Jump to content
Vespaforum.be

Restauratie V50R


f4_1400

Recommended Posts

Misschien is het leuk als ik hier een en ander vertel over de deelrestauratie van mijn V50. Deze heb ik vele jaren geleden, toen ik begin 20 was, gekocht en was mijn eerste restauratieproject. Omdat ik toen niet kon lassen, plaatwerken of spuiten heb ik die werkzaamheden uitbesteed en toen zelf alleen het sleutel/revisiewerk en de opbouw gedaan.
Inmiddels heb ik mijn motorrijbewijs en 2 motor-Vespa's en heb ik besloten dat de V50 in de verkoop mag, maar dan wil ik wel dat deze goed in orde is.
Al vrij snel nadat ik de V50 destijds in gebruik had genomen kwamen er scheurtjes in de treeplank, ik vermoedde dat dit kwam doordat er te veel plamuur op de overgang van treeplank naar middenkoker zat, maar pas onlangs realiseerde ik me hoeveel dit was: meerdere mms! Destijds heb ik dat niet zo door gehad, maar hoe meer je sleutelt (en zelf leert lassen), hoe meer je gaat zien, en hoe beter je door hebt of iets netjes is aangepakt of niet.
Dus maar eens de staalborstel op de treeplank gezet en deze was op plaatsen zo gebutst en verfrommeld dat er inderdaad op bepaalde plekken meerdere mms plamuur nodig waren om uiteindelijk het hele ding vlak te krijgen. Dus maar besloten om de hele treeplank te vervangen:

 

20200921_125056.thumb.jpg.b8a87010ec187b877efbe00d02ddb150.jpg20200923_193953.thumb.jpg.62888b523481656a63c54cfa264b5d07.jpg20200923_215542.thumb.jpg.8afa09c4d20746b798f040ce5a851356.jpg20200924_004811.thumb.jpg.965b23510d56e1118ee9925ef512b6c2.jpg

Edited by f4_1400
Link to comment

Inmiddels weer wat vorderingen gemaakt. Bij het voorspatbord was wat roest ontstaan bij het dubbele plaatwerk; waar de twee helften in het midden samenkomen. Hier dus een vervangend stukje plaat voor gemaakt met de zettang, zodat het verzetje in de plaat blijft. Vervolgens met veel geduld inlassen, zodat er niet te veel warmte het spatbord in kruipt en de originele curves behouden blijven. Vervolgens weer licht plamuren en spuiten:

 

image.thumb.png.36b19ca2e4a09e11f4c31484192952fe.png

 

20201026_133843.thumb.jpg.4acbc27e8f444c928848a0dcad64caf4.jpg

 

 

Edited by f4_1400
Link to comment

Vervolgens de scooter weer opbouwen: nieuwe schommelarm en naaldlagers in de voorvork, nieuwe voorwiellagers. Jeetje, wat zat die moer die 1 vd lagers op z'n plek moet houden vast! Uiteindelijk een half uur in de oven gelegd op 80 graden en met wat WD40 en gepast geweld toch los gekregen:

image.png.0e23a7585a194a9f8d80f0a813444067.png

Nieuwe schakelkabels en voorremkabel, nieuwe lagerkogels voor de voorvork:

image.thumb.png.25747b0796e967e7d0e4561cf0f6a489.png

Ook een nieuwe vilten ring geplaatst om het spruitstuk. Maar kan iemand mij uitleggen wat deze nou precies afdicht? Het is onderdeel 56 in deze exploded view: https://www.scooter-center.com/en/drawings/show/vehicleID/1791/drawID/N_Vespa_SF1-V5A1T_Tafel_06. De carburateur zelf zit op onderdeel 57 geklemd, maar volgens mij kan er langs spruitstuk 6 en genoemde huls 57 nog steeds valse lucht de motor in getrokken worden; dat houdt zo'n stukje vilt toch niet tegen?

 

image.thumb.png.0a81aa3008fbd3f62ba3b0c260940d37.png

Inmiddels staat de scooter er al weer aardig compleet bij:

image.png.e7ed540d23670716af8833ba78d6ef3a.png

 

  • Like 1
Link to comment

Dank voor het compliment, Sjoerdo!

