Jump to content
Vespaforum.be

Remmen


f4_1400

Recommended Posts

Hoi, er is ongetwijfeld al veel en vaak over geschreven, misschien kan iemand mij naar de juiste topics verwijzen: ik rijd sinds deze zomer motor-Vespa (na lang geleden een paar jaar V50 gereden te hebben) en ik vind de remkracht aan de lage kant voor de snelheid (en harder dan 75-80 km/h rijd ik niet).

Waar te beginnen? Vooral de voorrem doet niet zo veel, hoewel de scooter wel "duikt" als je deze rem gebruikt. Remblokken en remkabels zijn nieuw, frictiemateriaal afgeschuind aan de zijkanten, remtrommel opgeschuurd. Online kom ik vanalles tegen: SIP heeft het over "performance brake pads" die harder slijten maar (dus) ook harder remmen, ik lees over pulley brake systems (2x zo veel slag op de hendel nodig, dus 2x zo veel kracht op de remschoenen), disc brake conversions, etc.

Het gaat om een Sprint Veloce en een VNA, beiden voorzien van 10" voorvork en ditto wielen. Ombouwen naar schijfrem (met een PX voorvork?) zou dus kunnen, maar ik wil eigenlijk niet aan voorspatbord of stuurhuis gaan zagen/lassen. Bovendien hoeven het geen scheurijzers te worden, dus met een beetje extra remkracht ben ik al tevreden. Wat zijn wat jullie betreft de opties?

Link to post

Ik gebruik de voorrem alleen voor nood situaties, verder gebruik ik gewoon de achterrem. Rij o.a met een sprint. V die 95km gaat. Vooren duikt en remt dus eigenlijk nooit top, maar wel een fijne extra als je een noodstop moet maken. 
 

wanneer je achter goede brake pads zet kun je redelijk goed remmen. Zelf gebruik ik alleen nog maar de anti aqua variant. 
 

 

AB9B3EC3-1D95-44A9-ABF7-2D14DC026F5B.jpeg

  • Like 3
Link to post

Bedankt voor de reacties, die remblokken met sleuven zullen het remslijpsel wel beter afvoeren, waardoor de rem zuiverder aangrijpt. Zeker het proberen waard.

Hoe verstandig is het trouwens om vooral met de achterrem te remmen? Op mijn V50je heb ik dat destijds veel gedaan, maar uit de (oldtimer)autowereld weet ik dat slippende wielen naar voren willen; daarom wil je geen slippende achterwielen en moet de meeste remkracht vooraan zitten. Hoe zit dat als je maar 2 wielen hebt?

Link to post

De gleuven zouden vooral water beter afvoeren bij het remmen in plassen (vandaar 'antiqua'). Persoonlijk nog niet de drang gevoeld om bij regenweer vol in de remmen te gaan, dus geen idee of het ook meer is dan goeie marketing van Newfren (ik bestel ook meestal deze, als ik geen Piaggio's vind).

Edited by Frederik9111
Link to post

Normaal bij een motor gebruik je voor 90% de voorrem, door het remmen gaat het gewicht naar voren en daardoor verlies je remkracht op je achterwiel.

Bij de vespa zit het gewicht (blok en tank) achterop dus heb je hier minder last van. 

 

Ook is de voorrem minder effectief bij de vespa door het duiken, het plaatsen van een verstevigde veer en een goede demper kan wel helpen. (heb ik gedaan en remt idd beter)

Link to post

Normaal wel omdat bij een motorfiets ook het merendeel van de massa op het voorwiel leunt. De bouw van een Vespa is geheel anders dus daar rem je ook anders mee. 

Link to post

OK duidelijk, dus jullie geven aan dat ik flink op de achterrem mag trappen. Verder zal ik dan denk ik eens zo'n setje gegroefde remblokken bestellen.

