Ga naar inhoud
Vespaforum.be

vastloper


Timmie

Aanbevolen berichten

Bezig aan een revisie van mijn PK50S.

Bij het maken van een eerste testritje vanmorgen vrij snel een zeer abrupte vastloper. Bij het demonteren van de cylinder tref ik (naast serieuze krassen in de cylinderwand en kapotte segmenten) een 4-tal naalden van een naaldlager aan. Eentje daarvan zit zelfs opzij in de piston, zie foto. WTF?! Weet iemand wat hier gebeurd kan zijn?

Bij nadere inspectie vind ik ook een miniscuul gaatje tussen het draaiende gladde deel van de krukas (dat de inlaat opent en sluit) en de motorbehuizing (zie filmpje). Het lijkt me dat dat daar niet hoort en dat daar ook iets tussendoor geschoten is en schade heeft veroorzaakt. Is dit nog te herstellen en is dat noodzaak?   

Als ik aan het vliegwiel draai gaat de krukas op bepaalde punten ook heel slecht rond, ik vermoed dat er elders nog rommel in het carter terecht gekomen is.

Dit suckt. Alle advies is meer dan welkom.

Blokje volledig open gooien? Of ga ik (gezien die miniscule  inwendige schade aan de motorbehuizing bij de inlaat) best meteen op zoek naar een vervangblokje?

Grts,

Tim

piston.jpg

Link naar reactie

Was vergeten dat daar een naaldlagertje zat (heb de piston er de voorbije 10 jaar niet af genomen), dat verklaart 't zeker. Als ik de krukas met het vliegwiel rond draai komen er scherfjes metaal en zwart plastic mee naar boven richting cylinderopening. Het blokje zal dus zowiso volledig open moeten om de rotzooi er uit te halen. Dan kan ik de krukas ook eens tegoei bekijken.

Zo'n reed valve, daar ben ik niet bekend mee. Is dat voor een leek makkelijk te installeren, of is dat specialistenwerk? Moet eraan het blok gefreesd/gedremeld worden? Toevallig een SIP linkje voor?

 

aangepast door Timmie
Link naar reactie

Als je een reedvalve al niet zitten, hoe ga je je blok dan zelf opengooien? 

Als je iemand zoekt om je blok te reviseren pm me dan maar.

Maar om op je vraag te antwoorden. Een standaard spruitstuk vervangen door een reedvalve spruitstuk is makkelijk. Carbu demonteren en 2 m6 moertjes aan het carter lossen. Er moet niks gefreesd worden.

Link naar reactie

Even verduidelijken Frissenappel: Ik zei enkel dat ik niet bekend was met het reedvalve systeem, niet dat ik dat niet zie zitten. Ik heb dat alleen nog nooit geïnstalleerd, en las hier en daar over dremelen / frezen aan de inlaat (wat ik nog nooit gedaan heb), vandaar mijn vraag of de installatie makkelijk is.  

Na enig opzoekwerk begrijp ik (ook voor andere forumbezoekers die het reed valve systeem niet kennen is deze info misschien handig - en daar dient zo'n form tenslotte voor  - om info en kennis te delen) dat zo'n reedvalve een spruitstuk is (van bvb. Polini) met een membraan in, dat je kan gebruiken als de inlaat van je blok beschadigd is, bijvoorbeeld door een vastloper. (In het Duits heet zoiets 'Membranansaugstutzen' en in het Italiaans  'Colettoro Aspirazione Monolamellare').  Voor smallframes vind je deze voor SHB carburators vanaf 16.16, met 2 en 3 punts bevestiging, afhankelijk van wat voor een blokje je hebt. Dit alles voor zover ik me goed geïnformeerd heb. Correct me if I'm wrong...

Bij mijn V5X2M PK50S motor zitten er trouwens geen 2, maar 3 moertjes aan de verbinding spruitstuk/inlaat. Dat wordt serieus klussen dus... 😊

Link naar reactie

Er is geen volledige revisie van het blok gedaan. Mijn PK had in zijn geheel een kleine herziening nodig. Naast een laag anti steenslag (daarvoor moest het blok er vanonder) nieuwe schokbrekers, gaines en kabels, een nieuw primair tandwiel met 16 tanden en een nieuwe koppeling.

aangepast door Timmie
Link naar reactie
Op 2/11/2020 om 22:54, Timmie zei:

 Voor smallframes vind je deze voor SHB carburators vanaf 16.16, met 2 en 3 punts bevestiging, afhankelijk van wat voor een blokje je hebt. Dit alles voor zover ik me goed geïnformeerd eb. Correct me if I'm wrong...

Bestaan ook voor 16.10 hoor.

Op 2/11/2020 om 22:54, Timmie zei:

Bij mijn V5X2M PK50S motor zitten er trouwens geen 2, maar 3 moertjes aan de verbinding spruitstuk/inlaat. Dat wordt serieus klussen dus... 😊

v5x2m is een pk xl motornummer.