Ik spuit met bovenbeker en compressor, 2K autolak. Op 1 vd foto's zie je de verfspuit zelfs in het gras liggen :)
In het verleden heb ik wel met (1K) spuitbussen gewerkt, maar dat is toch lang niet zo duurzaam/slijtvast. Ik heb verschillende oude auto's die het grootste deel van het jaar buiten staan, en dan loont een degelijke laklaag wel.

Wat betreft vilten ring: gaat de stationairafstelling dan wel goed komen als die ontbreekt/niet volledig afdicht? Met name met de gasklep bijna dicht lijkt het pad via alu huls direct naar spruitstuk mij een relatief groot valse lucht lek.

Link to comment

Ik zou de ring gewoon plaatsen kan geen kwaad en er zijn genoeg voorbeelden waar een kapotte of ontbrekende ring voor valse lucht zorgt. 
 

indien je alles goed aandraait sluit de carburateur goed aan op je spruitstuk, maar  door de rare constructie kan alles bij een sprong over de verkeersdrempel al gaan bewegen. 

Link to comment
9 uur geleden, Sjoerdo zei:

Die vilten ring heb ik zelf ook niet op mijn vespa gemonteerd doet idd weinig voor de valse lucht...

Da's afhankelijk van je carbu. Zo hebben recentere 16.16 en 19.19 carbu's een O-ring in de uitgaande carbu tube.
Voor oudere 16.10 carbu's heb je echt wel de viltring nodig om de carbu luchtdicht aan te sluiten op de intake. 

Maar... uitzonderingen bevestigen de regel...

Link to comment
Op 3/12/2020 om 20:28, f4_1400 zei:

Thnx, de viltring zit erop, hoe dat-ie goed zit (kan verschuiven bij assemblage). We gaan t zien.

 

Ik zag net in je foto, dat je de vilten ring langs de achterzijde in de kelk geschoven hebt (je hebt je hierbij gebaseerd op de exploded drawing vermoed ik). Ik denk dat deze echter langs de voorzijde (zijde van carburator) geplaatst moet worden zodat deze geklemd wordt tussen de kelk en de carburateur (en bijgevolg voor afdichting kan zorgen. Als deze langs de achterzijde zit kan deze over het spruitstuk achteruit glijden en zal deze geen functie meer hebben.  

IMG_8336.JPG

  • Like 2
Link to comment

Dank voor de oplettendheid, Kristof! Ik had mij inderdaad gebaseerd op de volgorde in de exploded view, en op het feit dat de kelk en het spruitstuk enige speling tov elkaar hebben. Met het plaatsen van de vilten ring op de door jouw gestippelde plek meende ik het betreffende valse lucht pad af te sluiten, zie onderstaande. Ik realiseer me nu dat de ring op jouw plek óók de kier tussen kelk en spruitstuk (radieel) afsluit (naast het axiaal afsluiten van de overgang tussen kelk en carburateur), en dat lijkt idd zinniger gezien de ring dan niet meer kan verschuiven. Ik ga het aanpassen!

 

oimage.thumb.png.71dbbbe18219e20c198992bbc661e6d5.png

Edited by f4_1400
Link to comment

Even voor de volledigheid: recentere carbu's hebben een uitsparing voor een O-ring in de uitgaande manifold.

Die o-ring is ook slijtage gevoelig en wordt vaak over het hoofd gezien bij revisies.

image.png.b42d8a66ffc8d0a0c88d462af9e03487.png

image.png.b70a50513e277edf0ed234165d9ba864.png

Ook bij carbu's die er niet op voorzien zijn, wil een extra o-ringetje op die plaats wel es helpen als noodoplossing voor valse lucht.

  • Like 1
Link to comment

Hoi, ik ben aan de slag geweest met de viltring voor de carburateur. De viltring die ik gemonteerd had (in de "trechter" van de kelk) bleek te groot te zijn voor montage aan de andere kant, dus waar kelk aansluit op de carburateur. Mogelijk is deze viltring bedoeld voor een grotere carburateur dan de SHB16.10 die ik gemonteerd heb zitten.

 

image.thumb.png.83a401d330b3a086b1ca4e1aac8d9ed3.png

Aangezien ik geen andere viltring op voorraad heb, heb ik uit dik (bijna 1 mm) pakkingspapier maar een ring geknipt. We gaan zien of dit goed genoeg gaat werken, dwz of de Vespa er goed mee rijdt en goed (stationair) af te stellen valt.

