Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Welk type is dit en wat is de beste motorsetup .?


Vsprint

Aanbevolen berichten

Zijn er mensen die me kunnen zeggen welk type vespa dit is, ik heb deze een tien jaar geleden gekocht. De verkoper had deze schijnbaar gerestaureerd als schoolproject. Ik heb er een inschrijvingsbewijs bij gekregen dat zegt dat hij 1ste x in gebruik ging op 24/01/1964 doch staat er weinig info bij enkel aard: motoscooter merk Vespa 150cc en dan een chassisnr en een motornummer dat overigens nergens op het blok terug te vinden is. Mijn doel was hem qua uitzicht std te houden maar ik wil een motor die 'deftig' mee kan in het verkeer (daar ik normaliter Buell, BMW en Harley gewend ben). Ik verwacht uiteraard geen moto prestaties zoals voorgaande. Voor zover ik hem wil upgraden had ik graag dus geweten welke cilinder met welke carbu zonder dat ik de krukas zou moeten vervangen, als het even kan ook electronische ontsteking want platins zijn wat achterhaald en wat met de koppeling ? het is een 4-bak, kan de koppeling een dergelijk sportieve cilinder aan? Indien ik rare eisen begin samen te voegen, ...ik ben opgegroeid met (de oude ) dax-jes dus heb daar verregaande mechanische kennis maar dat zijn 4-takters en daar reikt men kennis een stuk verder. Na dit blok eronder uit gevezen te hebben en hier en daar al wat gemonteerd te hebben lijkt me dit net iets eenvoudiger in elkaar te steken en wat kan je beter doen tijdens corona dan sleutelen? Enkel en ik dus wat onbekend op het vlak van wat gaat goed met wat samen, daarvoor graag wat feedback. thx 

 155623910_3-vespa-sprint-150.jpg.51c4861b03521acebc0793e253beed46.jpg155623910_2-vespa-sprint-150.jpg.fbf85f9e737d930671b9571bf79843fe.jpg155623910_1-vespa-sprint-150.jpg.542da2791bddc71565c7a669c0c6676d.jpg  

Link naar reactie

Vermoedelijk heb je een Spaanse Motovespa aangekocht (GT160). Je kan dit makkelijk controleren omdat deze piston ported zijn (de carbu staat op de cilinder ipv op het carter). 

Als dit het geval is ben je volgens mij redelijk beperkt qua "tuning" mogelijkheden. 

Buiten het (beperkt) uitboren van de cilinder is enige mogelijkheid een andere motor (bvb PX) eronder steken. Cilinderkitjes met wat meer pk's ga je naar mijn weten niet vinden. 

Als het een GT160 is heeft die van origine een electronische ontsteking type "Femsatronic".  Mogelijk bestaan er hiervoor wel moderne electronische ontstekingen. 

Een foto posten kan helpen om het juiste type te identificeren. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie
16 minuten geleden, Spaniard zei:

Je kan er een 200 cc px blokje onder steken , gaat goed vooruit dan , en zeker als je er nog eens een polini 210 kit op zet , dan heb je nog meer fun :) .

 

hmmm, ok maar ik had liever het originele blok eronder gehouden maar dit mag net wat vinniger, krachtiger zijn als toen het in 1964 was...zijn daar opties rond ? een ander blok eronder steken vind ik wat lame (plug and play), tis vooral ook het in elkaar steken dat voldoening geeft 

 

Link naar reactie

Hier een linkje voor een elektronische ontsteking:

Deze zou moeten passen als het een Sprint 150 is: https://www.scooter-center.com/en/ignition-bgm-pro-stator-hp-v2.0-electronic-ignition-vespa-sprint150-vlb1t-ts125-vnl3t-gt125-vnl2t-gtr125-vnl2t-super-gl150-vla1t-vna-vnb-vba-vbb-bgm8032?gclid=CjwKCAiAtej9BRAvEiwA0UAWXt4gT_QJ0p7aZM4599YK4X7AFx0MIlUOHAr2SIEdlCKrAMHYsNHu1hoCydQQAvD_BwE

Je kan eventueel nameten of de cilinder niet teveel uitgesleten is en dan voor een overmaat gaan.

Veel is het niet maar je hebt wel een frame dat voor 95% overeenkomt met een SS180.  :)

Als je echt veel beter wilt kan je idd gaan voor een PX200 motor en de originele motor op 't schab leggen. 

Groetjes, nero. 

 

 

Link naar reactie
35 minuten geleden, nero zei:

Hier een linkje voor een elektronische ontsteking:

Deze zou moeten passen als het een Sprint 150 is: https://www.scooter-center.com/en/ignition-bgm-pro-stator-hp-v2.0-electronic-ignition-vespa-sprint150-vlb1t-ts125-vnl3t-gt125-vnl2t-gtr125-vnl2t-super-gl150-vla1t-vna-vnb-vba-vbb-bgm8032?gclid=CjwKCAiAtej9BRAvEiwA0UAWXt4gT_QJ0p7aZM4599YK4X7AFx0MIlUOHAr2SIEdlCKrAMHYsNHu1hoCydQQAvD_BwE

Je kan eventueel nameten of de cilinder niet teveel uitgesleten is en dan voor een overmaat gaan.

Veel is het niet maar je hebt wel een frame dat voor 95% overeenkomt met een SS180.  :)

Als je echt veel beter wilt kan je idd gaan voor een PX200 motor en de originele motor op 't schab leggen. 

Groetjes, nero. 

 

 

en deze werkt/past op alle blokjes neem ik aan ? Thx
De carbu zit inderdaad rechtstreeks op de cilinder, iemand daar url's voor vervangkitjes ? (of de originele pakkingen als ik hem dan toch van de moettes er terug op zou moeten zetten )  

Link naar reactie
1 uur geleden, Vsprint zei:

en deze werkt/past op alle blokjes neem ik aan ? Thx 

Voor alle zekerheid eerst een mailtje sturen voor je er eentje bestelt maar op de meeste Spaanse sites wordt deze gegeven als vervang- ontsteking. Wel als je een 150s hebt (502M). 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Het verschil zit in de diameter van de krukas, de vroegere modellen hebben een 17inch conus en latere een 20inch. Daarom zit er een verschil in het vliegwiel, de rest is gelijk voor de meeste large frame modellen.

Voor de Nederlandse sprint zou de passen, voor de Spaanse weet ik niet. Zoals Nero zegt even een mailtje sturen of Google naar de Spaanse (motovespa) sprint.

Wel een mooi ding maar de Spaanse blokken zijn wat afwijkend. Je kunt voor 200-300 euro ook een Italiaans/ Europese sprint 150 blok kopen die je makkelijker kunt aanpassen met een 177cc en grotere carburateur. 

 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...