Ga naar inhoud
Vespaforum.be

Vespa sprint 150, originele staat


koeno83

Aanbevolen berichten

Ik gebruik steeds de BGM-versie met een gesloten kooitje. Door die gesloten ring en ingepapt met veel lagervet blijft alles normaliter mooi samen en bijgevolg een stuk makkelijker te monteren dan die op jouw fotootje (linkje). De ring hoort aan de kant van de selectorbox te zitten trouwens.

Ik zag ooit een trukje met 2 fijne reepjes plastiek, waarbij de lager eerst in elkaar werd gezet en de boel dichtgeknoopt werd. Na het monteren werden de strips weggebrand met een bunsenbrander. Geen idee of dat ook werk. 

Link naar reactie

Montage was inderdaad erg makkelijk met deze lager. Ondertussen het blokje weer in elkaar. Er zaten nog originele lagers in van RIV dus nog nooit uit elkaar geweest, ook het schakelkruis en Kickstarter tandwiel waren nog erg goed.

Alleen twee gebroken veertjes in het primairtandwiel. 

3EEF544F-D08F-4D78-859C-CCC35894A528.jpeg

F12CC661-8281-4819-91D1-C3C76768297B.jpeg

488C7B6A-ED73-4907-8C4F-317BEA1AB964.jpeg

D961F9A8-E7CD-4328-8232-1E5C90D6020D.jpeg

79A222BA-480F-4DBE-8726-1A41FF706E38.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie

Hoi allemaal,

Ik loop tegen een probleem aan bij het installeren van de DR177 op de bestaande krukas.

De lager past in de krukas, de pistonpen past ook in de lager. Alleen de pen met lager past niet meer in de krukas omdat de lagertjes dan net iets naar buiten gaan.

Ik heb een nieuwe lager besteld, maar helaas hetzelfde probleem. Met de originele pistonpen werkt het wel maar die is korter dan die voor de DR177.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen? Kortere pistonpen gebruiken, krukas heel iets ruimer maken met de drempel?

Alle tips zijn welkom!

groet Koen 

 

3963BF81-1B53-426E-841C-7191B6069E89.jpeg

9AC7B194-5463-44E3-94EF-2D18B0F24F92.jpeg

A7CBB0CF-D7CF-4951-8643-3ECBEBA9160D.jpeg

4E7A4058-6A2D-460E-80D7-596115764EE7.jpeg

Link naar reactie

Bedoel je dat de diameter van de pistonpennen verschillend is?

Link naar reactie
24 minutes ago, koeno83 said:

Ja klopt de diameter wijkt heel iets af.

Ze passen beide wel goed in de zuiger, ik kan natuurlijk de pistonpen van de DR177 iets schuren zodat hij wel past. 

pistonpen schuren lijkt me geen goed plan. 

Link naar reactie

Mij ook niet, de zuigerpennen zijn al “floating” dus als je materiaal gaat verwijderen gaat deze extra slijten en inslaan bij de zuiger.

Heb je niet toevallig een overmaat lager te pakken (https://www.sip-scootershop.com/en/product/gudgeon-pin-bearing-piaggio-15x19x20-mm_90133000).

Als je de beschikking hebt over een micrometer dan even beide pennen eens meten.

  • Like 1
Link naar reactie

Het is gelukt met een nieuwe piston lager. De oude krukas heeft waarschijnlijk zeer weinig tolerantie en de nieuwe pistonpen is een fractie dikker. Moest wel wat kracht zetten maar hij draait soepel rond en zit er mooi op.

Deze cylinder zat eerst op een nieuwe krukas en daar ging het zonder problemen. Denk dat het combineren van oude en nieuwe onderdelen het probleem is geweest. 

  • Like 2
Link naar reactie
Op 27/6/2021 om 09:35, Pilaf zei:

Ik vervang ter controle wel wat vaker de olie, heb een recycling systeem gemaakt met 2 glazen potten en een sterke magneet. Na een lang stuk rijden vang ik de warme olie op en zet deze een paar weken in een glazenpot boven op de magneet. De metaalschilvers zitten na verloop van tijd dan keurig onderin en de olie ziet er weer uit als nieuw. Doe het nu om de 2 jerrycans (ongeveer 500kmer) en merk nu al dat de olie wat uit het blok komt schoner is (er staat sinds de revisie van afgelopen winter ondertussen 2000km op het blok)

Kwam deze tegen, wellicht met z’n magneet  op je olie bout hoef je wat minder vaak je olie wisselen, heeft iemand hier ervaring mee? 

4CFD13F0-7947-44BD-A0CA-6055EB4D79FF.jpeg

Link naar reactie

Die magneet pluggen werken prima hoor, de magneet plug zit bij een gs/ss er standaard in.

Weet niet hoe krachtig deze is en of deze het fijne residu pakt maar het helpt zeker om de olie wat schoner te houden.

  • Like 1
Link naar reactie

Blokje ziet weer in elkaar, nu wachten op tot het frame klaar is met een nieuwe bodemplaat.

