Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Hoe vullen jullie de motorolie in je HPE welk hulpmiddel gebruiken jullie


motorhan

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben nieuwsgierig hoe julle de olie in het carter krijgen van de nieuwe HPE in het verleden bij de vorige modellen zat er aan de linkerkant een ruime vulopening met peilstok bij de hPE zit er recht boeven de uitlaat de peilstok met een nauwe opening.

Tot nu toe gebruikte ik een grote soort van injectie spuit ging ca 1 liter in en dan weer bijvullen met de rest. vanwege het geconstateerde olie verbruik bij sommige bezitters kun je nu onde5weg ook wel eens moeten bij vullen hoe doen jullie dat Ik bij Ali een paar doorzichtige plastic knijpflesjes gekocht met een gebogen slangetje er op er kan 250Ml in (ze zijn er ook groter) dus  je kan er 2 meenemen op langere ritten dagen of een grotere kopen. Ik ben nu bezig een denk ik nog handiger vulding te maken voor het regulier onderhoud. een stuk koper pijp haaks gebogen van 12mm en daar haaks op een stukje van 15mm en daar kan dan een trechtertje in zodat je gewoon uit de fles kan (bij) vullen.
Ik zal er morgen een foto van maken en die hier plaatsen maar ik ben toch benieuwd naar jullie creatieve oplossing.

Op de foto het begin stukje koper 12mm met een haaksen koppeling van 12 naar 15mm Ik moet het nog wat verbuigen zodat het horizontale deel iets naar beneden loopt.

20201103_113324.jpg

Link naar reactie
22 uur geleden, Mister T zei:

 

5 uur geleden, marc9820 zei:

61SuwmBhu7L._AC_SL1500_.jpg

Zo te zien past die ook niet in de opening van de peilstok

Link naar reactie

Ik zie een aantal leuke reacties maar ik heb de indruk dat geen van de mensen die een reactie met voorbelld stuurde het zelf hebben geprobeerd gewoon omdat ze in de praktijk niet blijken te werken.

Bij Ali heb ik overigens ook iets gevonden een trechter met flexibele vulslang is nog niet binnen maar hou jullie op de hoogte.

 

Link naar reactie
3 uur geleden, Mister T zei:

Daar ga ik niet op antwoorden.

 

Hoeft ook niet maar mag wel. je kan gewoon duidelijk op de foto's zien dat de onderkant van de trechters niet in de vulopening past. ik heb er zelf al diverse geprobeerd vandaar.
EN toen bij HBM zo'n maxi injectiespuit gekocht dat werkt wel maar je zit na gebruik wel met zo'n vette spuit. dus vandaar dat ik wat makkelijkers zocht. Ik heb nu een hulpstuk gemaakt van 15mm koperen waterleiding dat is makkelijk te bewerken en past goed in de vulopening ik had eerst 12 mm met een overgang naar 15mm  maar de 15 mm blijft mooi recht op staan ik heb er nu voor het voorbeeld een klein trechtertje in maar er zijn nog diverse maten onderweg zodat ik er 1 uit zoek die precies in het pijpje van 15mm past het staande deel kan nog iets korter moet ik nog even bekijken of ik het zo laat.

Er zullen toch wel mensen bij Vespa zijn die er over na hebben gedacht en tzt iets op de markt brengen. of het is er al wat ik dan niet heb kunnen vinden.

In ieder geval iedereen bedankt voor jullie bijdragen.

 

20201105_142127.jpg

20201105_141914.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
16 uur geleden, witte van zichem zei:

Red Line Funnel SKU TOOL FUNNEL werkt perfect

Red Line 99239 Funnel amazon

Als ik dat ingeef  op amazon zie ik niet wat je bedoeld  Heb je ook een link Ik ben een slechte zoeker  ik zie wel een soort van grote injectienaald die ik al heb gekocht bij HBM en werkt ook maar dan moet je dat ding wel steeds vullen en na gebruik weer ontvetten/schoonmaken.

Nu zie ik hieronder je moet het wel wat bijplooien dus standaard niet helemaal perfect nog. 

Link naar reactie

Bedankt voor het filmpje,

Dat maakt veel duidelijk.

Ik had ook al contact gehad met Robbert van het filmpje en eigenlijk best triest dat Vespa de dealers maar laat uitzoeken hoe ze het onderhoud moeten uitvoeren.

Het is een mooi trechtertje maar je moet wel heel voorzichtig te werk gaan want iets te warm en het plastic wordt zo slap dat je er niets meer mee kan. of op het eind van de tuit een stukje flexibele slang dat kun je makkelijk buigen en in de vulopening doen.

In ieder geval voorlopig hou ik het  bij mijn zelf gebogen stukje koperen leiding met een trechtertje er op dat kost een fractie van de prijs van dat rode trechtertje en werkt gewoon goed. het is dan wel handig als je en buig apparaat hebt of voorverwarmd koper (wico buis) nemen dat kun je makkelijk met de hand buigen of de bocht maken met en knietje solderen of klemkoppeling.

 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...