Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Schakelhendel Px


Tom.t

Aanbevolen berichten


Waarschijnlijk een domme vraag 🤦‍♂️, maar moet de schakelhendel in positie van de versnelling blijven staan ( op de nummers) of kan je deze terug naar de "normale" positie bewegen?
bij een px van 2007
Bij de mijne kan deze vrij bewegen ( kan wel de versnellingen inschakelen) maar heb ook al filmpjes gezien waar deze blijft staan in positie 🤷‍♂️

mvg Tom

IMG-20201015-WA0005.jpg

Link naar reactie

Als je de scooter heen en weer rolt kan je de versnellingen (met beleid) ook schakelen. Dus wanneer de motor uit staat.

Maar als ik het zo inschat zijn je schakelkabels wat aan de losse kant. Kwestie van zelf bijstellen als je handig bent, of bij een Vespa garage laten afstellen.

(zeker als de schakelkabels nieuw zijn, heb je daar de eerste periode last van, en zullen de kabels een aantal keer nagesteld moeten worden, kwestie vd steltonnetjes tpv schakelklok bijstellen)

Link naar reactie

Wellicht heeft Tom filmpjes gezien van sequentiële selectorboxes waarbij de versnellingshendel na het schakelen telkens weer terugkeert naar de o-positie.

 

 

Link naar reactie
43 minutes ago, Tom.t said:

Oké, hij moet dus vast blijven staan op de nummers  

Ik kan bij de mijne de hele hendel vrij bewegen als hij in versnelling staat. 

 

Ok, dan is er iets goed mis lijkt me. (kabels zijn heel slecht afgesteld,1 vd kabels is stuk etc)

Wat ook zou kunnen, in de stuurkap is 1 vd kabels losgeschoten, wat weer een gevolg kan zijn van te ver uitgerekte schakelkabel.

Iig repareren, of ergens laten repareren.

Link naar reactie

Ik denk dat je even een filmpje moet maken.

Als je je hendel vrij kan bewegen, dan is er waarschijnlijk ergens een kabel los.

Maar ik snap niet hoe je dan ook nog kan schakelen.

 

Of bedoel je een beetje speling?

Link naar reactie
Op 21/10/2020 om 17:37, Tom.t zei:

Ik heb kapje op het stuur en het schakelmechanisme even los gedaan. En er zit behoorlijk wat speling op de kabels 🤦

Maar ineens een paar nieuwe in steken. Zijn er nog dingen die jullie mee zouden vervangen? 

Zou eerst eens beginnen ze netjes op spanning te brengen en dan eens een poosje sturen.

Mits kabels niet gerafeld zijn of ernstige knikken vertonen zou ik ze fijn laten zitten.

Preventief vervangen is een beetje larie. Want om de hoeveel km of tijd ga je dit dan doen en doe je dat dan ook bij je auto?

Je moet pas iets repareren als het stuk is.

En mocht je het toch liever wel doen dan zou ik ook gelijk de rest vervangen van de vespa en de oude aan mij doen voor weinig.

aangepast door Bowyer
Link naar reactie
On 10/21/2020 at 5:37 PM, Tom.t said:

Ik heb kapje op het stuur en het schakelmechanisme even los gedaan. En er zit behoorlijk wat speling op de kabels 🤦

Maar ineens een paar nieuwe in steken. Zijn er nog dingen die jullie mee zouden vervangen? 

Schakelmechanisme los gedaan schrijf je. Bedoel je dan de schakelklok aan de motor? 
Zoja, daar kan je de speling verhelpen. 
 

Link naar reactie
14 uur geleden, DD_ves zei:

Schakelmechanisme los gedaan schrijf je. Bedoel je dan de schakelklok aan de motor? 
Zoja, daar kan je de speling verhelpen. 
 

Hij schrijft dat hij het kapje er af gehaald heeft. Maar om de speling weg te stellen is dat toch niet nodig. Men kan eenvoudig de stelschroeven aan de voorzijde van het schakelmechaniek verdraaien om de speling uit de kabels te krijgen. Mogelijk is dit nog nooit versteld.

Link naar reactie
9 hours ago, Bowyer said:

Hij schrijft dat hij het kapje er af gehaald heeft. Maar om de speling weg te stellen is dat toch niet nodig. Men kan eenvoudig de stelschroeven aan de voorzijde van het schakelmechaniek verdraaien om de speling uit de kabels te krijgen. Mogelijk is dit nog nooit versteld.

Ah. Denk je dat hij enkel het kapje van de schakelklok heeft afgehaald? Zou kunnen!

Ik las het anders nl 😉

 

 

Link naar reactie

Gezien wat hij vraagt is zijn ervaring met de schakelmodellen niet heel groot.

Hij kan wel schakelen maar er is zoveel spel op de kabels dat hij het handvat in elke willekeurige positie kan draaien.

Dat wetende verwacht ik niet dat hij het mechaniek heeft losgekomen maar alleen het kapje wat de kabels afdekt.

Vreemd is dat dit ineens gekomen is of was dit al zo bij aanschaf van de px? Dus mijn idee is; draai de stelschroeven terug in zover als mogelijk draai dan twee slagen terug zodat je stelruimte hebt. Laat een helper de schakelhendel vast houden in neutraal terwijl hij de kabels aanspant in het mechaniek. ( de bak ook in neutraal natuurlijk) en dan nog eens rijden.

Link naar reactie

Ik heb het kapje rond het stuur en het kapje dat de kabels achteraan afdekt eraf gehaald.

De px heeft maar 5000km op de teller staan. Maar de kabels lopen redelijk stroef door de geleiders. Vandaar dat ik ze wil vervangen. 

Ik heb genoeg ervaring met sleutelen, maar geen ervaring met een px. 

Er zijn nog een paar technische dingen die aangepakt moeten worden maar daarvoor heb ik deze gekocht, als projectje voor de wintermaanden zeg maar. 

En sommige dingen vervang ik liever idd preventief, verkleint de kans dat je onderweg voor verrassingen komt te staan 😉

Link naar reactie

Dan heb je twee opties; alleen de binnenkabels vervangen. Dit is het eenvoudigste als de buitenkabels nog goed zijn. Of ook de buitenkabels vervangen, wel het mooiste maar wat lastiger.

In het laatste geval trek met de oude kabel de nieuwe er in. Ik trek meestal een lekker sterk touwtje door zowel de oude als de nieuwe kabel en maak aan het einde van de nieuwe kabel in het touwtje een lus waar ik iets doorheen steek. Dan trek ik met de oude kabel gelijk de nieuwe er in en door spanning op het touwtje te houden blijft de nieuwe de oude netjes volgen. Eventueel kan je nog een ducttapje de verbinding heen doen.

Doe jezelf dan een plezier en koop de beste/duurste kabels die er zijn. Deze hebben een binnenkous van teflon in de buitenkabel en de binnenkabel bestaat uit meer maar dunnere draden en is daardoor soepeler en gaat gemakkelijker de bocht om.

Ik dacht dat de Pinasco sets zo zijn.   

  • Like 2
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...