Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Problemen BGM engine kit voor VM2 blok


BjornDJ

Aanbevolen berichten

Hallo, hallo,

Ik ben bezig met het reviseren van een VM2 blokje en stuit toch op een probleem. Omdat ik mijn blokje wat aangenamer wou laten bollen heb ik geopteerd voor de BGM kit die een 125cc wat opwaardeert naar een 150cc (zie: https://www.scooter-center.com/en/tuning-set-incl.-cylinder-and-crankshaft-bgm-pro-150cc-wideframe-faro-basso-oe-57mm-stroke-57mm-vespa-1953-1959-vm-vn-acma-vb1t-vgl1t-vl1t-bgm1550kt?number=BGM1550KT).  Maar nu komt mijn piston tijdens het naar benden komen tegen we carterwand,  niet tegenstaande dat ze op de site zeggen dat hij voor alle wideframe 2 poorts past, niet dus 😤. Ik heb naar de helpdesk gebeld van SC en eerst zeggen ze dat ik mijn piston 1,5mm moet afdraaien, nu zeggen ze dat ik beter mijn carter laat uitfrezen (wat ik liever niet doe, blokje zit al volledig samen). En wat volgens mij niet kan gezien dan mijn kruskas boven mijn carterwand komt te zitten.

Heeft iemand dit probleem al tegengekomen?

Weet iemand wat de invloed is als je uw piston 1,5mm inkort? Heeft dit betrekking op prestaties?

 😏

 

1.JPG

Link naar reactie

Pinasco 160 kit moet je ook piston afdraaien als je een 125 carter hebt: staat zowel bij SIP als bij anderen vermeld.  wellicht BGM dan ook?

  • Bedankt 1
Link naar reactie
25 minutes ago, N!Ce said:

Pinasco 160 kit moet je ook piston afdraaien als je een 125 carter hebt: staat zowel bij SIP als bij anderen vermeld.  wellicht BGM dan ook?

Bij BGM vermelden ze niets maar als ik naar de helpdesk bel, zegde ze eerst dat ik de piston moest inkorten en daarna dat ik mijn carter moest uitfrezen. Soit, ik ga hem 1,7mm afdraaien en ben eens benieuwd. 
Zou dit invloed hebben op iets? Prestatie??

Link naar reactie

Goedenavond. 

Ik ben ook bezig met zo een BGM kit te monteren op een Acma 125 van 1957. 

Moet nog carters dichtmaken en ben vlug eens gaan kijken na het lezen van uw probleem. 

Van mij lukt het wel maar niet veel over. 

Heb filmpje gemaakt en foto. 

Groetjes 

IMG_20201124_195546.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
6 minuten geleden, koeno83 zei:

Misschien komt het door een later bouwjaar van het blok. 
Als ik het filmpje zie houd het niet over, hoe gaat dit op hoge toeren en met een warm blok?  Denk dat ik hem ook een stukje korter zou maken. 

Hallo. 

Is zeker niet veel maar aan zuiger heb je ook niet veel over tot spoel poort als je die in kort. 

Ik bekijk het eens. 

  • Like 1
Link naar reactie

Je heb zeker 3mm over tot aan de poort. Bij scooter-center suggereerden ze dat ik hem 1,5mm moest inkorten. Ik heb voor de zekerheid 1,7 eraf gedaan en nu heb ik iets over en draait hij perfect. Hopelijk nu zonder al te veel complicaties achteraf 🙄  

Link naar reactie

Als je beetje leest op German Scooter Forum, kan je zien dat ze in Duitsland toch al jaren hun pistons afschaven zonder problemen.  Bollag verkoopt zelfs ook Pinasco kits met dei aanpassing: "Vor der Auslieferung kürzen wir das Kolbenhemd um 2.5mm. Damit Verlängert sich die Einlasszeit und es gibt keine Probleme bei der Montage auf den 125er Gehäusen."

https://www.germanscooterforum.de/topic/351717-wideframe-setups/

  • Like 1
Link naar reactie
8 uur geleden, BjornDJ zei:

Je heb zeker 3mm over tot aan de poort. Bij scooter-center suggereerden ze dat ik hem 1,5mm moest inkorten. Ik heb voor de zekerheid 1,7 eraf gedaan en nu heb ik iets over en draait hij perfect. Hopelijk nu zonder al te veel complicaties achteraf 🙄  

Goedemorgen 

Vraagje hoeveel heb je nu over tot het motorblok in laagste stand. 

