Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Corona winter project - rat PX200


Andy72

Aanbevolen berichten

aangekocht in Nederland en zowel douane papier als het validatie attest (gelijkvormigheidsattest) binnen een paar dagen volledig online kunnen afhandelen. Ik had er een beetje bang van... de eerste keer dat ik iets invoer, maar dat viel reuze mee. 

Ik vermoed dat de vespa nog in de originele kleur zit. Verde miscalizzato of verde enigma? De kleur wil ik behouden en behandelen met owatrol tegen verdere aftakeling. Worden enkel de aangetaste oppervlakken behandeld of de gehele carroserie?

119936100_3105583012885537_5023458878260840440_o.jpg

  • Like 1
Link naar reactie

Ik zou enkel roestige stukken behandelen met owatrol.

Wbt de lak, als eerste zou ik de scooter wassen, om vuil te onderscheiden van echte beschadigde stukken.

Mochten er dan veel beschadigde stukken tussen zitten, kan je kijken hoe ver je komt met commandant 5.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

een beetje overdreven over de goede staat van de bodem 🤨. Toch een minder goed gedeelte achter het voorste spatbord ter hoogte van het rempedaal. Waarschijnlijk "de zwakke plek"?

IMG_20201031_130500.thumb.jpg.358f6fae6dce960837608ab1d2d775f0.jpg

Link naar reactie
2 hours ago, Niels_1977 said:

Ook een aanrader; owatrol.

Bv voor de tunnel, moet wel minimaal 24 uur drogen in verwarmde ruimte, maar stopt het roest proces.

Daarna evt overschilderbaar mocht dat nodig zijn.

Heb de aanwezige roest bespoten met "epoxy brunox". Dit had ik nog in spuitbare versie... Dit moet de roest omvormen en vastzetten... eenmaal droog kan je dit ook best naspuiten. Tunnel grondig behandelen is nog niet zo eenvoudig... zou hem in een badje moeten leggen 😉

 

IMG_20201104_164017.jpg

IMG_20201104_163324.jpg

Link naar reactie

motor der terug onder gestoken... enkel uitwendig wat opgesmukt en een lekkende dichting tussen de schakelklok en het carter vervangen, heb hem nooit grondig getest en wil dit eerst doen voor hier iets aan te veranderen. De 400 meter die ermee gereden heb, zeggen niet alles, op het eerste gevoel wel in orde.

IMG_20201108_190939.jpg

Link naar reactie

as met lagers een nachtje in de vriezer tot -18°C en de stuurstang opgewarmd tot +/- 60°C en dan lukt dat ook zonder pers... het tricky stuk is dat je dan niet moet treuzelen, want dan is het warmtevoordeel verdwenen. Eens de as goed gepositioneerd is in het gat, krijg je die er volledig ingedreven, De lagers daarna positioneren, tussen de bankschroef gezet om ze verder op hun plaats te krijgen...    Een pers zou voor deze toepassing natuurlijk veel handiger zijn... die heb ik helaas niet. Ik had vooraf al eens gezocht welke passing deze verbinding zou hebben, hier vind ik helaas niets van terug. Anders kan je perfect berekenen welk temperatuurverschil je moet voorzien voor de verschillende delen.

Link naar reactie
1 minute ago, Andy72 said:

as met lagers een nachtje in de vriezer tot -18°C en de stuurstang opgewarmd tot +/- 60°C en dan lukt dat ook zonder pers... het tricky stuk is dat je dan niet moet treuzelen, want dan is het warmtevoordeel verdwenen. Eens de as goed gepositioneerd is in het gat, krijg je die er volledig ingedreven, De lagers daarna positioneren, tussen de bankschroef gezet om ze verder op hun plaats te krijgen...    Een pers zou voor deze toepassing natuurlijk veel handiger zijn... die heb ik helaas niet. Ik had vooraf al eens gezocht welke passing deze verbinding zou hebben, hier vind ik helaas niets van terug. Anders kan je perfect berekenen welk temperatuurverschil je moet voorzien voor de verschillende delen.

met de O-ringen is het wel fout gegaan, deze had ik beter over de benen van de draagarm gespannen om als laatste tussen de stuurstang en de vork te trekken. Volgens mij niet zo erg, die zitten daar enkel om ophoping van vuil tussen deze tweed delen te vermijden, er zit nog een extra afdichting in de draagarm voor de lagers die het vuil buiten houden...

Link naar reactie

Koppeling en remmen nog wat afgesteld... en klaar voor een proefritje... kilometerteller doet het nog niet, vond die interne kabel precies al wat aan de korte kant. Moeten we nog eens nazien, evenals de achterste pinkers. Misschien de massa onderbroken omwille van owatrol behandeling?? Voor de rest doet hij het prima. Ik ga toch nog even op zoek naar een zwarte zadel van het juiste jaartal. Vond hem er iets leuker uitzien, onmiddellijk na de owatrol behandeling, de glans is er vanaf door de nabehnadeling met blanke lak.

IMG_20201114_144856.jpg

IMG_20201114_144910.jpg

  • Like 2
Link naar reactie

De rode Vnb1 Augsburg van je profielfoto’s komt mij bekend voor. Was ooit gestationeerd in Heusden-Zolder en heeft een mooie waterdecal sticker van een vespaclub te Heusden in de jaren 50.

Link naar reactie
  • 3 weken later...
  • 4 weken later...

Nog steeds problemen met de kilometerteller... eerst de nieuwe gain wat ingekort om wat meer lengte van de binnenkabel vrij te maken. De speedo werkte even, weliswaar met een tikkend geluid, alsof er iets niet goed zat. De binnenkabel was vrij snel over ter hoogte van de aansluiting aan de teller. Ik had nog een oude binnenkabel liggen, die erin gedaan en deze ging quasi onmiddellijk op dezelfde plaats over. Ik ga de teller eens op een andere manier proberen aan te drijven om te zien wat er mis gaat. Heeft er iemand al iets gelijkaardigs met een teller aan de hand gehad, te zwaar draaien of blokkeren? Eventueel reparatie tips? De binnekabel gaat mooi rond wanneer de teller niet is gekoppeld...

Link naar reactie

Heb onlangs een VNB gerestaureerd teller zat ook vast. Met een klein schroevendraaiertje dat precies in het vierkantig gat past waar de kabel in komt, voorzichtig links /rechts draaien na het inspuiten met WD40 en na een tijdje was ie los. 

  • Like 1
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...