Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Ontstekingsprobleem S125


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben nog maar net nieuw op dit forum maar heb jammer genoeg al een vraag. In mei kocht ik een Vespa S125 uit 2007 (ZAPM44302) met 16.000km. Vermits ik hier toen nog geen geschikt rijbewijs voor had is hij tot enkele weken geleden in de schuur beland. Begin deze maand wilde hij niet starten, dus batterij opgeladen en toen deed hij het wel weer. Echter na +-10km rijden en even stilstaan startte hij weer niet, toen maar een nieuwe batterij gestoken en rijden. Dit ging geen tijdje goed, hij is ondertussen ook bij de plaatselijke dealer op onderhoud geweest met de vraag hem volledig na te kijken aangezien ik hem tweedehands gekocht had, maar volgens hem geen problemen met de Vespa. 

Tijdens de eerste grote rit na zo’n 30km gestopt om een broodje te eten en vervolgens wilde hij weer niet elektrisch starten, maar met de kickstarter kreeg ik hem toch aan. Naar huis gereden en daar weer enkel met de kickstarter kunnen starten. Later die dag nog even gereden en toen viel hij tijdens het rijden uit en niet meer aan te krijgen. Hij vonkte echter nog wel.

Toen heb ik hem weer naar de dealer gebracht om het probleem op te lossen. Hij belde om te zeggen dat er een nieuwe spanningsregelaar op moest, dit heeft hij ook gedaan maar toen had de Vespa geen vonk meer (de dealer heeft zelf gezegd dat er nog wel een vonk was op het moment dat we hem binnenbrachten). Vervolgens belde hij mij om te adviseren de Vespa ‘te laten gaan’, hij kon proberen een nieuwe CDI te steken maar dit ging meer dan 500 euro kosten zonder garantie dat het opgelost zou zijn. Dit vond ik wat te gek dus ben ik hem terug gaan halen aangezien het duidelijk was dat de dealer er geen zin meer in had. Ik heb de Vespa hier nu staan met zowel de oude als de nieuwe spanningsregelaar erbij, maar geen vonk. 

Wat ik zelf ondertussen heb nagekeken: andere bobine, geen effect, zekeringen allemaal ok, geen vonk uit de bougiekabel te krijgen. Aan de CDi zit er links een grote stekkeraansluiting die ook aangesloten was. Rechts zit er een vierkante aansluiting waarop niets was aangesloten, is dit normaal? 

Een CDI vinden voor dit model is niet zo gemakkelijk, en eigenlijk zou ik graag eerst zeker weten dat dit het probleem is voor ik er één bestel. Weet er iemand misschien of een CDI van een ander model op mijn S125 zou passen? Op elke CDI die ik kan vinden staat SAE J590B. de OEM nummer voor mijn type is CM078307 maar die is moeilijk te vinden en op SIP ook een pak duurder dan die van de LX125 (CM078308). Mijn vriend heeft een GTS125 staan waar een CDI met nummer 639840 in zit. Nu weten we niet of deze ook zou werken met mijn Vespa en hebben we dus nog niet geprobeerd of hij met deze CDI zou werken. Er zijn namelijk op SIP wel CDI’s van HPI te krijgen die zowel op de S, LX als op de GTS passen. 

Is er iemand die weet of dit gaat of het een slecht idee is? Of is er misschien iemand die een ander probleem in gedachten heeft in dit geval? Is er misschien iemand die een manier weet om een CDI te testen? 
Alvast bedankt voor jullie hulp! 

Jessie

aangepast door jessie vereecken
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...