Groetjes 

Link naar reactie
18 minutes ago, koeno83 said:

Op de site van Bollag kun je ook lezen dat het niet kan met de standaard krukas van 54mm maar dat je een 57mm moet installeren. 
 

welke krukas hebben jullie erin zitten? 

57mm die incl de kit is.

3 hours ago, Fabien Pille said:

Goedemorgen 

Vraagje hoeveel heb je nu over tot het motorblok in laagste stand. 

Groetjes 

ik kan het nu niet meer meten maar denk een kleine mm

Link naar reactie
3 uur geleden, koeno83 zei:

Op de site van Bollag kun je ook lezen dat het niet kan met de standaard krukas van 54mm maar dat je een 57mm moet installeren. 
 

welke krukas hebben jullie erin zitten? 

Ik 57 mm en voor alle zekerheid zuiger 1mm laten afnemen [is binnen om dit te doen nu]. 

 

3 uur geleden, BjornDJ zei:

57mm die incl de kit is.

ik kan het nu niet meer meten maar denk een kleine mm

Voor alle zekerheid 1mm laten afnemen van zuiger. 

Met welke carburator ga jij werken ik heb die kit besteld van scootercenter met 23 carburator. 

Link naar reactie
31 minutes ago, Fabien Pille said:

Ik 57 mm en voor alle zekerheid zuiger 1mm laten afnemen [is binnen om dit te doen nu]. 

 

Voor alle zekerheid 1mm laten afnemen van zuiger. 

Met welke carburator ga jij werken ik heb die kit besteld van scootercenter met 23 carburator. 

Ik heb nog een pinasco 24 liggen, ga deze eens proberen... Maar heb met die in het verleden wat problemen gekend op een struzzo blokje, kreeg hem niet goed. Dus ben nu eens benieuwd...

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

hoe is het afgelopen ?

Ben zelf bezig met een ACMA-blokje met Pinasco 160-kit. 

Ik probeer zoveel mogelijk info te bekomen en toch verwarrend :
- SIP geeft aan : piston 3-4mm inkorten bij Acma/125cc blok.
- SCK geeft dan weer aan : motorhuis 0,5-1mm dieper frezen

Komt beetje overeen met wat jullie hier reeds tegen kwamen.


Iemand toevallig meer info of ervaring ?
Of een link naar een site met meer info. Ik was begonnen aan GSF, maar dat topic heeft 125p en kom met de zoekfuctie nooit op de juiste site.

 

Link naar reactie

Bollag verkocht ook Pinasco en op website stond toen: BOLLAG: Vor der Auslieferung kürzen wir das Kolbenhemd um 2.5mm. Damit Verlängert sich die Einlasszeit und es gibt keine Probleme bei der Montage auf den 125er Gehäusen.

  • Like 1
Link naar reactie
8 hours ago, josse said:

hoe is het afgelopen ?

Ben zelf bezig met een ACMA-blokje met Pinasco 160-kit. 

Ik probeer zoveel mogelijk info te bekomen en toch verwarrend :
- SIP geeft aan : piston 3-4mm inkorten bij Acma/125cc blok.
- SCK geeft dan weer aan : motorhuis 0,5-1mm dieper frezen

Komt beetje overeen met wat jullie hier reeds tegen kwamen.


Iemand toevallig meer info of ervaring ?
Of een link naar een site met meer info. Ik was begonnen aan GSF, maar dat topic heeft 125p en kom met de zoekfuctie nooit op de juiste site.

 

Hallo josse

klopt, ik heb dit ook voor gehad met mijn BMG kit. Ik heb toen mijn piston 1,5mm afgedraaid en alles werkt toe perfect. Van mijn carter ben ik afgebleven, is ook veel makkelijker om de piston wat af te doen. 
 

succes ermee

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...