Wat versterkte voorveer en -demper betreft: welk merk/type bevelen jullie aan? Onlangs kocht ik een standaard voorveer bij lavespadue.it, maar die paste niet: de eerste wikkeling zat zo dicht op elkaar dat ik de "wokkels" voor bevestiging boven- en onderaan er niet in gedraaid kreeg. Even zorgen dus dat ik nu wél meteen passende spullen koop.

Edited by f4_1400
Link to post

Een maat van me heeft een upgrade met een Pulley gemaakt op de kabel van zijn trommelrem, maar 't meeste verschil zit hem in de remschoenen en hoe je deze bijwerkt aan de trommel om beide remschoenen een maximaal contactoppervlak te geven.

Hydraulische schrijfrem in een oldie is al veelvuldig gedaan, meestal met behulp van een PK50/125 XL2 voorvork.

Deze staan toe alle schijfremkits voor de PX met 20mm as te monteren.

Afhankelijk van welke Vespa je b-hebt moeten zowel positie en vro mvan de uitsparingen voor het stuurslot en een of beide stuurstops onderaan aangepast worden in combinatie met de oriëntatie van de montagebout van het stuur. Allemaal zeer goed te doen maar komt meestal wat laswerk bij kijken als je het correct wil doen.

Daarnaast zijn er enkele aanpassingen vereist aan het voorspatbord dus als dat in originele lak staat of reeds herspoten is moet je overwegen of je die stap wil doen.

In meeste gevallen wil je dan een kortere voorveer monteren (bijv YSS185mm voor Sfera/PK/LX/ET) want anders staat de voorkant enkele cm's te hoog vergeleken met de originele voorvork en dan kan de middenstaander te kort worden voor de scooter.

 

Daarnaast moet je ofwel het stuur aanpassen aan de PX-rempomp, semi-hydraulisch werken (met kabelbediende hoofdremcilinder op de voorvork ofzo) of de Crimaz rempomp bestellen om de schijfrem te bedienen (in welk geval je nog steeds ergens een gaatje in je stuur nodig hebt om de remleiding te passeren)

Link to post

Ik heb een volledige Crimaz set up op mijn Vespa TS 215 Pinasco en ik heb niets moeten boren en lassen. Gewoon plug and play. En remt super goed. Op een uurtje gemonteerd of gedemonteerd van de ene op de andere oldie. En doordat je niet moet lassen en boren kan je zonder probleem terug overstappen naar de originele rem. 

  • Like 1
Link to post
30 minutes ago, Thomas78 said:

Ik heb een volledige Crimaz set up op mijn Vespa TS 215 Pinasco en ik heb niets moeten boren en lassen. Gewoon plug and play. En remt super goed. Op een uurtje gemonteerd of gedemonteerd van de ene op de andere oldie. En doordat je niet moet lassen en boren kan je zonder probleem terug overstappen naar de originele rem. 

Heb je daar een foto van eventueel?

 

Link to post

Ik heb nog enkele rempompjes met beugels voor onder het stuur a la crimaz op stock. Wel een €75 euro goedkoper🙂

  • Like 1
Link to post
1 hour ago, Frissenappel said:

Ik heb nog enkele rempompjes met beugels voor onder het stuur a la crimaz op stock. Wel een €75 euro goedkoper🙂

Ik wil mijn Sprint Veloce eerst even testen vooraleer te beginnen nadenken over een schijfremsetup. Komt nog bij dat ik die fourche volledig herbouwd heb, en die er nu schitterend uit ziet ;)

 

1 hour ago, Frissenappel said:

Ik heb nog enkele rempompjes met beugels voor onder het stuur a la crimaz op stock. Wel een €75 euro goedkoper🙂

Maar foto’s mag altijd 😉

Link to post

Dat is plug and play. Op de originele vork. Remtrommel wordt vervangen door een exemplaar met schijfrem van Crimaz. Met hetzelfde uitzicht als de originele.  Een uurtje of twee werk (na het eens gedaan te hebben), goed ontluchten en klaar. 

Edited by Thomas78
Link to post
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...