_222631.jpg

Link naar reactie

Nieuwe carburateur is binnen en heb ik inmiddels geplaatst. Deze heeft een O-ring in de carburateuraansluiting, dus van valse lucht tussen spruistuk en carburateur kan geen sprake meer zijn. Toch krijg ik de Vespa ook met deze carburateur niet goed aan het lopen: ofwel te hoog in de toeren, ofwel als ik de aanslagschroef van de gasklep een kwart slag losser doe, dan zakt de Vespa langzaam in toeren om uiteindelijk (na 10s of zo) uit te vallen.

Ik begin inmiddels te overwegen het hele blok maar eens te demonteren, want anders blijf je maar zoeken...

Link naar reactie
6 minuten geleden, f4_1400 zei:

Ik begin inmiddels te overwegen het hele blok maar eens te demonteren, want anders blijf je maar zoeken...

Serieus? Je bent nog pas anderhalf jaar aan het zoeken?! 😁 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...