Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Px125 - haperende gas


Barte

Aanbevolen berichten

Hi 

Na vervangen van het stuur (gegoten stuk) op mijn PX 125 heb ik een probleem/ergernis met de gashendel. Wanneer ik gas geef en loslaat draait de gasbuis niet terug naar de 'niet-gas' positie, deze moet manueel teruggedraaid worden. Dit was vòòr het vervangen van het stuur ook al een probleem; nu met het vervangen van het stuur had ik de uitsparingen voor de gasbuis en gasbuis helemaal proper gemaakt; netjes glad geschuurd en ge-olied, hopende dat dit het probleem zou oplossen. Dit bljkt dus neit het geval. Wanneer de gaskabel niet aangesloten is aan de gasbuis draait deze zeer vlot in de uitsparingen, echter met het aansluiten van de gaskabel komt er precies te veel neerwaartse druk aan het einde van de gasbuis waardoor deze niet meer vlot draait. 

Ik had bij scooter-center al een veer besteld om hierbij te helpen, echter deze is veel te licht; na installatie draaide deze 'op" en na teveel druk plooide het uiteinde gewoon door. Mijn eerste gedachte was dat de gaskabel niet goed was van lengte; maar deze is helemaal juist. zonder gas te geven in carburateur netjes uit (wel nog licht opgespannen), bij gas geven trekt deze direct uit; bij lossen gas trekt deze vlot terug in. Ik heb de gaskabel zelf lichtje ge-olied.

Is er iemand die dit probleem ook heeft gehad? Ik twijfel tussen een zwaardere veer voor gasbuis kopen (als dit bestaat), of de veer in mijn carburateur vervangen. Wat ik al wel gelezen had is dat er in de LML's tegenwoordig plastic tussenstukjes zijn voorzien, om de wrijving tussen stuur en gasbuis/schakelbuis te verminderen; ik vermoed dat dit dus een gekend probleem is..  Ter info, mijn stuur is een standaard PX stuur met diameter 24mm van gasbuis. 

Alle hulp zeer welkom!

Alvast bedankt voor jullie advies! 

Bart 

Link naar reactie

hi Nero 

Bij het vervangen van het stuur had ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle kabels te vervangen, ook voor gas. Zowel gaine & kabel zijn vervangen, kabel beweegt vlot door de gaine.. 

Link naar reactie

Bij 80ies Vespa PXjes is het niet zo dat de gas zomaar terug springt naar de gesloten positie van zodra je de hendel los laat. Alleen bij de recentste PX-modellen zit een (behoorlijk) zwak veertje dat hooguit een beetje assisteert. Verder zit alleen, binnenein de carburator, op de gasschuif nog een (ook niet echt krachtige) veer die vooral bedoeld is om de gasschuif op z'n plaats te duwen, maar bijgevolg ook wat aan de kabel trekt. Die veer wordt er overigens meestal uit gegooit om net zonder handen te kunnen rijden/onnozel doen zonder dat de gas terug valt. 🤗

Link naar reactie

Bij mijn Sprint is het ook zo en ik vind dat ok, kan je zonder handen rijden en af en toe je rechterhand wat laten rusten  bij lange ritten. Is idd een beetje zoals een cruise control, alleen niet vergeten je gas dicht te draaien wanneer nodig. 

 

Link naar reactie

ja is idd makkelijk bij lang rijden. De reden dat ik het vroeg is dat ik had onlangs een schuiver gemaakt op grind (vandaar stuur vervangen en fourche nagekeken :) ) en toen px plat lag bleef - door de 'hangende' gas achterwiel maar gaan. Vandaar dat ik keek om deze eventueel aan te passen. Zal iets zijn waar ik gewoon mee moet leren omgaan :) 

Link naar reactie

Als jij zorgt dat de buis netjes soepel kan bewegen zonder noemenswaardige weerstand en je kabel vrij ligt en soepel kan bewegen dan hoort je gas bij loslaten gewoon dicht te gaan. Als dat niet zo is dan deugt er iets niet. Alle verhalen over een soort cruise control zijn allemaal leuk en spannend maar het is domweg gevaarlijk. De veer van je carburateur is daar meer dan sterk genoeg voor.

Als je om wat voor reden dan ook een noodstop moet maken en je gas blijft op half open of vol open hangen dan moeten de toch al niet geweldige remmen van je Vespa wel heel erg hun best doen.

  • Like 3
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...