Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vraag om advies - Vespa Sprint Veloce


jef vb

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Na lang wikken en wegen heb ik besloten mijn Sprint Veloce te verkopen. Ik heb haar al 10 jaar, maar de laatste jaren gebruik ik haar nog maar weinig. Sinds ik met "echte motoren" (😉) ben gaan rijden, is de Vespapassie stilaan beginnen tanen. Momenteel staat ze te veel stil, en dat vind ik zonde. Daarom mag ze weg - hopelijk naar een baasje die haar meer gebruikt.

Vroeger was ik helemaal into het gehele Vespagebeuren, maar ook dat is de laatste jaren verdwenen. Daardoor heb ik geen zicht meer op hoe de prijzen van oldie Vespa's tegenwoordig liggen. Mijn brommervriendjes van vroeger zijn de Vespa's ook ontgroeid, dus aan hen kan ik ook geen advies vragen. Ook op 2dehands.be vind ik niet echt referentiemateriaal.

Daarom richt ik me tot het Vespaforum. Ik was hier vroeger ook actief (onder een ander account, waarvan ik de log-ingegevens niet meer ken), en weet dat hier veel kenners zaten. Kan iemand van jullie me een indicatie geven van wat vandaag zo ongeveer een correcte prijs is voor deze scooter? Zo over't internet is dat natuurlijk niet eenvoudig, en 't is maar wat de zot ervoor wilt geven. Ik wil dan ook maar gewoon een indicatie.

't Is dus een Sprint Veloce, en er zit een 150cc LML-blokje onder (zonder reedvalve). Het originele blok heb ik niet (het LML-blokje zat er al onder toen ik hem destijds kocht). Volgens de vorige eigenaar is hij van '73; als ik het framenummer ingeef op Scooterhelp, kom ik uit bij '68. De eerste inschrijving is 18/06/1974 - dat staat wél vast.

Onderdelen die de voorbije jaren zijn vervangen:

- vering en schokdemper (fourche)

- centrale as en naaldlagers (fourche)

- remschoenen achter

- binnenkabels versnellingen

- carbu (Spaco 20/20) + luchtfilter (P200)

- benzinekraan + benzinedarm

- uitlaat (SIP Road 2)

- CDI

- revisie blok: +/- 7.000 km geleden

 

De teller staat op 22.000km (waarvan ik er een goeie 12.000 heb gereden). Ik dénk dat de vorige eigenaar een nieuwe teller heeft laten installeren toen hij het LML-blokje eronder heeft laten hangen (maar daar ben ik niet helemaal zeker van). Het blokje heeft +/- 7.000km gelopen sinds ik het heb laten reviseren (wegens lekke oliekeerring koppelingszijde). Ik heb het scootertje altijd goed onderhouden (netjes warm rijden, regelmatig olie en bougie ververst, regelmatig carbu'tje gereinigd of gereviseerd, enz). Het blokje is goed afgesteld (aangepaste sproeiers voor de uitlaat en luchtfilter - uitvoerig getest met bougiechecks, aangepast, gecontroleerd, enz). Het blokje is nooit vastgelopen. Er staat al jaren een CHT-gauge op (cilinderkoptemperatuurmeter) om een oogje in't zeil te houden voor vastlopers. Ik heb net de cilinderkop er nog af gehad om de piston en cilinderkop te ontkolen, en de cilinderkop te vlakken (er was een lek). Ik heb de koppakking vervangen, en de cilinderkop netjes en geduldig vastgezet met de momentsleutel. Ik denk dat de scooter nog in z'n originele lak staat (maar ik kan me vergissen). Alleszins is het een scooter "dans son jus", geen gelikt blinkertje. Het blokje is in goede staat, en zou nog heel wat kilometers mee moeten kunnen. De originele handleiding zit erbij - ook wel leuk.

 

Nadelen:

- scheurtje in de tank (naast dop, dus aan de bovenkant) 

- klein ballonnetje van koplamp is stuk 

- geen sleutels (ik gebruikte altijd een Griplock - die krijg je erbij)

- "verkeerd" achterlicht

- lak bladdert wat af op de bil aan de motorkant

- zadelpin is afgebroken

- bandjes hebben nog genoeg profiel, maar zijn van de band gerold in 2010 

 

Alle Vespaspul dat ik nog heb liggen, mag ook mee naar de nieuwe eigenaar: een omgelaste PK-fourche die in de scooter zou moeten passen, een extra carbu (gebruikt), oude CDI, een aantal carburevisiesetjes, een ruggensteun, de oude demper en vering, een extra velg, 2 ongebruikte banden, 5l synthetische 2T-olie van SIP, een resem kabels.

Destijd heb ik € 2.500 betaald voor deze scooter. Geen idee of dat vandaag nog een realistische prijs is. Ik ben geen verkoper, denk niet dat dit een potje goud is, en hoef er ook niet de hoofdprijs voor te hebben. 'k Wil mezelf echter ook geen mouw aannaaien door er belàchelijk weinig voor te vragen. Wat vinden jullie een correcte prijs voor deze scooter?

 

Groetjes,

 

Jef

 

 

foto's:

IMG_20201110_122623101 (1).jpg

IMG_20201110_122440757.jpg

IMG_20201110_122537212.jpg

IMG_20201110_122550228.jpg

IMG_20201110_122613984.jpg

IMG_20201110_122705009.jpg

IMG_20201110_122837950.jpg

IMG_20201110_122408320.jpg

IMG_20201110_122729129.jpg

aangepast door jef vb
Link naar reactie
18 uur geleden, koeno83 zei:

Prijzen gaan best omhoog maar in originele lak en staat kunnen ze wel rond de 5k opbrengen. Aangezien er een ander blok onderzit en hij ws wat onderhoud moet hebben. Zou ik zeggen rond de 3k. 

Via via hoorde ik van een oude rot ondertussen al eenzelfde inschatting. Bedankt voor je antwoord, Koen!

Link naar reactie
Op 15/11/2020 om 17:05, Frederik9111 zei:

Geweldige Nicole en Hugo sticker 😅

Lap, de prijs gaat weeral omhoog. 😄

  • Haha 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...