Jump to content
Vespaforum.be

onderzoek naar welke Vespa ik heb (gl 150 Misa /125 ) uit 1957 /1962


roellie1606

Recommended Posts

Je zou zeggen dat de RDW een VGL heeft gevonden in het systeem uit 1957, maar dan klopt die 125cc nog niet. Maar 1957 dan was het idd een wideframe met een luikje onder het zadel. 
 

probleem is dat ze bij de RDW geen kennis hebben van de modellen en je zult dus alle modellen moeten laten zien en dan komen ze ook wel tot de conclusie dat het een VGLA1T 150cc uit 1961 moet zijn. 

Link to post

Voor wat het waard is... Mijn VGLA1T-chassis voor én na 5 minuten schuren met Scotch Brite

(Helaas geen scherpe foto van de vóór; je moet me dus maar geloven als ik zeg dat het chassisnummer toen ook vrijwel onleesbaar 😋

 

Untitled-1 copy.jpg

Link to post
  • 2 weeks later...

Allereerst allen bedankt voor alle reacties!!!

ik ben in middels weer wat verder dankzij de hulp van jullie en zeker ook niels heb ik nu documentatie over de gl 150 en ook over de 125 uit 1957

als ik die met elkaar vergelijk dan zijn er zeker verschillen qwa maatvoering 

ook het chassis nr heb ik gevonden in het rigister en dan kom ik echt uit op een gl 150uit 1961 

dus dat gaat wel goedkomen ( nu nog de rdw overtuigen ) 

ik ben inmiddels begonnen aan de restauratie van het blok. 
alles gaat er goed uit en komt goed los behalve de krukas die ik maar niet eruitkrijg !!!! Ik wil ook niet te forse krachten uitoefenen op de as 

 

heeft er iemand nog sugesties? 

Link to post

Een krukas kan je mits wat overtuigingskracht vrij veilig "uit" een lager meppen. Wél opletten dat je de draad niet beschadigt (moer achterlaten op het draadeind of via een puntslag in het daarvoor voorziene putje). In omgekeerde richting beter niet. 

  • Like 1
Link to post
17 hours ago, Frederik9111 said:

Een krukas kan je mits wat overtuigingskracht vrij veilig "uit" een lager meppen. Wél opletten dat je de draad niet beschadigt (moer achterlaten op het draadeind of via een puntslag in het daarvoor voorziene putje). In omgekeerde richting beter niet. 

Nooit met een metalen hamer op de krukas slaan, ook niet om uit het lager te slaan, enkel met een kunststof Hamer (Best Harde plastiek, Rubber lukt soms ook maar gaat niet zo goed)

  • Like 4
Link to post

Een terugslag vrij rubberhamer is ook zeker handig om te hebben. 

Maar voor de krukas, is een hard plastic hamer beter, let wel op dat hij met de laatste slag niet op de grond valt. Weet uit ervaring dat het kan gebeuren. 

 

53B7387E-A92E-420A-829A-4E30316856DC.jpeg

  • Like 1
Link to post

Jes het is gelukt doordat ik de verfbrander heb gebruikt om het carter te verwarmen (5/10min)

daarna met een goede slag met een hardkunstof hamer kwam er beweging in en na 2 tikken was de krukas los !!!

dus bedankt voor de tips 👍🏻
 

nu was ik aan sparre met niels over de krukas omdat het lager er nog af moet 

niels gaf me de tip om een nieuwe krukas te kopen ipv de oude te gebruiken 

ik ga met de as deze week bij een classic car garage ( iemend die ik ken ) en vraag hem eens of hij mijn as eens kan balanceren en wat me dat kost alvorens ik een nieuwe koop 

maar nogmaals bedankt voor de tips 👍🏻👍🏻

  • Like 1
Link to post
  • 2 months later...

even doorbijten naar een variable elektronische ontsteking? 😃 👍

  • Like 2
Link to post

Da's een statische 12v ontsteking; overigens een Scooter-Center-set die voorlopig niet meer verkrijgbaar is (en daar ook gewoon goekoper is).

Mits wat creatief Google, vind je in Italiaanse webshops een variabele Flytech bijna de helft van de Duitse prijzen. VMC is ook prima goedkoper; is wat goedkoper maar vergt wat bijkomend afwerking- en bijschaafwerk (naar mijn ervaring).

Link to post
  • 3 weeks later...

Ik zet er doorgaans nieuwe op, veiliger wanneer je de voorrem gebruikt en achter ook een stuk fijner rijden.

Die van Carbone zijn niet duur en van prima kwaliteit. 

B46C6AEF-56AD-488B-90B1-9C5DA0BD2965.jpeg

6BDFCDCB-05E3-45DB-B244-59B396C1E3F9.jpeg

Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By FilipeWR
      Dear all,
      first of all sorry for writing in english.
      I am looking for data concerning a GL model built at MISA.
      Where can I provide information related to the model build there especially number produced and also a suitable maintenance handbook.
       
      all the best an regards Filipe
    • By andyv
      Hallo, 
      Ik heb onlangs een vespa’s 150 VGLA1M van 1960 gekocht en ga deze opnieuw laten spuiten.
      Kan er mij iemand zeggen wat de originele kleuren zijn(max meyer kleuren) + kleurcodes  van dit type en jaargang? 
      Alvast bedankt 
       
      Groeten 
       
      Andy 


    • By mr160
      Scan Advertentie 1965 met Prijslijstje 

    • By Vespa.Uustakker
      Goejedag, ik ben 31 jaar uit het Gentse en ik ben nieuw op dir forum.
      ik heb een oude vespa Gl 150 die ong 25 jaar in ons bezit is. Deze is 15 jaar geleden weggezet( onder hoes). Motor draaide nog op die moment maar er waren problemen met de koppeling. Schoot uit versnelling uit zichzelf. Aangezien de mechanieker toen had verteld dat deze onderdelen onvindbaarbaar waren en ik nog niet met de moto mocht rijdenhebben   we ze weggestald. Door een enthousiaste collega die grote vespa fanaat is, heb ik besloten om hem nog eens van onder het stof the halen.
      Aangezien ik zelf geen garage heb en deze bij mijn moeder staan zal het wss een project worden voor volgende lente/zomer. Maar ik denk dat er niet zoveel werk aan is.
       
       
      Mijn kennis over vespa's is klein dus als jullie meer weten mag je het altijd delen.
      Ik weet dat het een vespa gl 150 is, m.i.s.a( made in belgium). Ik denk dat hij volledig origineel staat buiten het zadel (hoes?) Origineel boekje is erbij. Vroeg was er ng een achteruitkijkspiegel ( deze kan ik misschien ng weervinden) Gelijkvormigheidsattest niet gevonden( of heeft deze geen)
      Op het inschrijvingsbewijs staat datum 1ste indienstelling 1961 laar aan het voorwiel hangt een sticker met het jaar 1951 op. Enige manier dat ik de juiste productiedatum kan weten?
       
      Deze vespa zal niet te koop komen,
       
      Vriendelijke groeten
      Koen
       





    • By Sjoerdo
      Beste mede-Vespisten,
      Dit weekend een onbekende Vespa opgehaald. De wesp heeft Donza plaatjes op het zadel en het motorblok zegt VGLA1M.
      Is het een MISA GL 150?
       
      Het framenummer helaas helemaal weggerrot...


×
×
  • Create New...