Spruitstuk vervangen is ongeveer een halfuurtje werk als je je achterveer kan lossen en de motor kan laten zakken.

Link naar reactie

Okay. Dat is goed om te weten. Is handig voor als je een 50cc met een 16.10 carb hebt dan.

Wat betreft dat motornummer ben ik nog niet helemaal mee. Zou het kunnen dat een PK50XL als motor V5X3T heeft, en V5X2M toch de nummer is voor een PK50S?

https://www.scooterhelp.com/serial/ves.motor.serial.numbers.html

Hoe dan ook, bij mij zit er een V5X2M onder.

Ik zal dan vermoed ik deze nodig hebben:

https://polini.shop/it/215-0232.html

Ga dan eventueel (mits de DR75 toch om zeep is) voor een Polini 50cc cylindertje met 5 poorten gaan...

 

Link naar reactie

V5x2m is een motornummer vanaf 1988. Gebruikt op pk 50xl, pk50n en rush modellen. Maar wel ná dat de productie van de pk50s gestopt is in 1986. Je moet er rekening mee houden dat da laatste pk50s modellen ook wel al met 3 studs spruitstuk konden komen om de stock op te werken.

Voor de rest, niet te druk in maken, zolang je 2 schakelkabels hebt is alles zo goed als uitwisselbaar. 

Persoonlijk; Ik vind een polini 50cc 5poorts weggegooid geld. Koop dan een dr75, 16.16 en pinasco z19 primair. Veel aangenamere setup.

 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Op 7/11/2020 om 14:36, Frissenappel zei:

V5x2m is een motornummer vanaf 1988. Gebruikt op pk 50xl, pk50n en rush modellen. Maar wel ná dat de productie van de pk50s gestopt is in 1986. Je moet er rekening mee houden dat da laatste pk50s modellen ook wel al met 3 studs spruitstuk konden komen om de stock op te werken.

Voor de rest, niet te druk in maken, zolang je 2 schakelkabels hebt is alles zo goed als uitwisselbaar. 

Persoonlijk; Ik vind een polini 50cc 5poorts weggegooid geld. Koop dan een dr75, 16.16 en pinasco z19 primair. Veel aangenamere setup.

 

 

Maakt inderdaad niet zoveel uit, als 't zaakje maar fantsoenlijk rijdt. ☺️

De voorbije jaren heb ik met een 3 poorts DR75 met een 16.16 carb en het originele 15/69 tandwiel gereden. Buiten het feit dat mijn 1e vitesse onbruikbaar was was ik daar best tevreden mee. Ik haalde daar 55 à 60 km/u mee, en qua trekkracht was dat ook gewoon in orde. Na het 16/69 tandwiel geïnstalleerd te hebben merkte ik tijdens de proefrit een aangename verbetering qua toerental, en idd. een aangenamer rijcomfort. Helaas was dit plezier (vanwege de vastloper) van heel korte duur.

Nu ik toch moet reviseren dacht ik op een Polini 50 over te stappen (gecombineerd met mijn 16.16 carb en mijn 16/69 tandwiel) om de zaak weer 'legaal' te maken qua cylinderinhoud. Een DR75 blijft toch een illigale setup hé. Anderzijds is alles wat getuned is bij mijn weten in principe illegaal (niet meer gelijkvormig), dus ook een Polini 50 met een grotere carb. Ik overweeg dus nog wat te doen, vandaar dat ik wat info bijeen sprokkel.  Een andere optie is om een 125 te kopen.

Wat geeft zo'n Polini 50 5 poorts cylinder eigenlijk precies? Ik las ergens een deel meer trekkracht als de standaard Piaggio 50cc, en qua topsnelheid een 50 km/u. Toevallig al ervaring mee/ al ooit mee gereden?

Link naar reactie
21 uur geleden, Timmie zei:

Wat geeft zo'n Polini 50 5 poorts cylinder eigenlijk precies? Ik las ergens een deel meer trekkracht als de standaard Piaggio 50cc, en qua topsnelheid een 50 km/u. Toevallig al ervaring mee/ al ooit mee gereden?

Ja, ik zou het als een performante 50cc omschrijven. Topsnelheid wordt door je primair bepaald. Zolang je cillinder genoeg vermogen kan leveren om de verhouding rond te krijgen zou je hypothetisch met een 50cc  de 100 km/h kunnen halen. Geloof dat 50cc snelheidsrecord op 145km/h ligt. (Bv 50cc minarelli p6 racers of zundapp en kreidlers racers halen meer dan 100 km/h).

 

Maar goed, kort door de bocht hoe meer poorten hoe meer kracht. Bv waarom een primavera 125 et3 met (3 poorten) 7pk heeft in vergelijking met de 4,5 pk van de 2poorts primavera 125. 

