Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Stuurslot GS blokkert.


Aanbevolen berichten

Onlangs blokkeerde mijn GS bij het ingaan van een scherpe bocht. Dwz het slot sprong op wat resulteerde in een val. Het is een gerestaureerde GS en het slot was niet origineel.

Slot laten vervangen door een 'nieuw' slot. Vandaag echter terug een blokkering voorgehad. Op het einde vd straat wilde ik terugdraaien en deed een scherpe bocht. Stuur blokkeerde opnieuw en weer een vervelende val.

 

Mijn vraag, 

- is dit iets dat eigen is aan GS? (Misa, 1961)

- kan dit duiden op een issue in de (bv.) stuurinrichting of is dit gewoon een slecht 'nieuw slot'?

- wat is jullie suggestie. Een origineel, een nieuw of gewoon eruit laten?

 

bedankt.

 

Link naar reactie

Mmmm , als ik de opbouw van een wideframe stuurslot en hoe het geplaatst is kan ik mij niet voorstellen dat dit kan blokkeren

ben je zeker dat dit het slot is?  

Blijft jou sleutel er op zitten als je gaat rijden? Mogelijk een domme vraag maar stel ze hier toch even  

grtz sidvespa

  • Bedankt 1
Link naar reactie
1 minute ago, sidvespa said:

Mmmm , als ik de opbouw van een wideframe stuurslot en hoe het geplaatst is kan ik mij niet voorstellen dat dit kan blokkeren

ben je zeker dat dit het slot is?  

Blijft jou sleutel er op zitten als je gaat rijden? Mogelijk een domme vraag maar stel ze hier toch even  

grtz sidvespa

domme vragen bestaan niet, enkel domme antwoorden.

Sleutel zit erop, want anders springt het slot sowieso op en kan je niet rijden.

 

Het 'lijkt' het slot. maar reeds 2e slot en nog steeds het issue. 

Link naar reactie

Vrijwel alle after market slotjes zijn junk! Heb hetzelfde ook meegemaakt met een VBB1T en GLa. Enkel originele (check Subito.It) en dure Mauro Pascoli’s zijn goed. 

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Heb je het slot al gedemonteerd? Het hendeltje van het slot wordt aan de scharnierkant door een verend pinnetje op zijn plaats gehouden. Het lijkt erop dat dit pinnetje eruit is gevallen, wat kan gebeuren als je het stuur extreem links of rechts draait. Het geluid dat je hoort is waarschijnlijk het hendeltje dat telkens tegen het “stopplaatje” van de stuurstang slaat. Dit probleem heb ik eerder gehoord en kan tot gevaarlijke situaties leiden als je dat al rijdend aan de hand hebt.

Dus Stuur demonteren en slot vervangen.

  • Like 1
Link naar reactie
14 hours ago, Edwin said:

Heb je het slot al gedemonteerd? Het hendeltje van het slot wordt aan de scharnierkant door een verend pinnetje op zijn plaats gehouden. Het lijkt erop dat dit pinnetje eruit is gevallen, wat kan gebeuren als je het stuur extreem links of rechts draait. Het geluid dat je hoort is waarschijnlijk het hendeltje dat telkens tegen het “stopplaatje” van de stuurstang slaat. Dit probleem heb ik eerder gehoord en kan tot gevaarlijke situaties leiden als je dat al rijdend aan de hand hebt.

Dus Stuur demonteren en slot vervangen.

erwin, top! Het slot is al 2 keer (!) veranderd en in die tussentijd heb ik misschien 15 ritten gedaan.  Heb het niet zelf gedaan gezien er toch wat ervaring aan te pas bij komt. Het was trouwens geen geluid maar het slot sprong op. Twee keer een lelijke val en volledige gerestaureerde GS lekker beschadigd. Alsook mijn vertrouwen ...

Als ik je toelichting lees, kan dit altijd voorkomen als je je stuur extreem draait? 

 

tx

 

Link naar reactie
Op 18/11/2020 om 21:33, Chris Van der Auwera zei:

Als ik je toelichting lees, kan dit altijd voorkomen als je je stuur extreem draait? 

Door welke samenloop van omstandigheden deze stuurblokkering zich voordoet, weet ik niet. In ieder geval, als dat verend pinnetje (ca 5 mm diameter) uit zijn houder sukkelt, kan de hendel aanzienlijk verder uitwijken en mogelijk dergelijke problemen veroorzaken. Heb je het stuur(slot) al kunnen demonteren, bij voorkeur in de geblokkeerde stand, zodat je zien wat er precies aan de hand is en kan zien of er onderdelen ontbreken?

En inderdaad zoals hierboven al gezegd, mogelijk een aftermarket slot met slechte pas precisie.

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...