Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vraag krukas + type cilinder + type carburateur voor touring motor.


KristofM.

Aanbevolen berichten

Dag iedereen,

Ik ben op dit moment bezig met het bouwen van een motor voor onder mijn smallframe. 

Beoogde Setup:

- Standaard vertanding aandrijfas 58 - 54 - 50 - 46

- Nevenas met korte 4e versnelling 10 - 14 - 18 - 21

- Primair 27/69, rechte tanden (ratio 2.56)

- Cilinder 130cc (D.R. of Polini Mono)

- Mazzucchelli krukas met slag 51mm, vervroegde inlaat en naaldlager aan small-end (Conus 19 of Conus 20)

- Standaard spruitstuk voor 19.19 + carburateur (Standaard SHBC 19.19 / Polini CP 21)

- Versterkte koppeling, Crimaz multispring in mijn standaard koppeling met 3 platen.

- Elektronische ontsteking VMC, Conus 19 (heb ik reeds liggen)

- Uitlaat is een standaard banane, type 90ss.

 

Het doel is om een betrouwbare touring motor samen te stellen om aangenaam mee rond te rijden (ook met 2 personen, vandaar de korte 4e vanwege de 'gap' tussen 3e en 4e).

Liefst geen motor die 'nerveus' draait.  

 

Graag jullie advies op volgende zaken:

- DR 130 of Polini 130 Mono? Of geen van beide en kennen jullie een beter alternatief (rekening houdende met de prijscategorie) zoals een standaard 3 poort EVOK Cilinder?

Op diverse fora vind je voor beide cilinders voor- en tegenstanders. De Polini is wat duurder wat wijst op een betere kwaliteit  of zijn er nog andere verschillen?

- Conus 19 of Conus 20. Bij de Polini 130 wordt er geadviseerd om een conus te gebruiken van 20 i.p.v. 19 omdat deze een degelijkere zitting zouden hebben voor spie van het vliegwiel?

Aangezien ik een VMC ontsteking heb voor een conus 19 , zou ik een nieuw vliegwiel moeten bestellen met een conus 20. (is op zich geen probleem aangezien dit apart te verkrijgen is)

Toch vraag ik me af of dit voor de voorgestelde cilinders een groot probleem is aangezien we hier over een 130cc spreken en niet over een 177 of meer ...

- Standaard SHBC 19.19 of een Polini CP 21  

Op diverse fora raad men de Polini CP 21 aan omdat deze betrouwbaarder zou zijn op het vlak van valse lucht, waar de standaard carburateurs en smallframes in het algemeen bekend voor staan. 

 

Graag jullie feedback. Alvast bedankt!

 

Link naar reactie
Op 19/11/2020 om 14:56, KristofM. zei:

kennen jullie een beter alternatief (rekening houdende met de prijscategorie) zoals een standaard 3 poort EVOK Cilinder?

Op diverse fora vind je voor beide cilinders voor- en tegenstanders. De Polini is wat duurder wat wijst op een betere kwaliteit  of zijn er nog andere verschillen?

 

Polini is duurder, maar niet altijd kwaliteitsvoller. Krukassen bijvoorbeeld trekken op niks. Komen uit balans uit de verpakking..

Een polini 130 is een goede cillinder, mits 3 mm van de top en 5mm van de bodem en pasplaat van 8mm en gs piston. Standaard ok, maar niet wauw voor zijn prijs

Alternatieven;

vmc gs56. 130-140 euro, na een beetje werk aan de carters en een p&p van 13-14pk met voldoende koppel.

Parmakit challenger ecv touring, zit rond de 185 euro, alu cillindertje, goede prestaties  

Pro cup 125 (kopie van quattrini m1l) als je de uitlaatpoort ongewijzig laat heb je een toffe touringcillinder met voldoende koppel en toch nog wat sportief rijgedrag. Prijs rond de 165 euro. (Heb ik nieuw liggen als je wil)

Korte 4e is zeker een goed idee.

Op 19/11/2020 om 14:56, KristofM. zei:

 

- Conus 19 of Conus 20. Bij de Polini 130 wordt er geadviseerd om een conus te gebruiken van 20 i.p.v. 19 omdat deze een degelijkere zitting zouden hebben voor spie van het vliegwiel?

Aangezien ik een VMC ontsteking heb voor een conus 19 , zou ik een nieuw vliegwiel moeten bestellen met een conus 20. (is op zich geen probleem aangezien dit apart te verkrijgen is)

Niks van aantrekken, c19 en c20 is idd een klein verschil. Maar als we over krachtige setups spreken ga je bij piaggio krukjes meestal naar ets krukje kijken. 

Bij mazzu krukjes moet je zeker de nuevo mazzuchelli's nemen. Bij de oude breekt de tap soms af bij op moment trekken (info via brits forum) bgm lijkt me een beter optie. Ook meer future-proof.

Qua koppeling steek ik voor een dr130 een 3plaats piaggokoppeling met polini versterkte veer, naar ervaring houden die tot ong 15pk.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...