 

 

Link naar reactie
3 uur geleden, Frissenappel zei:

Ja, ik zou het als een performante 50cc omschrijven. Topsnelheid wordt door je primair bepaald. Zolang je cillinder genoeg vermogen kan leveren om de verhouding rond te krijgen zou je hypothetisch met een 50cc  de 100 km/h kunnen halen. Geloof dat 50cc snelheidsrecord op 145km/h ligt. (Bv 50cc minarelli p6 racers of zundapp en kreidlers racers halen meer dan 100 km/h).

 

Maar goed, kort door de bocht hoe meer poorten hoe meer kracht. Bv waarom een primavera 125 et3 met (3 poorten) 7pk heeft in vergelijking met de 4,5 pk van de 2poorts primavera 125. 

 

 

Okay, da's alweer fijne info, thanks. 

Je zei eerder dat je die Polini weggegooid geld vindt, en dat je een DR75 een aangenamere setup vindt.  Kan je dat even toe lichten aub? Waar zit volgens jou het verschil tussen enerzijds een setup met Polini 50cc 5 poorts (met 16.16 carb en 16/69 primair) en anderzijds een setup met DR75 3 poorts (met ook 16.16 carb en 16/69 primair)?

aangepast door Timmie
Link naar reactie
12 uur geleden, Timmie zei:

Okay, da's alweer fijne info, thanks. 

Je zei eerder dat je die Polini weggegooid geld vindt, en dat je een DR75 een aangenamere setup vindt.  Kan je dat even toe lichten aub? Waar zit volgens jou het verschil tussen enerzijds een setup met Polini 50cc 5 poorts (met 16.16 carb en 16/69 primair) en anderzijds een setup met DR75 3 poorts (met ook 16.16 carb en 16/69 primair)?

1) de prijs, de polini is een €30 duurder

2) koppel, met 2 is een 75cc aangenamer om op te trekken dan een 50cc

3) met een iets groter primair en 16/16 haal je de 75 km/h met een 75cc. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Okay, thanks.

Dus los van die prijsissue kan ik er wat betreft het koppel van uit gaan dat een 50cc 5 poorts Polini ( in combinatie met een 16.16 carb en een 16/69 primair) niet ongeveer evenveel power heeft als een 3 poorts DR75 (met dezelfde carb en primair)? 

Kan je aub even verduidelijken waarom die 50cc 5 poorts Polini met dezelfde carb en primair (naast meer lawaai ) ook meer toeren gaat maken dan een 3 poorts DR75? Hangt het toerental dan niet enkel van de maat van je primair af/van je overbrengingsverhouding? Maw. speelt de cylinderinhoud daar ook een rol in dan?

Link naar reactie
3 uur geleden, Timmie zei:

Okay, thanks.

Dus los van die prijsissue kan ik er wat betreft het koppel van uit gaan dat een 50cc 5 poorts Polini ( in combinatie met een 16.16 carb en een 16/69 primair) niet ongeveer evenveel power heeft als een 3 poorts DR75 (met dezelfde carb en primair)? 

Kan je aub even verduidelijken waarom die 50cc 5 poorts Polini met dezelfde carb en primair (naast meer lawaai ) ook meer toeren gaat maken dan een 3 poorts DR75? Hangt het toerental dan niet enkel van de maat van je primair af/van je overbrengingsverhouding? Maw. speelt de cylinderinhoud daar ook een rol in dan?

Toerental wordt door een aantal dingen bepaald, de timing van de spoelpoorten en vooral blowback dan, hoek van de poorten, compressie, en de grootte/type van de carbu. Vermogen (pk) is toerental x koppel. Zo kan je bv een smallframe hebben met een 135cc kitje die evenveel pk's heeft als een px200 maar wel helemaal anders rijdt. Dat is wat je ziet op een uitdraai van de testbank, een vermogencurve en een koppelcurve. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Okay. Interessant. Termen als blowback en timing van spoelpoorten zijn mij wel niet bekend ( zo technisch ben ik niet aangelegd) , maar dit is wel weer goede info, en goed om in het achterhoofd te houden...

Wat ik eigenlijk probeer is om uit te vinden wat  de allerbeste setup is die én enigzins legaal is (dus geen 75cc meer) maar toch wat meer power heeft dan de standaard Piaggio 50cc, én eventueel ook een tikje sneller gaat dan de toegestane 45km/u.

De 16.16 carb en het 16/69 primair tandwiel heb ik al liggen.

Als er andere forumbezoekers zijn die hier ervaring mee hebben: shoot. 😊 (of PM me even aub)

Thanks.

Link naar reactie

bottom line >elke set up waarbij je sneller dan 45km kan is illegaal. Al rijdt je met een 25cc

Ik heb laatst een pk XL voorzien met reedvalve / 16.16 carb en 75 Cc . Maar de vertanding kleiner gemaakt naar 69/14 .

Je eerste versnelling is dan vrij nutteloos geworden maar ze  rijdt voor de rest heel sportief met veel koppel doorheen alle andere versnellingen , maar wel  met een  legale eindsnelheid. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...