Ga naar inhoud
Vespaforum.be

onderzoek naar welke Vespa ik heb (gl 150 Misa /125 ) uit 1957 /1962


roellie1606

Aanbevolen berichten

hoi allemaal

ik ben nieuw hier en heb een vraag ivm een aankoop van een gl 150 uit 1961

ik ben nu al meerdere malen bij de rdw geweest omdat het chassis nr niet goed leesbaar meer is 

naar een forensisch onderzoek is er uit gekomen (volgends rdw)

dat ik een 125 frame heb met een 150 motor eronder 

nu zit er een stickertje aan de linkerbil binnenzijde met nog net te zien gl erop net als de persoon hierboven 

ook heeft mijn motor een s120/17b carb erop liggen met een choke via de luchtfilter 

nu is mijn vraag kan ik met iemand hier op het forum in contact komen die mij het een en ander kunnen vertellen over welke motor ik nu heb

dit omdat het rdw mijn motor wil gaar keuren met een 125 frame met een 150 motor eronder 

dus ik hoop dat iemand mij kan helpen 

mail of bel mij zodat ik evt wat meer te weten kan komen 

rawverberkt@gmail.com

0628760553

 

alvast bedankt en vriendelijke groet roel verberkt 

 

Link naar reactie

de GLA is er alleen in 150cc dus lijkt me gek dat ze die als 125 willen keuren.

belangrijk om wel aan te geven dat deze niet in italie is geleverd, dus wel lastiger te vinden op sites met frame nummers en overzichten en dus ook niet in de vespa Tecnica boeken. 
 

Link naar reactie
4 uur geleden, dave zei:

@koeno83 wat is dat "Het Vespa boek"?

Hoi Dave, dat is een boek gemaakt door G K Berghuijs. Uitgegeven 1993 ten tijde van het 10 jarige bestaan van Vespa Scooter Club Nederland. Staat vol met info over alle Vespa’s. 
stond er laatst nog 1 op marktplaats maar nu helaas niet meer. 
 

 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

  • Like 4
Link naar reactie

Zowel frame als motorblok is duidelijk VGLA, 150cc GL van 1961. En met wat goede wil kan je het chassisnummer nog lezen, zoals Koen dat correct aangegeven heeft. Probeer eens een blad papier over het chassisnummer te leggen en dan met een gewoon potlood erover te kribbelen. Soms wordt het nummer duidelijker leesbaar overgezet op het blad papier. Ook kan je de foto met software bewerken (meer contrast en/of scherpte instellen). Maak uitprints van het resultaat en voeg dat toe aan het RDW dossier, zodat de ambtenaren niet te veel moeite moeten doen om het nummer te ontcijferen.

Nog even offtopic @Koen. Leuk boek. In de inhoudsopgave worden alle landen opgegeven die onder licentie vespa’s hebben gemaakt, maar over Motor Industry SA, Brussel wordt niks gezegd. Vreemd toch als buurland...

  • Like 2
Link naar reactie
4 uur geleden, Edwin zei:

Nog even offtopic @Koen. Leuk boek. In de inhoudsopgave worden alle landen opgegeven die onder licentie vespa’s hebben gemaakt, maar over Motor Industry SA, Brussel wordt niks gezegd. Vreemd toch als buurland

Edwin, namens alle Hollanders sorry...

Denk tijd dat er een nieuwe versie moet komen, staat wel meer in wat niet helemaal juist is. 

  • Haha 2
Link naar reactie

Top alvast bedankt zover

bij de rdw hebben ze een forensich onderzoek gedaan dmv etsen en alleen de laatste 5 cijfers zijn zichtbaar geworden. 
waarna de rdw mij heeft gezegt dat ze hem op kenteken van een 125 cc kunnen zetten ! Dit omdat de motor in het verleden geregistreerd stond(nog in het systeem) staat als een 125 cc 

ik zal er alles aan gaan doen om deze motor op 150 gl te krijgen 

heb al veel onderzoek gedaan na chassisnummers en kom tot de conclusie dan er geen 125 cc met dit chassis nr bestaat 

wel een gl 150 met deze nr,s dus hopelijk gaat dat lukken 

als ik de motor uit elkaar heb ga ik deze vanuit de binnezijde bewerken en een silecone afdruk van maken om te kijken of ik het nr in spiegelbeeld wel kan ondekken 

de voorloop nrs zijn er met het etsen niet uit gekomen echt niet zichtbaar 

een heeeel klein beetje de letter v maar dan maar een schuine zijde van de v 

Link naar reactie
14 minuten geleden, roellie1606 zei:

wat mij opvalt is het volgende 

ik heb eeb vgla motor maar met een si20/17 b carburateur welke conclusie zal ik hier uithalen ? 

Volgens het document zou dit een SI/20/17 moeten zijn en geen b, maar weet niet hoe acuraat dat boek is. De Vespa 150 (VBA) is dacht ik redelijk gelijk aan de VGLA die ging vanaf productie nr 97500 in 1960 al naar de SI20/17b. Dus grote kans dat die bij jou er standaard ook al op zat.  

Al spreekt dit boek ook over de 20/17

image.jpg

Link naar reactie

Denk dat het partsmanual het antwoord geeft. Bij de VBA na nr 97065 en de VGLA1 na nr 21266 is er iets anders aan de carburateur. In combinatie met de vermelding in de vespa Tecnica dat de VBA van nr 97500 naar de 20/17b overging lijkt me dat ook voor de VGLA te zijn gebeurt. 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Link naar reactie

Het verschil tussen beide carbu's is de choke. De ene heeft een extra chokesproeier in de carbu (extra benzine), de andere heeft een chokeklep in de luchtfilterbehuizing (minder lucht) [beide systemen verrijken het mengsel]. Carbu en luchtfilterhuis horen bij elkaar en zijn niet onderling inwisselbaar. Ik heb al VGLa's met beide systemen gezien. Wellicht hebben de eerste motornummers nog het oude luchtklepsysteem en de latere de carbu's mét chokesproeier en extra intern kanaaltje.

Interessant leesvoer:

  

  • Like 1
Link naar reactie

Ik snap niet waarom ze moeilijk doen.  Het enige dat overeenkomt is de GL150 (VGLA1T). 

- 10" wielen

- 3 versneliingen

- 150cc (zoals ook de motor)

De enige die nog zou overeen kunnen komen (hetzelfde frame) is de VBA1T maar die is Italiaans en heeft dus geen kleeflogo zoals je vespa.

Welke vorm heeft de speedo?  Als die ovaal is kan het geen VNB zijn. 

10" vespa's van 1957 waren altijd wide frames (GS150, Belgische VGL1T). 

Groetjes, nero.  

Link naar reactie
3 minuten geleden, nero zei:

Ik snap niet waarom ze moeilijk doen.  Het enige dat overeenkomt is de GL150 (VGLA1T). 

- 10" wielen

- 3 versneliingen

- 150cc (zoals ook de motor)

Idd, no brainer hoor. Vespa heeft maar 1 largeframe met die specificaties: de VGLA1T. Komt perfect overeen met de foto’s én motorprefix. 

VBA had 8” he; 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...