Moet zeggen dat de pinasco ontsteking in vergelijking met de Vespatronic wel een hele mooie set is, alles zit erbij zoals de bevestiging beugels en een remlicht schakelaar. 

940EB20E-8757-495D-BEB6-6C1A11329718.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie

Mooi geworden met de kunststof fan, ook interessant te zien hoe jij de cdi en spanningsregelaar hebt gemonteerd. Waarschijnlijk heb ik weer iets gemist in de handleiding.

 

 

Link naar reactie
59 minuten geleden, Pilaf zei:

Waarschijnlijk heb ik weer iets gemist in de handleiding.

Staat niets over in de handleiding, heb dit zo bij mijn Sprint V ook, vindt het wel prettig dat je er zo makkelijk bij kan.
Heb alleen nu de bobine op de kop zitten zodat hij goed past, vraag me alleen af of de kabels niet makkelijk los gaan op de kop.  Denk dat ik er snel achter ga komen met rijden. 

Bij mijn Smallframe heb ik de spanningsregelaar wel in het frame maar daar kun je er altijd bij zonder de tank te verwijderen. 

  • Like 1
Link naar reactie

De beugel hoort normaliter omgekeerd te zitten; met de kabelklemmetjes omhoog. In deze positie kan de beugel&CDI-combo de binnenkant van de bil raken, denk ik.

Link naar reactie
34 minuten geleden, Frederik9111 zei:

De beugel hoort normaliter omgekeerd te zitten; met de kabelklemmetjes omhoog. In deze positie kan de beugel&CDI-combo de binnenkant van de bil raken, denk ik.

en de schokbreker

Link naar reactie
12 uur geleden, Frederik9111 zei:

 

De beugel hoort normaliter omgekeerd te zitten; met de kabelklemmetjes omhoog. In deze positie kan de beugel&CDI-combo de binnenkant van de bil raken, denk ik.

 

Ik heb bij mijn andere een rechte beugel en dan gaat het goed, deze zou idd de bil kunnen raken maar dan buig ik hem wel iets bij. De schokdemper gaat hij zo iig niet raken. 

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 2 weken later...

ik duim met je mee ;)

totaal andere vraag : heb toevallig dezelfde valbaren en rek en ging die op de bajaj installeren.

Maar omdat de voetsteunen op de vloerplaat dienden te worden vastgemaakt, twijfelde ik.

Zie ik het goed, dat die voetsteunen bij jou ook gewoon op de vloerplaat stonden (uiteraard vastgezet)?

bij een PX of PK staan die immers voor zover ik weet dichter bij de tunnel, waar de standaard ook op is bevestigd.

Link naar reactie

Update: de beugel past prima en heeft nog voldoende ruimte tot de zijbil.

Op 12/7/2021 om 08:46, Frederik9111 zei:

De beugel hoort normaliter omgekeerd te zitten; met de kabelklemmetjes omhoog. In deze positie kan de beugel&CDI-combo de binnenkant van de bil raken, denk ik.

Alle verlichting en de claxon werken ook na het plaatsen vande BGM conversie schakelaar (Heb er meteen 1 op de sprint V gezet en die heeft na 5 jaar ook weer een claxon 😉)

De beugels passen helaas niet meer, doordat 1 vloerstrip iets schuinzit past de voetsteun niet meer. Mocht iemand intersse hebben in de beugels en het bagagerek, laat maar weten. 

Eind deze maand naar de RDW want er zitten helaas geen papieren meer bij, en dan rijden of verkopen voor een nieuw project. 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Op 9/9/2021 om 10:34, koeno83 zei:

Update: de beugel past prima en heeft nog voldoende ruimte tot de zijbil.

Meteen de nieuw opgedane kennis toegepast op een VBAtje 😀👍🏻

18A6C869-9CCE-423C-B056-AE5E0C6F117D.jpeg

  • Like 2
Link naar reactie
  • 4 maanden later...

De claxon en verlichting werken en hij heeft een nieuw kenteken gekregen van de RDW. 
 

Ondertussen een nieuw project gestart dus hij mag naar een liefhebber die er deze zomer op wil gaan rijden.  Mag weg voor 4500,- maar dan heb je op de lak na een bijna nieuwe scooter. 

87C5FD72-BB88-4D58-87A4-437B1BC5029E.jpeg

2A9038BE-239E-44E7-9800-206488220FF3.jpeg

9E8D49CB-EEA2-4D82-9E00-45847D483941.jpeg

F12EB5E7-78C0-4183-A44C-8236056B23F6.jpeg

28520A69-5C20-4679-AEF4-5F1D56D91C79.jpeg

AA36A9D7-7768-4F34-B3D5-1386B1540851.jpeg

64520308-FD84-4DA5-AF1D-DEDFCD042BB7.jpeg

FB4B1069-5083-429F-8BD7-4EEFB4716EAA.jpeg

E4E54740-9C05-491B-BC4F-94FFF9E43628.jpeg

1815029E-57A1-4CEE-BBBD-86781B3124C4.jpeg

C892FFCB-CD49-4812-B6D6-61FB6ED57641.jpeg

  • Like 5
Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...