Ga naar inhoud
Vespaforum.be

PX hoog in toeren bij ontkoppelen en explosieve start


Barte

Aanbevolen berichten

Hi Allen

Na een kleine valpartij moest ik het spatbord en onderkant stuur vervangen, ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle kabels ook meteen te vervangen (gas - rem - koppeling - versnellingen - speedo). Na alles netjes aan te sluiten gisteren testrit gedaan, en heb nu een eigenaardig probleem.

PX start zonder problemen, echter bij het vertrekken in 1ste vitesse kan ik 2/3de van koppeling lossen (zonder gas) zonder dat er enige beweging in komt; echter bij het zachtjes lossen van het laaste 1/3 trekt hij heel snel (bijna oncontroleerbaar). Bijkomend, en veel zorgwekkender, is dat bij het schakelen, zodra ik ontkoppel - zonder gas te geven - hij in hoge toeren gaat, tot ik koppeling loslaat. Dit bouwt zich op, en zeer snel. Ik heb gisteren op een bepaald punt het contact uitgezet, omdat hij zo snel zo hoog in toeren ging (zonder gas).

Gisteren moest ik de scooter keren, ik rem af en schakel terug naar 1ste, ontkoppel en rem tot stilstand, direct gaat de vespa (zonder enige gas te geven) hoog in toeren. Bij het zeer zachtjes lossen van de gas schiet vespa onder mij vandaan (wederom bluts in net-vervangen voorspatbord 🤬).

Ik heb een aantal gedachten over wat er mis kan zijn, maar wil graag jullie advies hierover. Onderstaand de mogelijkheden die bij mij waren opgekomen:

1. Te korte gaskabel. Als deze te kort zou zijn en altijd de gasschuif permanent iets zou opentrekken, kan dat misschien verklaren waarom hij bij ontkoppelen met gas dicht toch hoog in toeren gaat. Het vreemde zou dan wel zijn dat het toerental progressief opbouwt terwijl de gasschuif op zelfde pijl blijft openstaan. Lijkt me ook onwaarschijnlijk, bij aansluiten leek deze perfect van lengte, en bij voorzichtig rondrijden lijkt deze prima zijn werk te doen.

2. Te strakke aansluiting koppelingskabel: Lijkt me ook niet maar ik kan me zeker vergissen. Ook het feit dat ik koppeling 2/3 kan lossen zonder enige beweging, en dan plots op laatste 1/3 alle kracht onwikkel lijkt dit tegen te spreken.

3. Slechte afstelling carburateur: Scooter is mijn eerste vespa; gekocht in Augustus, en zelf nog nooit lang op gereden (voor een aantal redenen, hoofdreden is dat ik te vet stond en mezelf had voorgenomen 15kg af te vallen alvorens erop te rijden :)) dus niet zeker dit probleem al bestond bij aankoop, echter dat betwijfel ik. Wat ik wel weet is dat hij stationair (koud) steeds stilviel; dus heb ik met de 'instelling' van de carburateur behoorlijk geprutst, tot deze netjes stationair blijft draaien. Ik vermoed dat hierin zeker een stuk van het probleem zit; echter ik weet niet of dit het gehele probleem kan verklaren.

 

Wat denken jullie hierover? Is dit probleem herkenbaar voor iemand, en heeft er iemand ideeën hoe dit op te lossen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie advies!

Link naar reactie

Denk dat je mogelijk 2 problemen hebt. 

1 Valse lucht of carburator heel slecht afgesteld (zet de luchtmengschroef op 1.5 toeren uitgedraaid. 

2 Uwe "pignon elastique" is stuk (veertjes gebroken).  Deze kan je alleen vervangen door de motor te demonteren. 

Groetjes, nero. 

Link naar reactie

Wat je koppelingskabel betreft , je zou eigenlijk drie handen moeten hebben om die goed te installeren , je moet die koppelingsarm die onder je motor uitsteekt eerst wat verder duwen tot het niet meer gaat  (is redelijk straf)  en dan dat klemmetje vastzetten , wat je kan doen is ; duw met 1 hand die arm tot je niet meer verder kan , en klem dan een lang gebekte visgrip net achter het tonnetje waar je je kabel mee vastzet zodat je je handen vrij hebt om dat vast te schroeven .

En wat betreft je gaskabel , ik had ergens gelezen in je vorige topics dat die bleef hangen ? haal je luchtfilter er eens af en kijk of je gas schuif werkelijk terug komt en draai je stuur eens links naar rechts .

Succes !

Link naar reactie

Merci voor het advies! Voor het vervangen van de koppelingskabel, hierbij heb ik zo’n kabelkrant gebruikt die je kan vastzetten, daarmee lukte het precies wel vlot. Ik ga morgen eens met de carburateur proberen met luchtmengsel aan te passen of dat verschil maakt. Opmerking over stuur draaien met open carbu om spanning op gaskabel ga ik zeker checken. 
 

ik had net even gegoogled op pignon elastique, de symptomen van een probleem hiermee lijken wel heel erg op mijn probleem. Ziet er wel lastig uit om te vervangen, heb nog nooit zelf blok opengemaakt dus dat wordt wel een avontuur. Heeft er iemand een idee wat dat zou kosten om te laten vervangen? 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...