Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Speling as achterwiel


Timmie

Aanbevolen berichten

Het blokje van mijn PK50S ligt momenteel ter revisie op de tafel.

Is het normaal  dat je het achterwiel wanneer het blokje (V5X1M) in vitesse staat een tikje in wijzerzin en een tikje tegen wijzerzin kan draaien, alvorens de piston in beweging komt? Of mag daar nul speling op zitten? Waar situeert zich dan eventueel het probleem? 

Weet er iemand of je bij een PK50S,  na het installeren van een Ferodo Sport (versterkte 6veren) koppeling (samen met een XL2 koppelingsafdekplaatje),  je originele koppelingsdeksel nog kan blijven gebruiken? Ik krijg namelijk na installatie van deze onderdelen geen beweging meer in de koppelingsarm. Het lijkt of de messing duwstang van de koppeling al helemaal tegen het koppelingsaandrukplaatje zit. Is dit normaal?

Link naar reactie
47 minuten geleden, Timmie zei:

Weet er iemand of je bij een PK50S,  na het installeren van een Ferodo Sport (versterkte 6veren) koppeling (samen met een XL2 koppelingsafdekplaatje),  je originele koppelingsdeksel nog kan blijven gebruiken? Ik krijg namelijk na installatie van deze onderdelen geen beweging meer in de koppelingsarm. Het lijkt of de messing duwstang van de koppeling al helemaal tegen het koppelingsaandrukplaatje zit. Is dit normaal?

Als je de kickstart naar beneden duwt, beweegt de piston mee of slipt de koppeling door? 

Het is normaal dat het moeilijker is om een versterkte koppeling in te duwen. 

Groetjes, nero. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Kickstart werkt gewoon. Piston beweegt op en neer en koppeling draait mee.

Als ik je goed begrijp zou het perfect kunnen dat je het koppelingsarmpje niet met de hand kan bewegen (de koppeling in drukken), maar dat ze (na montage) met de koppelingshendel aan het stuur (via de koppelingskabel) wel in gedrukt geraakt?

Weet jij misschien ook nog iets te zeggen over die speling op m'n achteras? Is dat normaal? Of moet 't blok open? 😞 

Thanks, geapprecieerd.

Tim

aangepast door Timmie
Link naar reactie
15 uur geleden, Timmie zei:

 

Weet er iemand of je bij een PK50S,  na het installeren van een Ferodo Sport (versterkte 6veren) koppeling

Waarom ? 130 cc kitje met aangepaste vertanding en sportuitlaat ? 

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Mijn gedacht ....

Weggegooid geld. 

Ter vergelijking , V90 , primavera 125 etc rijdt allemaal perfect op een standaard drieplaats koppeling. Nieuwe veer en platen had genoeg geweest. 

Maar dit gezegd zijnde is dat nog geen oplossing voor je probleem.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Op 24/10/2020 om 19:19, Timmie zei:

Het blokje van mijn PK50S ligt momenteel ter revisie op de tafel.

Is het normaal  dat je het achterwiel wanneer het blokje (V5X1M) in vitesse staat een tikje in wijzerzin en een tikje tegen wijzerzin kan draaien, alvorens de piston in beweging komt? Of mag daar nul speling op zitten? Waar situeert zich dan eventueel het probleem? 

Ja, dat is normaal. de pennen van het schakelkruis hebben ruimte in de tandwielen van de versnellingsbak om tijdens het rijden vlot te kunnen schakelen. Zonder speling zou je een heel harde versnellingsbak krijgen.

 

Op 24/10/2020 om 19:19, Timmie zei:

 

Weet er iemand of je bij een PK50S,  na het installeren van een Ferodo Sport (versterkte 6veren) koppeling (samen met een XL2 koppelingsafdekplaatje),  je originele koppelingsdeksel nog kan blijven gebruiken? Ik krijg namelijk na installatie van deze onderdelen geen beweging meer in de koppelingsarm. Het lijkt of de messing duwstang van de koppeling al helemaal tegen het koppelingsaandrukplaatje zit. Is dit normaal?

Een xl2 koppeling met gelagerde drukplaat moet worden bediend door een xl2 koppelingsdeksel icm een stalen drukpen ipv messing. Deze vallen onderling niet te combineren. Een xl2 koppeling wordt doorgaans gebruikt bij getunede motoren. +15pk. Voor een dr75 kom je toe met de standaard koppeling. Dr130 is zelfs ok met standaard koppelingsplaten en een versterkte veer.

  • Bedankt 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...