 

image.png.613747bca89d0c2ef1875586fbf39571.png

 

image.thumb.png.1d5c0d03246d9ace91562b229fc0f260.png

Link to comment

Inmiddels loopt de V50, maar stationair erg hoog in de toeren. Stel ik de stationairstand van de gasklep wat bij, dan zakt hij heel langzaam in de toeren en valt vervolgens uit. Lijkt mij een gevalletje valse lucht, ik heb dus nog maar zo'n vilten ring besteld, nu hopelijk in de goede maat.

Link to comment

Hmmm, de nieuwe viltring is even groot als de vorige die ik (bij een andere leverancier) had besteld. Dan maar even doorknippen en weer aan elkaar naaien om het toch passend te krijgen. De V50 reageert nog steeds traag op het gas en ik krijg deze niet rustig stationair aan het lopen. Zou dit nog steeds aan de viltring kunnen  liggen? Of zijn er nog andere plekken in het aanzuigtraject waar vaak valse lucht wordt getrokken? Ik kom er zo 1,2,3 niet uit, het is in elk geval een (veel) langer traject dan ik gewend ben van de largeframe motorblokken.

Verder heb ik de onsteking (met stroboscoop en micrometer) op 19 graden voorontsteking gezet (bij contactpuntafstand 0.4 mm), deze stond een paar graden later en dit leek beter te lopen. Is 19 graden nog steeds een goede waarde voor een originele V50 (er zit E5 in, zelf bijgemengt met 2% mengsmering)?

 

image.png.fd236053b06ab9d73c35c12ec63e659c.png

Link to comment

Heb de luchtschroef aan de zijkant al eens verder in of uit gedraaid? en idd de schroef bovenop ook even uitdraaien anders blijf je gewoon gas geven.

Verder kan het bij de smallframes van alles zijn, zit de kop goed vast en je spruitstuk? De carburateur ook goed vastdraaien wil ook helpen.  
 

Ik heb zelf ook bij meerdere de ringen besteld voor ik de juiste kleine kreeg. 

Edited by koeno83
Link to comment

Ha Koen, ja precies, aan die schroeven heb ik gedraaid. Het viel me op dat de luchtschroef maar een halve slag open stond (beginstand is 1.5 uit, toch?), ook dat doet mij vermoeden dat er sprake van valse lucht is/was (die instelling is nog van jaren terug, toen ik niet beter wist en de viltring sowieso ontbrak).
Bij de stationairschroef heb ik het probleem dat het toerental maar heel traag zakt als ik deze een beetje uitdraai, maar de motor valt dan uiteindelijk wel onherroepelijk uit. Het lukt niet hier een acceptabel (laag genoeg) stationair toerental te vinden. Ik zal het spruitstuk en de cilinderkop ook nog eens inspecteren.

Link to comment
11 uur geleden, f4_1400 zei:

ja precies, aan die schroeven heb ik gedraaid. Het viel me op dat de luchtschroef maar een halve slag open stond (beginstand is 1.5 uit, toch?),

Het beste is gewoon de schroef helemaal uit draaien en dan weer langzaam in. Als je veel valse lucht hebt dan zal het weinig verschil maken. Sluit hij nu wel goed af dan zou meer dan 1,5 slag ook prima kunnen. 
 

Link to comment
  • 3 weeks later...

Nou, ik krijg de V50 niet netjes aan het lopen. Met de ontsteking op 19 graden wil hij minder goed starten dan eerst (stond toen een paar graden later), en op de mengselschroef reageert hij nagenoeg niet, ik denk dat hij dus nog steeds valse lucht trekt. In een filmpje van Vespa Motorsport (zie beneden) hoorde ik dat je de viltring kan invetten, in dat geval laat deze inderdaad minder lucht door. Is dat wat jullie betreft een goede tip? Een ander advies dat ze gaven is de 4 sleufjes in zowel de kelk als in de aansluitflens van de carburateur dichtsmeren met siliconenkit, ook dat beperkt natuurlijk de lekpaden, met behoud van beweeglijkheid, zodat de carburateur nog wel vast te klemmen is op de kelk. Wat zijn jullie ideeen hierover?

Het zou natuurlijk ook tof zijn als iemand eens mee wil komen kijken (in Eindhoven).

 

 

Link to comment

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...